Łódź Fabryczna |
ŁF |
|
|
|
Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2016
|
Obiekt położony na wysokości 202 m n.p.m. |
|
 | Peron 2 tor 2 i manewrująca EU 07, która przyprowadziła pospieszny z Warszawy Wschodniej. Widok od ul. Kilińskiego - od strony początku linii.
|
 | Peron 2 tor 3. Pospieszna "Pogoń" do Białegostoku oczekuje na odjazd. Pozostało do niego 30 minut...
|
 | Budynek dworca od strony torów z bliska jest praktycznie niemożliwy do sfotografowania - o tym wie każdy MK. Zawsze coś zasłania :) Widok od strony peronu 4.
|
 | Peron 3 tor 4. Na wprost "kibelek" do Drzewicy przez Tomaszów Mazowiecki. Obecnie - wiosną 2006 r. jest to jedyny pociąg pasażerski w Polsce dojeżdżający do tej stacji...
|
 | Koniec peronu 3.
|
 | Pospieszny "Tuwim" z Warszawy Wschodniej wjeżdża na tor 2 przy peronie 2. Pociąg kończy bieg.
|
 | Budynek dworca i perony widoczne od strony ul. Targowej...
|
 | ...oraz nastawnia sfotografowana z tego samego miejsca.
|
 | Dwa semafory wjazdowe na stację oraz wskaźnik W3 przy lewym z nich. Semafor wjazdowy toru nr 3 znajduje się po prostu 100 m wcześniej - jeszcze przed wiaduktem. |
 | Podobne ujęcie z wiaduktu na ulicy Kopcińskiego. Lokomotywa SM 42 przestawia skład z Warszawy Wschodniej na tory postojowe. Jest październik 2011 roku - to już ostatnie dni takiej pracy na tej stacji... |
ŁÓDŹ FABRYCZNA sierpień 2004 |
Podejście do stacji Łódź Fabryczna - park im. 3 Maja. |
Linki zewnętrzne
-
Łódź Fabryczna - prawie :) ❋ www.kolej.lodz.pl
-
Dworzec Łódź Fabryczna i prezentacja czeskiego składu EJ 471 ❋ www.kolej.lodz.pl
|
Koniec funkcjonowania dworca Łódź Fabryczna takiego jaki znamy w formie praktycznie niezmiennej od drugiej połowy XIX wieku nastąpił w nocy z 15 na 16 października 2011 r. Ostatnim rozkładowym pociągiem jaki stąd odjechał był skład do Koluszek o 22:40. O 23:10 przyjechał jeszcze TLK z Warszawy Wschodniej zamykając tym samym pasażerską historię "starego" Dworca Fabrycznego. Przed nami niecałe 4 lata modernizacji tej części łódzkiego Śródmieścia (Nowe Centrum Łodzi z centrami biznesowymi, ośrodkami kultury i wieloma innymi obiektami) oraz budowy nowoczesnego (4 perony i 8 torów), podziemnego (18 metrów pod ziemią) i pięknego dworca. W planie tunel (a nawet dwa) pod centrum miasta jako składowa KDP (Kolei Dużych Prędkości) z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia. Plany jak z bajki i niech zostaną one uwieńczone sukcesem - w co ja jako wieczny malkontent jednak niezbyt wierzę. Obym się mylił.W takim razie do zobaczenia wiosną 2015 roku na "nowym" Dworcu Fabrycznym !!! |
Minęło 5 lat i jeszcze troszeczkę... |
11 grudnia 2016 r. o godz. 5:30 na peron 1 "nowej" Łodzi Fabrycznej wjechał pociag ze Skierniewic. Pół godziny później wyruszył stąd IC "Reymont" do Krakowa Głównego. To na dobry początek. Przewidywałem że bez poślizgu się nie odbędzie, bo jednak nie po czterech latach i nie wiosną 2015 a zimą 2016, ale nowy Fabryczny nareszcie jest i na pewno łodzianie mają powód do zadowolenia. Łódzki obiekt - jeżeli chodzi o nowoczesność i wykonawczy rozmach jest stawiany na równi z dworcami Hauptbahnhof w Berlinie i Wiedniu. Otoczenie dworca częściowo przypomina jeszcze plac budowy - brakuje zakończenia docelowej siatki ulic i dojazdów a przyszła Brama Miasta (południowy skraj dworca) istnieje jak na razie w świecie wirtualno - projektowym. Natomiast pod ziemią mamy cztery perony i osiem torów. Wyjazd z peronów 1 - 3 będzie kierować się dalej dwutorowym tunelem po łuku w prawo, później w lewo na kształt odwróconej litery "S". Na powierzchnię szlak wyjdzie w okolicy ulicy Drewnowskiej i alei Karskiego. Tam nastąpi jego rozdzielenie na północ (Łódź Żabieniec) i na południe (Łódź Kaliska). Natomiast peron 4 (skrajny południowy) przeznaczony jest pod linię KDP "Y" do Wrocławia i Poznania - o ile takowa kiedyś powstanie. Ta linia drugim tunelem podąży prosto na zachód w stronę Retkini - ale to zapewne bardzo odległa przyszłość. Na razie Łódź Fabryczna jest nadal obiektem czołowym, przez co jej uniwersalność jako łódzkiego dworca głównego jest mocno ograniczona, o ruchu tranzytowym nie wspominając. To wszystko ma szansę ulec zasadniczej zmianie - powiedzmy za 6 lat. Wtedy ta piękna i nowoczesna (proszę bez brzydkich skojarzeń :) stacja stanie się przelotowa i będzie to jeden z głównych punktów węzłowych w ruchu pasażerskim na mapie naszego kraju. Pierwszy, milowy krok został wykonany a przetarg na pierwszy tunel - podziemną, dość karkołomną inwestycję pod centrum miasta został już ogłoszony. A więc ciąg dalszy niebawem nastąpi. |
 |
Pierwsze godziny funkcjonowania nowego dworca Łódź Fabryczna. Poniżej peron 3 i pociąg specjalny ŁKA.. |
 |
Stadler FLIRT 2 140 368 - 3 został udostępniony do zwiedzania - maluchy miały frajdę. Kolejka (do kolejki) chętnych została zastopowana o 14:50, 10 minut później skład pojechał do Zgierza. |
 |
Peron 1. Dalej już nic nie pojedzie, ale tak ma być tylko do 2022 roku. |
 |
Podobne ujęcie z peronu 3. Tunel pod miastem w stronę Łodzi Kaliskiej najprawdopodobniej powstanie i będzie (łukiem w prawo) zaczynać się tutaj. Obok peron 4 przeznaczony dla przyszłej KDP. Tunel dla tej linii zostanie poprowadzony prosto w kierunku zachodnim. Plan na XXII wiek... |
 |
Tor 4 peron 1. Jest 16:35 - IR do Częstochowy ruszy w drogę za 3 minuty. Po sąsiedzku podobny IR ze Skierniewic. Niedawno przyjechał. |
 |
Peron 2 - wyjazd w stronę Łodzi Widzewa. |
Linki zewnętrzne
-
Dworzec Łódź Fabryczna ❋
Baza Kolejowa Kolej.one.pl
-
Dworzec Łódź Fabryczna ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Dworzec Łódź Fabryczna ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
| |
|