Łódź Fabryczna |
ŁF |
|
|
|
Łódź Fabryczna - obiekt oddany do użytku w roku 1866 ❋ ŁŽD - Łodskaja Železnaja Doroga / Droga Żelazna Fabryczno - Łódzka
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017
|
Obiekt położony na wysokości 202 m n.p.m.
|
|
| Peron 2 tor 2 i manewrująca EU 07, która przyprowadziła pospieszny z Warszawy Wschodniej. Widok od ul. Kilińskiego - od strony początku linii.
|
| Peron 2 tor 3. Pospieszna "Pogoń" do Białegostoku oczekuje na odjazd. Pozostało do niego 30 minut...
|
| Budynek dworca od strony torów z bliska jest praktycznie niemożliwy do sfotografowania - o tym wie każdy MK. Zawsze coś zasłania :) Widok od strony peronu 4.
|
| Peron 3 tor 4. Na wprost "kibelek" do Drzewicy przez Tomaszów Mazowiecki. Obecnie - wiosną 2006 roku jest to jedyny pociąg pasażerski w Polsce dojeżdżający do tej stacji... |
| Koniec peronu 3.
|
| Pospieszny "Tuwim" z Warszawy Wschodniej wjeżdża na tor 2 przy peronie 2. Pociąg kończy bieg.
|
| Budynek dworca i perony widoczne od strony ul. Targowej...
|
| ...oraz nastawnia sfotografowana z tego samego miejsca.
|
| Dwa semafory wjazdowe na stację oraz wskaźnik W3 przy lewym z nich. Semafor wjazdowy toru nr 3 znajduje się po prostu 100 m wcześniej - jeszcze przed wiaduktem. |
| Podobne ujęcie z wiaduktu na ulicy Kopcińskiego. Lokomotywa SM 42 przestawia skład z Warszawy Wschodniej na tory postojowe. Jest październik 2011 roku - to już ostatnie dni takiej pracy na tej stacji... |
ŁÓDŹ FABRYCZNA sierpień 2004 |
Dawne podejście do stacji Łódź Fabryczna - park im. 3 Maja. |
Koniec funkcjonowania dworca Łódź Fabryczna takiego jaki znamy w formie praktycznie niezmiennej od drugiej połowy XIX wieku nastąpił w nocy z 15 na 16 października 2011 roku. Ostatnim rozkładowym pociągiem jaki stąd odjechał był skład do Koluszek o 22:40. O 23:10 przyjechał jeszcze TLK z Warszawy Wschodniej zamykając tym samym pasażerską historię "starego" Dworca Fabrycznego. Przed nami niecałe 4 lata modernizacji tej części łódzkiego Śródmieścia (Nowe Centrum Łodzi z centrami biznesowymi, ośrodkami kultury i wieloma innymi obiektami) oraz budowy nowoczesnego (4 perony i 8 torów), podziemnego (18 metrów pod ziemią) i pięknego dworca. W planie tunel (a nawet dwa) pod centrum miasta jako składowa KDP (Kolei Dużych Prędkości) z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia. Plany jak z bajki i niech zostaną one uwieńczone sukcesem - w co ja jako wieczny malkontent jednak niezbyt wierzę. Obym się mylił.W takim razie do zobaczenia wiosną 2015 roku na "nowym" Dworcu Fabrycznym !!! |
Minęło 5 lat i jeszcze troszeczkę... |
11 grudnia 2016 roku o 5:30 na peron 1 "nowej" Łodzi Fabrycznej wjechał pociag ze Skierniewic. Pół godziny później wyruszył stąd IC "Reymont" do Krakowa Głównego. To na dobry początek. Przewidywałem że bez poślizgu się nie odbędzie, bo jednak nie po czterech latach i nie wiosną 2015 a zimą 2016, ale nowy Fabryczny nareszcie jest i na pewno łodzianie mają powód do zadowolenia. Łódzki obiekt - jeżeli chodzi o nowoczesność i wykonawczy rozmach jest stawiany na równi z dworcami Hauptbahnhof w Berlinie i Wiedniu. Otoczenie dworca częściowo przypomina jeszcze plac budowy - brakuje zakończenia docelowej siatki ulic i dojazdów a przyszła Brama Miasta (południowy skraj dworca) istnieje jak na razie w świecie wirtualno - projektowym. Natomiast pod ziemią mamy cztery perony i osiem torów. Wyjazd z peronów 1 - 3 będzie kierować się dalej dwutorowym tunelem po łuku w prawo, później w lewo na kształt odwróconej litery "S". Na powierzchnię szlak wyjdzie w okolicy ulicy Drewnowskiej i alei Karskiego. Tam nastąpi jego rozdzielenie na północ (Łódź Żabieniec) i na południe (Łódź Kaliska). Natomiast peron 4 (skrajny południowy) przeznaczony jest pod linię KDP "Y" do Wrocławia i Poznania - o ile takowa kiedyś powstanie. Ta linia drugim tunelem podąży prosto na zachód w stronę Retkini - ale to zapewne bardzo odległa przyszłość. Na razie Łódź Fabryczna jest nadal obiektem czołowym, przez co jej uniwersalność jako łódzkiego dworca głównego jest mocno ograniczona, o ruchu tranzytowym nie wspominając. To wszystko ma szansę ulec zasadniczej zmianie - powiedzmy za 6 lat. Wtedy ta piękna i nowoczesna (proszę bez brzydkich skojarzeń :) stacja stanie się przelotowa i będzie to jeden z głównych punktów węzłowych w ruchu pasażerskim na mapie naszego kraju. Pierwszy, milowy krok został wykonany a przetarg na pierwszy tunel - podziemną, dość karkołomną inwestycję pod centrum miasta został już ogłoszony. A więc ciąg dalszy niebawem nastąpi. |
