Konin
Kn

 Obiekt oddany do użytku w roku 1921  ❋  PKP - Polskie Koleje Państwowe

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2024   Obiekt położony na wysokości 107 m n.p.m. 

min 561 1.jpgPeron 2 - ujęcie od strony zachodniej na budynek dworca (a przynajmniej na tę część która widziana jest spoza wiaty nad peronem 1). Nowy budynek został oddany do użytku w październiku 2023 roku.
min 561 2.jpgPo gruntownej przebudowie stacji w latach 2017 - 2019 zmienił się nie tylko układ torowy w jej obrębie ale także zupełnej modyfikacji doczekały się perony. Teraz są dwa wyspowe z czterema krawędziami. Ujęcie od strony zachodniej, po prawej tory najważniejsze czyli 1 i 2.
min 561 3.jpgW trakcie dość krótkiego pobytu na konińskim dworcu (z powodu braku czasu zdołałem zinwentaryzować tylko peron 2) na torze 1 pojawił się skład towarowy (w zdecydowanej większości puste platformy kontenerowe) jadący od strony Kutna prowadzony przez Vectrona w barwach RTB Cargo. Lokomomotywa była dość zakurzona więc numeru nie dało się odczytać.
min 561 4.jpgCo my tu mamy ? Gładkie, zielone pustosłowie. Niby energia ze źródeł odnawialnych (biomasa) coraz bardziej staje się podstawą funkcjonowania Elektrowni Konin - najstarszej w Grupie Kapitałowej ZE PAK S.A. Ale czy wszystkim jest już tak całkowicie zielono (w głowach), czy to wystarczy na długą perspektywę energetyczną ? Albo zupełnie inaczej - czy może nie za bardzo daliśmy się politpoprawnie zwariować ?
min 561 5.jpgPeron 2 tor 3 - ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazd w stronę Koła i Kutna. Oprócz LK nr 3 odjeżdża w tę stronę (a później na północ) bocznica do Elektrowni Konin i KWB Konin która ma pracować (w optymistycznym wariancie) do końca 2026 roku. Oby nie było tak że później górnicy i energetycy będą się musieli przebranżowić. Na przykład na usługi. Tak jak pracownicy Stoczni Szczecin po bezskutecznym oczekiwaniu na mitycznego inwestora z Kataru. Wracając do wspomnianej bocznicy: do roku 1996 była to LK nr 388 (niezelektryfikowana) do Pątnowa i Kazimierza Biskupiego z funkcjonującym ruchem pasażerskim.
min 561 6.jpgPociągi tam jadące startowały z tutejszego dworca z nie istniejącego już peronu 3 kilka torów dalej - tutaj (bo to już ujęcie odwrotne) widzianych po stronie prawej.
map_1_ku.jpg
Peron 2 - widok od strony wschodniej i schodki do przejścia podziemnego pod peronami. Można nim udać się także w kierunku osiedla Zatorze - czyli w prawo.
Peron 2 - ujęcie w kierunku zachodnim - wyjazd do Wrześni i Poznania. Na planie pierwszym semafory wyjazdowe H1, H3 i H5 a po lewej stacyjna wieża ciśnień (jedna z dwóch ale ładniejsza) będąca aktualnie w remoncie.
Semafor wyjazdowy H1 z bliska. Dalej mamy wiadukt z ulicą Kleczewską na górze a za nim zaczyna się dość rozbudowana, towarowa część stacji.
Konin
mapa topograficzna
rok 1935
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Nowy obiekt łączący w swoich murach siedzibę dworca kolejowego oraz centrum handlowego „Dekada” został oddany do użytku pod koniec października 2023 roku.

