Orzysz
Or

Arysprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Obiekt oddany do użytku w roku 1905  ❋  KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2020   Obiekt położony na wysokości 121 m n.p.m. 

min 606 1.jpgBudynek stacji wraz z przyległościami widziany od północy czyli od obecnego wjazdu z Ełku.
min 606 2.jpgNowa rampa przeznaczenia ogólnowojskowego. W tym miejscu nasi dzielni sojusznicy z NATO mogą się wypakować z ciężkim sprzętem a później już hajda na bezkresne niczym Dzikie Pola poligony dawnych JW w Orzyszu i Bemowie Piskim. Tutaj naprawdę można sobie poszaleć !
min 606 3.jpgUjęcie na północ - obecny wyjazd do Ełku oraz nieistniejący od ostatniej wojny wyjazd do Giżycka. Odcinek Ełk - Orzysz działa obecnie jako bocznica wojskowa, stąd dość gruntownie zmodernizowany układ torowy oraz nowa sygnalizacja świetlna. Po prawej nastawnia dysponująca "Or" która steruje ruchem na całej stacji.
min 606 4.jpgUjęcie na południe i całkowita zmiana nastroju - obecny (ale nieczynny) wyjazd do Mrągowa oraz nieistniejący od ostatniej wojny wyjazd do Pisza. Środkowa mazurska linia z Orzysza w kierunku Mikołajek nie działa od ponad 10-ciu lat, ulega nieodwracalnej degradacji technicznej a perspektywa powrotu na nią pociągów jest - delikatnie rzecz ujmując - bardzo nieokreślona. Zdrowy rozsądek w przypadku tego szlaku komunikacyjnego nie funkcjonuje.
min 606 5.jpgmap_5_ma.jpg
min 606 6.jpg
Żadna z linii kolejowych przechodzących przez Orzysz nie przetrwała II wojny. W roku 1945 wszystko co miało nawet luźny związek z kolejnictwem zostało zdemontowane (lub zniszczone) przez Armię Czerwoną i wywiezione do ZSRS, a więc po prostu zrabowane. Mieli rozmach, skurwysyny. Przywrócenie przejezdności szlaku Ełk - Orzysz - Mrągowo nastąpiło w roku 1949, odcinków do Pisza i Giżycka odbudowywać nie próbowano.
Wyobraźmy sobie funkcjonujący obecnie, południkowy szlak kolejowy biegnący wzdłuż wschodniego skraju Wielkich Jezior Mazurskich - tak od Pisza do Węgorzewa. Bajka - prawda ?

2 zdjęcia powyżej - zabudowania stacyjne widziane od strony południowej.

Mapa przedstawia powojenną likwidację węzła kolejowego w Orzyszu.
●●● istniejąca linia do Ełku czynna czynna w ruchu towarowym (wojskowym).
●●● istniejąca ale nieczynna od roku 2009 linia do Mrągowa.
●●● linie do Pisza i Giżycka zniszczone w wyniku II wojny światowej / zdemontowane i wywiezione w kawałkach do ZSRS / nigdy już nieodbudowane.
min 606 7.jpgBudynek stacyjny - ujęcie od strony podjazdu. Ponure, ciemne, zamknięte na głucho gmaszysko które niewiele mówi o dawnych, nieco lepszych dziejach tej mazurskiej stacji.
Orzysz
mapa topograficzna
rok 1931
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Orzysz ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Orzysz ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Orzysz ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Szlak Połamanych Semaforów Giżycko - Orzysz (Lötzen - Arys) ❋ Kolej na Mazurach
  5. Szlak Połamanych Semaforów Pisz - Orzysz (Johannisburg - Arys) ❋ Kolej na Mazurach
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Czerwonka - Mrągowo - Mikołajki - Ełk znajdują się na stronie stacji Mrągowo.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ORZYSZ
1945 ---> GIŻYCKO (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej)
1945 ---> PISZ (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej)
2009 ---> Mikołajki - MRĄGOWO
2009 ---> EŁK
Strona główna | Mazury | Województwo Warmińsko - Mazurskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 606 |

Liczba gości na stronie Orzysz od 24 sierpnia 2020: 2011
Data i czas poprzedniego wejścia: 3 listopada 2024 / 05:39
Średnia wejść dziennie: 1.32

Wpis do bazy MySQL: 24 sierpnia 2020
Ostatnia modyfikacja strony: 27 października 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.009 sek