|
Pierwsze godziny funkcjonowania nowego dworca Łódź Fabryczna. Poniżej peron 3 i pociąg specjalny ŁKA.. |
|
Stadler FLIRT 2 140 368 - 3 został udostępniony do zwiedzania - maluchy miały frajdę. Kolejka (do kolejki) chętnych została zastopowana o 14:50, 10 minut później skład pojechał do Zgierza. |
|
Peron 1. Dalej już nic nie pojedzie, ale tak ma być tylko do 2022 roku. |
|
Podobne ujęcie z peronu 3. Tunel pod miastem w stronę Łodzi Kaliskiej najprawdopodobniej powstanie i będzie (łukiem w prawo) zaczynać się tutaj. Obok peron 4 przeznaczony dla przyszłej KDP. Tunel dla tej linii zostanie poprowadzony prosto w kierunku zachodnim. Plan na XXII wiek... |
|
Tor 4 peron 1. Jest 16:35 - IR do Częstochowy ruszy w drogę za 3 minuty. Po sąsiedzku podobny IR ze Skierniewic. Niedawno przyjechał. |
|
Peron 2 - wyjazd w stronę Łodzi Widzewa. |
|
Peron 4, tor 7. To część dworca Łódź Fabryczna przeznaczona dla Kolei Dużych Prędkości. O ile KaDeP kiedyś powstanie (a mam co do tego coraz większą nadzieję) to zostanie on poprowadzony oddzielnym tunelem prosto na zachód z lekkim odbiciem na południe w kierunku Retkini. Na razie mamy tam ścianę :) Kto wie - może w tym właśnie miejscu zobaczymy za kilka lat skład ICE odjeżdżający do Berlina albo Euro Star w drodze z Warszawy do Londynu ? |
|
Hala główna na poziomie 0 - hol kasowy - wejście od strony placu Bronisława Sałacińskiego. Tam mamy przystanki tramwajowe i autobusowe, brakuje tylko lotniska. Ale po co lotnisko tutaj skoro najbliższe znajduje się na Lublinku :) |
|
Wnętrze wschodniej części hali. Po lewej i prawej stronie mamy zrekonstruowaną fasadę dawnego "naziemnego" Dworca Fabrycznego. |
|
Dworzec jest integralnym elementem Nowego Centrum Łodzi - po jego południowej stronie mamy mieć działające w przestrzeni zrewitalizowanego i rozbudowanego kompleksu pierwszej łódzkiej elektrowni przy ulicy Targowej 1/3 instytucje kulturalne: Centrum Nauki i Techniki, Planetarium EC1, Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej oraz Narodowe Centrum Kultury Filmowej. Całość jest jeszcze na różnych etapach realizacji, ale efekt finalny (łącznie z wystrojem terenowym - na razie nieco chaotycznym i niedbałym) ma być oszałamiający :) |
Linki zewnętrzne
-
Dworzec Łódź Fabryczna ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Dworzec Łódź Fabryczna ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Dworzec Łódź Fabryczna ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Dworzec Łódź Fabryczna ❋
Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
-
Łódź Fabryczna - prawie :) ❋ www.kolej.lodz.pl
-
Dworzec Łódź Fabryczna i prezentacja czeskiego składu EJ 471 ❋ www.kolej.lodz.pl
|
|
|
Przebieg tuneli kolejowych wychodzących w kierunku zachodnim ze stacji Łódź Fabryczna:
●●● budowany przez PKP PLK tunel aglomeracyjny.
●●● projektowany przez CPK tunel dla kolei dużych prędkości.
|
| |
|
|
Schematyczny przebieg kolei dużych prędkości projektowanej w związku z budową CPK na terenie województw mazowieckiego, łódzkiego, dolnośląskiego i wielkopolskiego. Kolej Dużych Prędkości "Y" ma szansę być pierwszą linią kolejową w Polsce zelektryfikowaną systemem 25kV AC.
|
| |
|
|
Wariant "inwestorski" trasy KDP pomiędzy Warszawą i Łodzią zaprezentowany 7 czerwca 2022 r. To że będzie ona przebiegać mniej więcej właśnie tak to wiadomo od dawna :) Przydało by się więcej szczegółów.
|
| |
|
|
KDP dla Dolnego Ślaska. Na razie w formie laurki.
