Lubawka
Lb

Liebauprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
Lubawskpierwsza powojenna polska nazwa stacji

 Lubawka - obiekt oddany do użytku w roku 1869  ❋  SGB - Schlesische Gebirgsbahn / Śląska Kolej Górska

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2007   Obiekt położony na wysokości 500 m n.p.m. 

min 99 1.jpgKiedyś była to pierwsza, a później jedna z kilku transgranicznych linii kolejowych łączących Dolny Śląsk z Czechami. Pozostał po tych czasach ogromny, obecnie częściowo spalony i straszliwie zdewastowany budynek dworcowy. Pozostały także bramki po trakcji elektrycznej - szlak ten, podobnie jak spora część lokalnych odgałęzień Śląskiej Kolei Górskiej do 1945 r. był "pod prądem".
Widok w kierunku północnym - w stronę Kamiennej Góry.
min 99 2.jpgTowarowe przejście graniczne istniało tu do połowy 2001 r. Obecnie do Lubawki dojeżdżają jeszcze 4 pociągi osobowe dziennie, ale nad linią wisi widmo likwidacji. I niczego na lepsze nie zmienia fakt, że 1 maja 2004 r, z okazji wejścia Czech i Polski do UE przejechał tędy specjalny, międzynarodowy pociąg relacji Trutnov - Kamienna Góra...
Widok w kierunku południowym - w stronę Královca.
min 99 3.jpgLubawka - rok 2007. Nie ma już semaforów i przedwojennych bramek trakcyjnych - trafiły na złom. Nie ma pociągów i pasażerów. Niebawem nie będzie tu niczego - jak u Kononowicza. Tylko ogromny, drugi pod względem wielkości na Dolnym Śląsku (po Wrocławiu Głównym) budynek dworcowy - coraz bardziej zniszczony i ponury straszy swoim wyglądem.
min 99 4.jpgWyjazd w kierunku Královca. Jeżeli coś tu jeszcze w stronę granicy jeździ, to naprawdę sporadycznie. Na wprost Góry Krucze (lub jak kto woli - Vraní Hory :)
min 99 5.jpgBudynek dworca od strony głównej, przelotowej ulicy Lubawki (przebiega nią DK nr 5). Prawdziwy szyk i elegancja - wręcz pomnik potęgi polskich kolei. Po prostu Europa !
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Lubawka ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Lubawka ❋  Koleje Dolnego Śląska
  3. Stacja Lubawka ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Lubawka ❋  Kolej na Dolnym Śląsku
  5. Galeria zdjęć z trasy Trutnov - Královec - Lubawka - Kamienna Góra, 1-IV-2004 ❋ prywatny serwis WWW
  6. Fahrt vom 7-III-2003 bis 9-III-2003 ❋ Eisenbahnhomepage von Michael Dittrich
  7. Koleje Dolnośląskie - linia D26: Sędzisław - Kamienna Góra - Lubawka - Královec. Cabview 4K ❋ You Tube
Linki do informacji dotyczących linii Kamienna Góra - Lubawka - Královec - Žacléř / Trutnov znajdują się także na stronie stacji Královec.
4 maja 2004 r. pasażerska komunikacja kolejowa na odcinku Sędzisław - Kamienna Góra - Lubawka została zlikwidowana. Przejęły ją autobusy kursujące na trasie Marciszów - Lubawka. 4 lata później - dokładnie 5 lipca 2008 r. nastąpił cud o którym poniżej...

Niemożliwe stało się faktem. Po 63 latach regularne pociągi pasażerskie wróciły na trasę pomiędzy Lubawką i Královcem. W sobotę 5 lipca 2008 r. trasą tą po raz pierwszy od czasów ostatniej wojny pojechał pociąg z Lwówka Śląskiego i Jeleniej Góry do Trutnova.
Reaktywacja połączenia stała się możliwa dzięki porozumieniu, jakie PKP Przewozy Regionalne zawarły z firmą Viamont - prywatnym przewoźnikiem kolejowym z Czech, oraz dzięki zaangażowaniu Dolnośląskiego Urzędu Marszałkowskiego, który dofinansował pociągi na odcinku polskim oraz udostępnił tabor do obsługi całego połączenia. Przewozy są realizowane polskim szynobusem SA 134.
Na razie pociągi mają kursować do końca wakacji 2008 r. w soboty i niedziele oraz w dniu 15 sierpnia.

Na tak zasłużonym dla historii kolejnictwa na Dolnym Śląsku obiekcie wszyscy położyli lachę. Podobno miał być hotel a jest gnój - obraz nędzy i rozpaczy. Poniższy film nie pozostawia złudzeń. Prawdopodobna i bliska sekwencja wydarzeń jest taka że niebawem budynek ulegnie nieodwracalnym zniszczeniom - kilkanaście lat bez konserwacji robi swoje. Wówczas wszyscy odetchną z ulgą i pójdą się napić. A winnego oczywiście nie będzie - po tylu latach odpowiedzialność jest wystarczająco nieczytelna.
Więc mam pytanie do pana ministra Andrzeja Adamczyka. Chwali się Pan że tyle historycznych obiektów kolejowych w naszym kraju odzyskuje dawny wygląd i znaczenie. Że stare dworce kolejowe odzyskują dawny sznyt i blask - Tarnów, Przemyśl, Skierniewice, Lublin, Iława. A był Pan w Lubawce ?

Lubawka - agonia dworca kolejowego ❋ You Tube

Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji LUBAWKA
1945 ---> KRÁLOVEC
2004 ---> KAMIENNA GÓRA
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji LUBAWKA
2008 ---> KRÁLOVEC (ruch sezonowy)
2008 ---> KAMIENNA GÓRA (ruch sezonowy)
ROZKŁAD JAZDY

Lubawka

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Jeleniej Góry i Liberca | Województwo Dolnośląskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 99 |

Liczba gości na stronie Lubawka od 30 września 2006: 16637
Data i czas poprzedniego wejścia: 4 października 2024 / 00:45
Średnia wejść dziennie: 2.53

Wpis do bazy MySQL: 8 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 19 sierpnia 2022
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.009 sek