Świnoujście |
SiB |
|
|
|
|
Ostswine | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Odra Port | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1900 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2010
|
Obiekt położony na wysokości 2 m n.p.m. |
|
Stacje Świnoujście i Świnoujście Port opisane są jako jeden obiekt. |
| Wjazd do Świnoujścia od strony Międzyzdrojów - obecnie zresztą jedyny wjazd na tę stację. Przed wojną główny dworzec Świnoujścia (Swinemünde Hauptbahnhof czyli Świnoujście Główne) znajdował się na drugim brzegu Świny. Dziś z małymi wyjątkami po kolei w lewobrzeżnej części miasta nie ma śladu. A linia z Wysokiej Kamieńskiej miała wówczas tylko znaczenie lokalne.
|
| Widok w stronę Międzyzdrojów. Z lewej strony EU 07 z lokomotywowni Poznań.
|
| Ta sama stacja 5 lat później. Nocne pociągi wiozące wczasowiczów z różnych miast Polski już się tu jakiś czas temu zameldowały i na peronach zrobiło się pustawo... |
| Wyjazd w kierunku Międzyzdrojów, na dalszym planie wieża wodna - o dziwo bardzo zadbana. Widać także portowe dźwigi. |
| Ta sama stacyjna wieża wodna - ujęcie od strony ul. Dworcowej. |
| Peron 1. Za tarczą manewrową rozjazd i początek toru do przystani promowej. Na sąsiednim torze pospieszny "Przemyślanin" z Przemyśla Głównego który przyjechał tutaj o 11:01. |
| "Przemyślanin" to najdłuższa wewnętrzna relacja w naszym kraju. Pociąg wyjechał z Przemyśla o 17:45 poprzedniego dnia, przejechał 1008 km i odwiedził po drodze takie miasta jak Rzeszów, Tarnów, Kraków, Katowice, Opole, Wrocław, Poznań i Szczecin. 17 godzin i 16 minut w podróży - tego na trzeźwo dokonać się nie da :)) |
| Poznańska EU 07 - 207 która przyprowadziła "Przemyślanina" kieruje się na zasłużony odpoczynek. |
| Na torze postojowym przyczaiły się 4 elektrowozy które zjechały tutaj z różnych miejsc Polski i do domu mają dość daleko. Pierwszy stoi wrocławski "budyń" EP 07 - 1012, a za nim trzy ET 22. Są to 1026 z Bydgoszczy, 887 z Ostrowa Wielkopolskiego i 723 z Łodzi. O ile lokomotywy z Wrocławia i Ostrowa są tu w miarę "u siebie", to nie wiadomo jakie niecodzienne trasy sprowadziły do Świnoujścia pojazdy z Łodzi i Bydgoszczy. |
| Początek toru do przystani promowej - wyjazd odbywa się z toru 3 przy peronie 1. |
| Wjazd do terminalu promowego, za bramą zaczyna się coś w rodzaju stacji postojowej. Tor niepozorny a jakże ważny - przecież to nasze jedyne kolejowe połączenie ze Szwecją :) |
| Ujęcie odwrotne - wprowadzenie toru z terminalu promowego w obręb stacji Świnoujście. |
| W oddali widać potężną konstrukcję terminalu promowego. Tory w sąsiedztwie przystanku Świnoujście Port są torami postojowymi dla EZT. |
| Koniec toru w Świnoujściu. To miejsce w rozkładzie jazdy PKP ma swoją nazwę - Świnoujście Port. Kilka pociągów dojeżdża aż tutaj, przed wejście terminalu promowego. Dawniej gdy terminal nie był tak rozbudowany i nie dochodził do tego miejsca tor biegł dalej, aż nad brzeg Świny. A jeszcze dawniej, do czasów ostatniej wojny wagony mogły być transportowane małym promem kolejowym "Stralsund" na sąsiednią wyspę - Uznam. |
| Fragment "kolejowej" części terminalu promowego w Świnoujściu widziany od strony wody. |
| Semaforek krajoznawczy.
Stawa Młyny - znak nawigacyjny w kształcie wiatraka usytuowany na końcu falochronu zachodniego przy ujściu Świny do Bałtyku. Na szczycie usytuowane jest dolne światło nabieżnika wyznaczającego kierunek przy podejściu do portu morskiego w Świnoujściu (światło górne znajduje się na Stawie Galeriowej). Jest jednym z symboli Świnoujścia, stanowiąc część oficjalnego logo miasta oraz cel wycieczek kuracjuszy i turystów przebywających tutaj i w okolicy Świnoujścia. Na tle budowli Jola i Autor - zdjęcie mamusi i tatusiowi wykonał Bartek :)) |
|
Semaforek historyczny.
Szkico - widokówka przedwojennego Świnoujścia. Można na niej zobaczyć, jak układ stacji i torów był wpleciony w zabudowę portowego miasta - szczególnie w jego lewobrzeżnej części. Widać także wspomniany wyżej prom kolejowy "Stralsund" płynący przez Świnę.źródło nieznane - serwis nie posiada praw autorskich do tej grafiki. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Świnoujście ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Świnoujście ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Świnoujście ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Świnoujście ❋ Polska-Org
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii kolejowych na wyspie Uznam znajdują się na stronach stacji Ahlbeck Grenze i Karnin.
Informacje i zdjęcia dotyczące promu kolejowego "Stralsund" pływającego do końca II wojny światowej na przeprawie w Świnoujściu znajdują się na stronie stacji Wolgast Hafen.
|
| |
|