|
| |
|
|
Wariant "inwestorski" trasy KDP pomiędzy Łodzią a Wrocławiem zaprezentowany 9 sierpnia 2022 r. Wiem że prawie nic nie widać, ale na początek tylko taka - mocno niewyraźna mapka została zaprezentowana społeczeństwu.
|
| |
|
|
Zdecydowano już w sprawie przebiegów dla kilku wybranych (bo pośpiech wskazany jest tylko przy piciu z jednego kieliszka) odcinków nowych linii kolejowych związanych z CPK.
|
| |
|
|
Przewidywana na rok 2050 prognoza potoków pasażerskich dla ruchu kolejowego w Polsce. Z prezentacji dość jasno wynika że nie wszystkie "szprychy" kolejowe projektowane jako podbudowa komunikacyjna dla CPK powinny meć - w sensie wykonawczym - równy priorytet.
|
| |
|
|
Trójmorze - wspólne inwestycje kolejowe w tej części Europy Środkowej. Jednak ten fragment zamierzeń dotyczy tylko połączeń pasażerskich opartych o przyszłą sieć polskich KDP.
|
| |
|
|
Europejskie Korytarze Transportowe w Europie Środkowej w ramach nowego rozporządzenia TEN-T. Projekt uwzględnia zupełnie nowe połączenie Polski i Ukrainy z Lublina do Lwowa.
|
|
Post scriptum - czerwiec 2024.
Nowy CPK to nie plan. To - kolokwialnie rzecz ujmując - ordynarna, prymitywna ściema. Jeśli ktoś wierzy że pan Tusk i jego kamaryla będą budować CPK to jest naiwny niczym Zosia z drugiej części "Dziadów" narodowego wieszcza i do tego na głowie kwietny ma wianek. O badylku i baranku nie wspomnę. Mówiąc krótko - jest durniem.
Nie nazywajmy szamba w jakim znaleźliśmy się jesienią 2023 toku perfumerią. Nowy CPK jest prawdopodobny tak samo jak to że dwie niedziele zejdą się do kupy. Ohydna, nacjonalistyczna i antyniemiecka w swojej wymowie megalomania poprzedniego rządu oparta na krzywdzie ludzkiej ma zostać zamieniona na Megalopolis. Będzie to trójskok w nowoczesność - w śmiałą wizję lotniska skrojonego "wicie, rozumicie" na skalę naszych aktualnych potrzeb i możliwości połączoną z rozbudową Okęcia (ciekawe jak i gdzie) oraz Modlina (ciekawe po co). W Modlinie obok lotniska powstanie ponadto (to koncepcja nieco wcześniejsza) stacja benzynowa z myjnią oraz trzygwiazdkowy hotel. To wszystko - kurwa - jako górny pułap ambicji inwestycyjnych i komunikacyjnych naszego kraju.
Terminarz realizacji neo CPK zakłada wydanie pozwolenia na budowę dopiero pod koniec roku 2026 roku i ogranicza wielkości nowego obiektu do 34 mln pasażerów. Część cargo wybuduje sobie MON (bo nie wiadomo dlaczego to właśnie im zależy na tym najbardziej) i nikt nie będzie sobie zawracał dupy hubem przesiadkowym. Tutaj - na polu w Baranowie ? Latanie stąd do Australii albo na Florydę ? Bzdura. Komu to potrzebne ? Od tego jest przecież lotnisko w Berlinie, a możliwe że będą to także lotniska w Bukareszcie, Budapeszcie i Wiedniu. Zagraniczni inwestorzy z projektu CPK już się wycofują. Właśnie tam. Nastąpi także rozbudowa autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą do czterech pasów w jednym kierunku. Mam co prawda wrażenie graniczące z pewnością że koncepcja ta funkcjonuje w przestrzeni publicznej co najmniej od trzech lat, ale teraz będzie to autostrada "nasza", jedynie słuszna i uśmiechnięta. Za to jedyna pozostawiona w projekcie kolejowa linia dużych prędkości czyli Y (o północnym fragmencie Centralnej Magistrali Kolejowej nie ma już mowy) zostanie poprowadzona w całości na estakadach lub w tunelech tak że żadne wywłaszczenia nie będą potrzebne. Obecny rząd to potrafi - realizacja stu przedwyborczych obietnic pana "Für Deutschland" Tuska jest tego dowodem. Łącznie z paliwem po pięć z groszami za litr.
To działanie na szkodę obywateli bez zgody obywateli. Dosyć tego ! Stop PCK i CPK i innym nazwom !
Mapki i prezentacje zostawiam ku pamięci czegoś co mogło być przedmiotem dumy całego polskiego społeczeństwa - tak samo jak dwie elektrownie atomowe, żeglowna dolna Odra i port kontenerowy w Świnoujściu. Człowiek po październikowych wyborach roku 2023 niby wiedział, ale się łudził. Ogryzek pierwotnego projektu który ewentualnie powstanie w Baranowie powodem do dumy moim zdaniem nie będzie. Ale nie tylko do mnie będzie należeć ocena.
|
| |
|