Pierwszy budynek dworca kolei normalnotorowej (bo Konin już wcześniej miał stację wąskotorową) powstał w roku 1926. Dwuskrzydłowy gmach wybudowany w charakterystycznym dla epoki (początki II Rzeczypospolitej) stylu dworkowym miał swojego brata bliźniaka w Kole. Nic w tym dziwnego - linia kolejowa z Kutna do Strzałkowa przechodząca przez oba te miasta była jedną z pierwszych inwestycji kolejowych odrodzonej Polski i w architekturze dworcowej ważny był styl rodzimy :) Budynek został mocno zniszczony w pierwszych dniach II wojny światowej, ale odbudowano go, przetrwał lata okupacji, wyzwolenie a następnie służył miastu jeszcze przez 30 lat z okładem. Początek lat 60-tych był dla Konina początkiem epoki wielkomiejskiej i przemysłowej - miasto stało się punktem centralnym zagłębia energetycznego opartego na węglu brunatnym czyli Zespołu Elektrowni "Pątnów - Adamów - Konin", powstała tu także huta aluminium. Międzywojenny, starodawny, wrogi klasowo budynek dworca nie przystawał do zmian w efekcie czego w latach 70-tych został zastąpiony socrealistycznym klockiem. Taki prostopadłościenny gniot jaki ówczesna władza zafundowała wielu miastom średniej wielkości (niech wspomnę Płock, Włocławek albo Ostrów Wielkopolski) był wątpliwą, żółto - brązową jak osa ozdobą centrum Konina do roku 2022. A od października 2023 roku mamy tutaj to: nieskomplikowane wizualnie połączenie funkcjonalnego minimalizmu z architektoniczną prostotą. Na szczęście estetyka obiektu to już XXI wiek :)
Jednym z pięciu projektów programu Kolej Plus, jaki miał być realizowany na terenie Wielkopolski, był ten dotyczący budowy nowej linii kolejowej z Konina do Turku. Jednak projekt jej budowy (38 km długości) od samego początku wzbudzał kontrowersje i ostatecznie jesienią roku 2024 prawdopodobnie przeszedł do historii bez próby realizacji w terenie. Przyznaję - są ku temu w miarę rozsądne powody: koszt budowy który wzrósł prawie dwukrotnie względem pierwszych oszacowań, zainteresowanie (takie sobie) i ilość potencjalnych pasażerów oraz wiążąca się z tym opłacalność (no bo nie rentowność) inwestycji w przyszłości no i wreszcie sens budowania ślepej linii kończącej się na granicy województwa. To właśnie było dla mnie największym absurdem tego projektu - budowa linii "bez wylotu", bez rozpatrzenia opcji połączenia jej obu końców z istniejącymy już szlakami kolejowymi. Czyli przynajmniej Poddębice, ponieważ linia biegnąca dalej do Łodzi lub do Zgierza wykraczałaby poza zakres programu Kolej Plus i musiałaby być inwestycją państwową. Jedno jest jednak pewne. Gdyby nawet taka linia z Konina przez Turek do Łodzi powstała, to na pewno nie przeszkadzałaby (wbrew pojawiającym się głosom różnego pochodzenia internetowych "znawców" tematu) w funkcjonowaniu przyszłej trasy KDP z Łodzi do Poznania. Nie te parametry linii, nie taka jej rola - lokalna przecież a nie dalekobieżna.
Konkluzja ? W obecnych realiach politycznych Konin nie będzie więc stacją węzłową a Turek nie będzie mieć "prawdziwej" kolei - chociaż przez chwilę było niedaleko. Tworząc pewną prospołeczną (a nie tylko przedwyborczą) wizję komunikacyjną trzeba jednak posiadać wyobraźnię wykraczającą poza granice własnego podwórka. W przeciwnym razie - jak to w ludowym powiedzeniu - nawet gdyby babka miała wąsy to by jeszcze dziadkiem nie była.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Konin ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Konin ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Konin ❋  Atlas Kolejowy Polski
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KONIN
1996 ---> KAZIMIERZ BISKUPI
Strona główna | Okolice Poznania | Województwo Wielkopolskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 561 |

Liczba gości na stronie Konin od 16 listopada 2024: 48
Data i czas poprzedniego wejścia: 5 grudnia 2024 / 18:42
Średnia wejść dziennie: 2.19

Wpis do bazy MySQL: 16 listopada 2024
Ostatnia modyfikacja strony: 16 listopada 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.031 sek