Lubawka |
Lb |
|
|
|
|
Liebau | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Lubawsk | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Lubawka - obiekt oddany do użytku w roku 1869 ❋ SGB - Schlesische Gebirgsbahn / Śląska Kolej Górska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2007
|
Obiekt położony na wysokości 500 m n.p.m. |
|
| Kiedyś była to pierwsza, a później jedna z kilku transgranicznych linii kolejowych łączących Dolny Śląsk z Czechami. Pozostał po tych czasach ogromny, obecnie częściowo spalony i straszliwie zdewastowany budynek dworcowy. Pozostały także bramki po trakcji elektrycznej - szlak ten, podobnie jak spora część lokalnych odgałęzień Śląskiej Kolei Górskiej do 1945 r. był "pod prądem". Widok w kierunku północnym - w stronę Kamiennej Góry.
|
| Towarowe przejście graniczne istniało tu do połowy 2001 r. Obecnie do Lubawki dojeżdżają jeszcze 4 pociągi osobowe dziennie, ale nad linią wisi widmo likwidacji. I niczego na lepsze nie zmienia fakt, że 1 maja 2004 r, z okazji wejścia Czech i Polski do UE przejechał tędy specjalny, międzynarodowy pociąg relacji Trutnov - Kamienna Góra... Widok w kierunku południowym - w stronę Královca.
|
| Lubawka - rok 2007. Nie ma już semaforów i przedwojennych bramek trakcyjnych - trafiły na złom. Nie ma pociągów i pasażerów. Niebawem nie będzie tu niczego - jak u Kononowicza. Tylko ogromny, drugi pod względem wielkości na Dolnym Śląsku (po Wrocławiu Głównym) budynek dworcowy - coraz bardziej zniszczony i ponury straszy swoim wyglądem. |
| Wyjazd w kierunku Královca. Jeżeli coś tu jeszcze w stronę granicy jeździ, to naprawdę sporadycznie. Na wprost Góry Krucze (lub jak kto woli - Vraní Hory :) |
| Budynek dworca od strony głównej, przelotowej ulicy Lubawki (przebiega nią DK nr 5). Prawdziwy szyk i elegancja - wręcz pomnik potęgi polskich kolei. Po prostu Europa ! |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Lubawka ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Lubawka ❋
Koleje Dolnego Śląska
-
Stacja Lubawka ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Lubawka ❋
Kolej na Dolnym Śląsku
-
Galeria zdjęć z trasy Trutnov - Královec - Lubawka - Kamienna Góra, 1-IV-2004 ❋ prywatny serwis WWW
-
Fahrt vom 7-III-2003 bis 9-III-2003 ❋ Eisenbahnhomepage von Michael Dittrich
-
Koleje Dolnośląskie - linia D26: Sędzisław - Kamienna Góra - Lubawka - Královec. Cabview 4K ❋ You Tube
Linki do informacji dotyczących linii Kamienna Góra - Lubawka - Královec - Žacléř / Trutnov znajdują się także na stronie stacji Královec.
|
4 maja 2004 r. pasażerska komunikacja kolejowa na odcinku Sędzisław - Kamienna Góra - Lubawka została zlikwidowana. Przejęły ją autobusy kursujące na trasie Marciszów - Lubawka. 4 lata później - dokładnie 5 lipca 2008 r. nastąpił cud o którym poniżej... Niemożliwe stało się faktem. Po 63 latach regularne pociągi pasażerskie wróciły na trasę pomiędzy Lubawką i Královcem. W sobotę 5 lipca 2008 r. trasą tą po raz pierwszy od czasów ostatniej wojny pojechał pociąg z Lwówka Śląskiego i Jeleniej Góry do Trutnova. Reaktywacja połączenia stała się możliwa dzięki porozumieniu, jakie PKP Przewozy Regionalne zawarły z firmą Viamont - prywatnym przewoźnikiem kolejowym z Czech, oraz dzięki zaangażowaniu Dolnośląskiego Urzędu Marszałkowskiego, który dofinansował pociągi na odcinku polskim oraz udostępnił tabor do obsługi całego połączenia. Przewozy są realizowane polskim szynobusem SA 134.
Na razie pociągi mają kursować do końca wakacji 2008 r. w soboty i niedziele oraz w dniu 15 sierpnia. |
Na tak zasłużonym dla historii kolejnictwa na Dolnym Śląsku obiekcie wszyscy położyli lachę. Podobno miał być hotel a jest gnój - obraz nędzy i rozpaczy. Poniższy film nie pozostawia złudzeń. Prawdopodobna i bliska sekwencja wydarzeń jest taka że niebawem budynek ulegnie nieodwracalnym zniszczeniom - kilkanaście lat bez konserwacji robi swoje. Wówczas wszyscy odetchną z ulgą i pójdą się napić. A winnego oczywiście nie będzie - po tylu latach odpowiedzialność jest wystarczająco nieczytelna. Więc mam pytanie do pana ministra Andrzeja Adamczyka. Chwali się Pan że tyle historycznych obiektów kolejowych w naszym kraju odzyskuje dawny wygląd i znaczenie. Że stare dworce kolejowe odzyskują dawny sznyt i blask - Tarnów, Przemyśl, Skierniewice, Lublin, Iława. A był Pan w Lubawce ?Lubawka - agonia dworca kolejowego ❋ You Tube
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji LUBAWKA |
1945 |
---> KRÁLOVEC |
2004 |
---> KAMIENNA GÓRA |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji LUBAWKA |
2008 |
---> KRÁLOVEC (ruch sezonowy) |
2008 |
---> KAMIENNA GÓRA (ruch sezonowy) |
|
| |
|