Orzysz |
Or |
|
|
|
|
Arys | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1905 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2020
|
Obiekt położony na wysokości 121 m n.p.m. |
|
| Budynek stacji wraz z przyległościami widziany od północy czyli od obecnego wjazdu z Ełku. |
| Nowa rampa przeznaczenia ogólnowojskowego. W tym miejscu nasi dzielni sojusznicy z NATO mogą się wypakować z ciężkim sprzętem a później już hajda na bezkresne niczym Dzikie Pola poligony dawnych JW w Orzyszu i Bemowie Piskim. Tutaj naprawdę można sobie poszaleć ! |
| Ujęcie na północ - obecny wyjazd do Ełku oraz nieistniejący od ostatniej wojny wyjazd do Giżycka. Odcinek Ełk - Orzysz działa obecnie jako bocznica wojskowa, stąd dość gruntownie zmodernizowany układ torowy oraz nowa sygnalizacja świetlna. Po prawej nastawnia dysponująca "Or" która steruje ruchem na całej stacji. |
| Ujęcie na południe i całkowita zmiana nastroju - obecny (ale nieczynny) wyjazd do Mrągowa oraz nieistniejący od ostatniej wojny wyjazd do Pisza. Środkowa mazurska linia z Orzysza w kierunku Mikołajek nie działa od ponad 10-ciu lat, ulega nieodwracalnej degradacji technicznej a perspektywa powrotu na nią pociągów jest - delikatnie rzecz ujmując - bardzo nieokreślona. Zdrowy rozsądek w przypadku tego szlaku komunikacyjnego nie funkcjonuje. |
| |
|
Żadna z linii kolejowych przechodzących przez Orzysz nie przetrwała II wojny. W roku 1945 wszystko co miało nawet luźny związek z kolejnictwem zostało zdemontowane (lub zniszczone) przez Armię Czerwoną i wywiezione do ZSRS, a więc po prostu zrabowane. Mieli rozmach, skurwysyny. Przywrócenie przejezdności szlaku Ełk - Orzysz - Mrągowo nastąpiło w roku 1949, odcinków do Pisza i Giżycka odbudowywać nie próbowano. Wyobraźmy sobie funkcjonujący obecnie, południkowy szlak kolejowy biegnący wzdłuż wschodniego skraju Wielkich Jezior Mazurskich - tak od Pisza do Węgorzewa. Bajka - prawda ?
2 zdjęcia powyżej - zabudowania stacyjne widziane od strony południowej.
Mapa przedstawia powojenną likwidację węzła kolejowego w Orzyszu.
●●● istniejąca linia do Ełku czynna czynna w ruchu towarowym (wojskowym).
●●● istniejąca ale nieczynna od roku 2009 linia do Mrągowa.
●●● linie do Pisza i Giżycka zniszczone w wyniku II wojny światowej / zdemontowane i wywiezione w kawałkach do ZSRS / nigdy już nieodbudowane.
|
| Budynek stacyjny - ujęcie od strony podjazdu. Ponure, ciemne, zamknięte na głucho gmaszysko które niewiele mówi o dawnych, nieco lepszych dziejach tej mazurskiej stacji. |
Orzysz mapa topograficzna rok 1931
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Orzysz ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Orzysz ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Orzysz ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Szlak Połamanych Semaforów Giżycko - Orzysz (Lötzen - Arys) ❋ Kolej na Mazurach
-
Szlak Połamanych Semaforów Pisz - Orzysz (Johannisburg - Arys) ❋ Kolej na Mazurach
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Czerwonka - Mrągowo - Mikołajki - Ełk znajdują się na stronie stacji Mrągowo.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ORZYSZ |
1945 |
---> GIŻYCKO (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej) |
1945 |
---> PISZ (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej) |
2009 |
---> Mikołajki - MRĄGOWO |
2009 |
---> EŁK |
|
|