Tunel |
Tl |
|
|
|
Tunel - obiekt oddany do użytku w roku 1885 ❋ IDŽD - Iwangorodo - Dombrowskaja Železnaja Doroga / Droga Żelazna Iwanogrodzko - Dąbrowska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019
|
Obiekt położony na wysokości 352 m n.p.m.
|
|
![min 762 1.jpg min 762 1.jpg](miniatury/min 762 1.jpg) | Jedyny peron (tak tu jest od roku 2013 - wcześniej perony były trzy) stacji Tunel - widok w kierunku północnym. |
![min 762 2.jpg min 762 2.jpg](miniatury/min 762 2.jpg) | Ponownie ujęcie w kierunku północnym - wyjazd w stronę Kozłowa, Jędrzejowa i Kielc oraz wyjście do budynku dworca. |
![min 762 3.jpg min 762 3.jpg](miniatury/min 762 3.jpg) | Budynek jest niewielki i wygląda na przedwojenny, polski modernizm, ale mogę się mylić... |
![min 762 4.jpg min 762 4.jpg](miniatury/min 762 4.jpg) | Tunel to stacja kolejowa pomiędzy miejscowościami Uniejów - Rędziny i Kamionka. Nazwa stacji pochodzi od dwukomorowego tunelu kolejowego pod masywem Białej Góry (najwyższego wzniesienia Wyżyny Miechowskiej) budowanego etapami w latach 1882 - 1884 (komora wschodnia) oraz 1910 - 1912 (komora zachodnia). Z tego miejsca do południowego portalu tunelu mamy około 300 m. Proszę wierzyć mi na słowo :) |
![min 762 5.jpg min 762 5.jpg](miniatury/min 762 5.jpg) | Ujęcie w kierunku południowym - początek peronu. |
![min 762 6.jpg min 762 6.jpg](miniatury/min 762 6.jpg) | Ujęcie w kierunku południowym - koniec peronu. Wyjazdy do Olkusza (lekko w prawo czyli dawna Kolej Iwanogrodzko - Dąbrowska i jesteśmy już w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym) oraz do Miechowa (lekko w lewo). Odcinek Tunel - Miechów - Kraków Główny to inwestycja międzywojenna której realizację zakończono w roku 1934. Natomiast pod koniec roku 2013 zakończono przebudowę stacji, polegającą na całkowitej zmianie układu torowego i redukcji liczby peronów. Nowy układ torów umożliwia jazdę w kierunku prostym w relacji Kielce - Kraków. Przed przebudową (zgodnie z kontekstem historycznym powstawania stacji) jazda w kierunku prostym była możliwa w relacji Kielce - Olkusz i wielka ilość składów dalekobieżnych jadących "z" i "do" Krakowa i Zakopanego musiała tu radykalnie zwalniać oraz lawirować po rozjazdach. |
![min 762 7.jpg min 762 7.jpg](miniatury/min 762 7.jpg) | Takiego spotkania nawet się spodziewałem. Jest 17:22 i od strony południowej na stację wjeżdża EIP 3102 "Sawa" relacji Kraków Główny - Warszawa Wschodnia. Pociąg ten oczywiście tutaj się nie zatrzymuje. |
![min 762 8.jpg min 762 8.jpg](miniatury/min 762 8.jpg) | Na łuku przed tunelem zupełnie zgodne z rozkładem mijanie Pendolino ze składem Kolei Małopolskich relacji Kozłów - Kraków Główny. |
![min 762 9.jpg min 762 9.jpg](miniatury/min 762 9.jpg) | Skład KMł do dwa EZT serii EN 64 o numerach 004 i 007. Punktualnie o 17:23 pociąg rusza w dalszą drogę do Krakowa Głównego. Ma jeszcze 56 minut jazdy. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Tunel ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Tunel ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Tunel ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
| |
|