Brodnica |
Br |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1886 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017
|
Obiekt położony na wysokości 275 m n.p.m.
|
|
| Peron 3 tor 3 - ujęcie na zachód - wyjazdy do Jabłonowa Pomorskiego i Kowalewa Pomorskiego. Na pierwszym planie semafory wyjazdowe N i S. |
| Peron 3 tor 5 - podobne ujęcie. Seria semaforów wyjazdowych i tarcz manewrowych jak na dawną dużą stację przystało. Tutaj nadal panuje sygnalizacja kształtowa - dla kolejowego estety widok nie do przecenienia :) |
| Wyjazdy do Jabłonowa Pomorskiego (dalej Grudziądz) oraz Kowalewa Pomorskiego przez Golub Dobrzyń. Lekko po lewej nastawnia dysponująca "Br". Pierwszy z tych kierunków jest obecnie jedynym na jakim odbywają się jeszcze kursy pasażerskie z Brodnicy. Kierunek drugi - linia w kierunku Golubia Dobrzynia została fizycznie zlikwidowana i sprzedana na złom w roku 2017. |
| |
|
Dwa powyższe zdjęcia to widok od strony zachodniej na peron 3, stojący przy nim na torze 5 gotowy do odjazdu szynobus SA 106 - 004 do Bydgoszczy Głównej oraz semafory wyjazdowe O i P.
Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Brodnicy.
●●● linia istniejąca i czynna w ruchu towarowym oraz pasażerskim do Jabłonowa Pomorskiego.
●●● czynna linia do Sierpca przez Rypin częściowo zrewitalizowana w roku 2021.
●●● nieczynna od roku 2009 ale jeszcze istniejąca i oczekująca na ewentualną reaktywację linia do Działdowa przez Lidzbark.
●●● linia do Kowalewa Pomorskiego przez Golub Dobrzyń zlikwidowana ostatecznie i nieodwołalnie w roku 2017.
|
| Ujęcie na wschód - wyjazdy w kierunku Działdowa (na wprost - niewielki ruch towarowy) i Sierpca (za stacją efektowną agrafką o 180° w prawo - niewielki ruch towarowy). 6 semaforów wyjazdowych i tyle samo kształtowych TM. Wiele lat temu wyjeżdżał w tę stronę najdłuższy w okolicy (jeżeli chodzi o relację) pociąg osobowy (a później pospieszny) z Łodzi Kaliskiej do Gdyni Głównej - nawet zmieniał tutaj kierunek jazdy. Pamiętam doskonale tę stację z kilkukrotnych wizyt właśnie na pokładzie tego pociągu. Ale to już historia. Szlak od niedalekiej Tamy Brodzkiej przez Nowe Miasto Lubawskie do Iławy już istnieje. Został zwinięty w roku 2010 (komuś najwyraźniej przeszkadzał) więc nic stąd w stronę Bałtyku już nie pojedzie. Po lewej nieczynna i całkowicie zdewastowana nastawnia wykonawcza "Br2", dalej - po prawej nastawnia wykonawcza "Br1". |
| Zabudowania stacji - widok od strony wschodniej. |
| Zabudowania stacji - widok od strony zachodniej. Tory obsługujące ruch w kierunku Golubia Dobrzynia zostały zlikwidowane i i teraz mamy pomiędzy peronami 1 i 2 coś w rodzaju pasa startowego dla średniej wielkości samolotów. Brodnica - mocno podupadły węzeł kolejowy. Oby nie było gorzej :( |
W roku 2019 skończyła się epoka sygnalizacji kształtowej na tutejszej stacji. Nie jestem przeciwnikiem nowoczesności na szlakach PKP ani nie neguję potrzeby zwiększania niezawodności urzadzeń ZRK, ale jednak szkoda i już bo panował tu ekstra nastrój. Czyżby spodziewano się w Brodnicy gwałtownego powrotu pociągów w relacjach do Działdowa lub Kutna ? |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 418: Kutno - Płock - Sierpc - Brodnica. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 431: Działdowo - Brodnica - Grudziądz - Chojnice.
b) tabela nr 432: Skórcz - Starogard Gdański - Skarszewy. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 431: Chojnice - Grudziądz - Brodnica - Działdowo.
b) tabela nr 433: Smętowo - Szlachta - Lipowa Tucholska. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 417: Bydgoszcz Główna - Nowa Wieś Wielka / Unisław Pomorski - Chełmża - Kowalewo Pomorskie - Brodnica. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1998/99 |
tabela nr 416: Bydgoszcz Główna - Nowa Wieś Wielka / Unisław Pomorski - Chełmża - Kowalewo Pomorskie - Brodnica. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Brodnica ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Brodnica ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Brodnica ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Brodnica - Nowe Miasto Lubawskie - Iława Główna znajdują się na stronie stacji Nowe Miasto Lubawskie.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BRODNICA |
1999 |
---> Golub Dobrzyń - KOWALEWO POMORSKIE |
2000 |
---> Rypin - SIERPC |
2004 |
---> Tama Brodzka - Lidzbark - DZIAŁDOWO |
2009 |
---> Tama Brodzka - Lidzbark - DZIAŁDOWO (ponowna całkowita likwidacja ruchu pasażerskiego) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BRODNICA |
2005 |
---> Tama Brodzka - Lidzbark - DZIAŁDOWO (nieregularny ruch pasażerski w latach 2005 - 2009) |
2021 |
---> Rypin - SIERPC (pociąg pasażerski TLK "Flisak" relacji Gdynia Główna - Katowice - Gdynia Główna) |
|
| |
|