Karczmiska |
|
Oddano do użytku w roku 1916 ❋ HF - Heeres Feldbahn / Wojskowe Koleje Polowe
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2013
|
Wysokość n.p.m. 169 m
|
|
Kolej wąskotorowa o prześwicie 750 mm. |
 | Pięknie odnowione budynki stacyjne (pochodzą z roku 1917) w których obecnie znajdują się pomieszczenia muzeum kolejki oraz kasa, punkt informacji turystycznej i poczekalnia. Stację przecina DW 824 z Puław do Opola Lubelskiego, dlatego też peron (widać jego niewielki fragment + truskawki) znajduje się po jej drugiej stronie a manewry taboru powodują jej zamykanie. Lata temu było to nagminne ponieważ pociągi rozkładowe PKP jadące z Nałęczowa do Opola Lubelskiego zmieniały tutaj kierunek jazdy. |
 | Na jednym z torów drzemie sobie skład pasażersko - turystyczny a po stronie prawej widzimy lokomotywownię wraz z zapleczem warsztatowym. Ujęcie od strony zachodniej - stacja w Karczmiskach jest stacją węzłową (jedną z dwóch obok Rozalina) tak więc mamy tu ujęcie w kierunku Nałęczowa Wąskotorowego (istniejący ale obecnie nieczynny w ruchu turystycznym) i właśnie Rozalina. Tam (chociaż stacja jest w dużej mierze zdewastowana) następuje zasadnicze rozejście się szlaku Nałęczowskiej KD do Opola Lubelskiego i do Poniatowej. |
 | W składzie pociągu turystycznego mamy wagon bagażowy, trzy rumuńskie wagony A20D-P w Polsce znane jako typ Bxhpi oraz dwa wagony pasażerskie otwarte typu Btxhi czyli "letniaki" zbudowane na bazie krytych wagonów towarowych. Niestety - nigdzie nie widać żadnego z dwóch czynnych spalinowozów Lxd2: 297 i 283. Możliwe że schowały się do lokomotywowni. Po lewej stacyjna wieża ciśnień na dachu której znajduje się obecnie taras widokowy. |
 | Pociąg pasażerski widziany od strony wieży ciśnień. |
 |  |
 |
Ujęcie w kierunku zachodnim - spojrzenie na stacyjne zabudowania, peron stacji (za drogą) i wyjazd do Wilkowa. Istniejący i czynny odcinek linii w tym kierunku liczy sobie 5 km i kończy się w Polanówce. A na zapleczu budynku muzeum widzimy - w roli ekspozycji - rzadko już spotykany w naszym kraju obrotowy żuraw słupowy do załadunku węgla z roku 1950. Mapka przedstawia czynne obecnie w ruchu pasażerskim fragmenty Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej czyli linie Karczmiska - Polanówka i Karczmiska - Rozalin - Opole Lubelskie / Poniatowa. Na linii w kierunku Nałęczowa ruch nie jest prowadzony, ale są plany jego wznowienia po remoncie wiaduktu w Wąwolnicy nad DW 380. Na razie to tyle.
źródło Internet - do mapki (fragment większej całości) serwis nie posiada praw autorskich.
|
Karczmiska mapa topograficzna rok 1937
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Karczmiska ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Karczmiska ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Nałęczowska Kolej Dojazdowa ❋ Klimaty Wąskotorowe
-
Nałęczowska Kolej Dojazdowa ❋ Koleje Wąskotorowe w Polsce
-
Nadwiślańska Kolej Wąskotorowa ❋ oficjany serwis WWW
|
Semaforek krajoznawczo - renesansowy
Skoro dojechaliśmy Nadwiślańską Kolejką Wąskotorową do Karczmisk (jedyna istniejąca linia wąskotorowa w województwie lubelskim po tym jak na początku XXI wieku wycięto do ostatniego podkładu Hrubieszowską KD) i mamy jeszcze kilka godzin zaległego urlopu to warto przenieść się (samochodem lub rowerem bo dystans na pieszy spacer "tam" i "z powrotem" to jednak ciut za daleko) na chwilę do drugiego, jeszcze bardziej magicznego miejsca na pograniczu Sandomierszczyzny i Lubelszczyzny. |
Dawne miasto królewskie Korony Królestwa Polskiego - Kazimierz Dolny. O historii i architekturze nadwiślańskiej perły renesansu napisano opasłe tomy przewodników i powstały na ten temat dziesiątki stron WWW. Nie będziemy ich tu powtarzać. Dodam że dwuosobowa ekipa Semaforka (czyli ja jako red-nacz i Bartek za kierownicą) zawitała w to miejsce tranzytem (jadąc trasą z Lublina do Łodzi) na krótkie, sobotnie popołudnie latem 2024 roku. Było warto - to miejsce w Polsce jedyne (niepowtarzalne, śliczne, cudowne, ble ble ble) w swoim rodzaju. Obejrzyjcie sami chociaż nie sądzę żeby poniższa ekspozycja (podobne ujęcia zna cały świat) była szczególnie odkrywcza :) |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|