Lubaczów
Lb

 Oddano do użytku w roku 1884  ❋  CLB - k.k. privilegierte Galizische Carl Ludwig Bahn / C.K. Uprzywilejowana Kolej Galicyjska Karola Ludwika

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2024  Wysokość n.p.m. 214 m 

min 894 1.jpgOkazały budynek dworca widziany od strony zachodniej z przejścia (w poziomie torów) na jedyny (obecnie) funkcjonujący tutaj peron. W budynku, w jego zachodnim skrzydle znajduje się nastawnia dysponująca "Lb". Ponadto jest tu sklep przemysłowy - można w nim kupić chociażby grabki lub szpadelek oraz mieszkania - na piętrze. Jest tu też poczekalnia.
min 894 2.jpgJak już wspomniałem - na stacji funkcjonuje tylko jeden peron i jest to peron wyspowy. Po lewej tor 4, po prawej tor 1. Po częściowej przebudowie stacji (końcówka XX wieku) zniknął tor 2. To właśnie na jego miejscu wybudowano obecny peron.
min 894 3.jpgDalej raczej nie wchodzimy, chociaż peron na całej długości wydaje się w dobrym stanie. Jego niebagatelna długość to pamiątka po czasach gdy przewijały się tutaj nieliczne (ale jednak), wielowagonowe składy pasażerskie. A można stąd było dojechać (w jedną stronę) chociażby do Krakowa Głównego lub Wrocławia Głównego oraz (w stronę drugą) do Zamościa.
Ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Horyńca Zdroju i Werchraty. Po prawej ponure ruiny dawnej stacyjnej wieży ciśnień.
min 894 4.jpgWieża ciśnień z bliska - zapewne pamięta początki linii kolejowej z Muniny do Rawy Ruskiej czyli lata 80-te XIX wieku.
min 894 5.jpgStosowna i robiąca wrażenie bardzo historycznej tabliczka informuje że peron jest nieczynny. Raz jeszcze ujęcie w stronę wyjazdu do Horyńca Zdroju i Werchraty. Po opuszczeniu stacji linia kolejowa obiera kierunek północno - wschodni.
min 894 6.jpgPrzenosimy się na chwilę na południową krawędź peronu przy torze 1. Po prawej dawny stacyjny magazyn wyposażony w szeroką rampę boczną. Jest też stacyjny szalet który robi wrażenie czynnego.
min 894 7.jpgOd strony Werchraty torem 1 przejeżdża skład towarowy. Z przodu sześcioosiowa lokomotywa spalinowa 15D/A - 039 Zakładu Inżynierii Kolejowej w Sandomierzu. To dawna "Tamara" po gruntownej modernizacji (m.in. wymiana silnika i przebudowa wózków) w nowosądeckim Newagu. Spalinowóz ten jest przedstawicielem dawnej sowieckiej serii TEM2 którą w naszym kraju eksploatuje obecnie wielu przewoźników prywatnych a na PKP ma oznaczenie SM-48. Pozdrowienia dla mechanika :)
min 894 8.jpgOgólne spojrzenie na stację od strony wschodniej i ten sam stacyjny magazyn - teraz jest to siedziba sklepu budowlanego dzięki czemu obiekt jest zadbany i estetyczny.
Budynek dworca widziany od strony wschodniej. Ogólnopolski trend stawiania na peronach przewiewnych, oszklonych wiat dla podróżnych dotarł także na wschód Polski. Tylko że zimy tutaj są nieco chłodniejsze niż w Lubuskiem.
Dwa następne zdjęcia to przejście przez tory na zachodnim skraju peronu, dalej semafory wyjazdowe B i D do Muniny. Nietrudno zgadnąć że semafor dla nieistniejącego już toru 2 miał oznaczenie C. Widok w kierunku zachodnim - wyjazd do Muniny.
Budynek dworca widziany od strony podjazdu. Wzorem większości polskich miast średniej wielkości jest to oczywiście ulica Kolejowa :)
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Lubaczów ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Lubaczów ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Lubaczów ❋  Atlas Kolejowy Polski
ROZKŁAD JAZDY

Lubaczów

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Region Podkarpacki | Województwo Podkarpackie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 894 |

Liczba gości na stronie Lubaczów od 31 maja 2025: 17
Data i czas poprzedniego wejścia: 14 czerwca 2025 / 17:03
Średnia wejść dziennie: 1.07

Wpis do bazy MySQL: 31 maja 2025
Ostatnia modyfikacja strony: 9 czerwca 2025
2004 - 2025
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.014 sek