Ostróda logo_pkp.gif

Osterodeprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

min 291 1.jpgBudynek stacji - widok od strony peronów.
min 291 2.jpgWidok na wschód - wyjazdy w kierunku Olsztyna oraz Olsztynka. Ten drugi wyjazd od czasów ostatniej wojny już nie istnieje. Kiedyś tor do Olsztynka prowadził na dystansie 1500 m środkiem miasta równolegle do brzegu Jeziora Drwęckiego i magistrali Toruń - Olsztyn, później lekko odbijał w lewo i przechodził nad nią wiaduktem kierujęc się na południowy wschód.
Linia do Olsztynka (tak jak wiele innych mazurskich linii kolejowych) została zwinięta i wywieziona przez Rosjan na wschód w 1945 r.
min 291 3.jpgUjęcie odwrotne - widok na zachód - wyjazdy w kierunku Iławy i Morąga. Na pierwszym planie nastawnia "Or", dalej znajduje się hala, budynki i tory postojowe GATX Rail Poland - ZNTK Ostróda. Tutejszy oddział tej firmy specjalizuje się w naprawach i budowie wagonów towarowych.

Wszystkie zdjęcia pochodzą z 2005 r.
Ostróda
mapa topograficzna - rok 1932
źródło: Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Lokalna linia do Morąga odchodzi (odchodziła) od głównej magistrali do Torunia niecałe 2 km od stacji w kierunku północno - zachodnim, efektowną groblą z mostkiem przecina (przecinała) południową część Jeziora Drwęckiego i aż do Miłomłyna przebiega (przebiegała) środkiem Lasów Liwskich - okolicą cokolwiek bezludną.
Czas przeszły dokonany jest tu nieodzowny. Ruch pasażerski na szlaku Ostróda - Morąg został zlikwidowany w czerwcu 1992 r. 2 lata później zaprzestano okazjonalnych przewozów towarowych na odcinku Ostróda - Miłomłyn. Linia zaczęła ulegać stopniowej degradacji i rozkradaniu a z uwagi na swoje położenie nie miała szansy na ewentualną rewitalizację. Jej czas dobiegł końca w roku 2006 - została rozebrana w ekspresowym tempie tak samo jak inne szlaki, nieopłacalne dla PKP. Swoją drogą - która linia kolejowa jest dla PKP opłacalna ?
Dziś szansą dla tego pięknie poprowadzonego szlaku mogły by stać się przewozy turystyczne - Ostróda, Miłomłyn i Małdyty to przecież znane ośrodki żeglarskie i wypoczynkowe. Ale to fantazja - linia z Ostródy do Morąga jest już tylko pojęciem historycznym.
http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=stacje&id=719&okno=start Stacja Ostróda.
źródło: Baza Kolejowa Kolej.one.pl
http://torowisko.cba.pl/090802_ostroda_kolej/index.html Stacja Ostróda.
źródło: Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego.
SRJP 1988/89 - tab. 503.pdf Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89.
a) tabela nr 501: Nidzica - Wielbark.
b) tabela nr 502: Ostróda - Morąg.
c) tabela nr 503: Gutkowo - Orneta - Braniewo.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji OSTRÓDA
1945 ---> OLSZTYNEK
1992 ---> Miłomłyn - MORĄG
ROZKŁAD JAZDY

Ostróda

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Warmia i Mazury | Warmińsko - Mazurskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu

Liczba gości na stronie Ostróda od 21 maja 2008: 5277
Data i czas poprzedniego wejścia: 19 grudnia 2014 / 19:04
Średnia wejść dziennie: 2.2

Wpis do bazy MySQL: 21 maja 2008
Ostatnia modyfikacja strony: 7 października 2012
2004 - 2014
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.003 sek