Lubaczów |
Lb |
|
|
|
Oddano do użytku w roku 1884 ❋ CLB - k.k. privilegierte Galizische Carl Ludwig Bahn / C.K. Uprzywilejowana Kolej Galicyjska Karola Ludwika
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2024
|
Wysokość n.p.m. 214 m
|
|
 | Okazały budynek dworca widziany od strony zachodniej z przejścia (w poziomie torów) na jedyny (obecnie) funkcjonujący tutaj peron. W budynku, w jego zachodnim skrzydle znajduje się nastawnia dysponująca "Lb". Ponadto jest tu sklep przemysłowy - można w nim kupić chociażby grabki lub szpadelek oraz mieszkania - na piętrze. Jest tu też poczekalnia. |
 | Jak już wspomniałem - na stacji funkcjonuje tylko jeden peron i jest to peron wyspowy. Po lewej tor 4, po prawej tor 1. Po częściowej przebudowie stacji (końcówka XX wieku) zniknął tor 2. To właśnie na jego miejscu wybudowano obecny peron. |
 | Dalej raczej nie wchodzimy, chociaż peron na całej długości wydaje się w dobrym stanie. Jego niebagatelna długość to pamiątka po czasach gdy przewijały się tutaj nieliczne (ale jednak), wielowagonowe składy pasażerskie. A można stąd było dojechać (w jedną stronę) chociażby do Krakowa Głównego lub Wrocławia Głównego oraz (w stronę drugą) do Zamościa. Ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Horyńca Zdroju i Werchraty. Po prawej ponure ruiny dawnej stacyjnej wieży ciśnień. |
 | Wieża ciśnień z bliska - zapewne pamięta początki linii kolejowej z Muniny do Rawy Ruskiej czyli lata 80-te XIX wieku. |
 | Stosowna i robiąca wrażenie bardzo historycznej tabliczka informuje że peron jest nieczynny. Raz jeszcze ujęcie w stronę wyjazdu do Horyńca Zdroju i Werchraty. Po opuszczeniu stacji linia kolejowa obiera kierunek północno - wschodni. |
 | Przenosimy się na chwilę na południową krawędź peronu przy torze 1. Po prawej dawny stacyjny magazyn wyposażony w szeroką rampę boczną. Jest też stacyjny szalet który robi wrażenie czynnego. |
 | Od strony Werchraty torem 1 przejeżdża skład towarowy. Z przodu sześcioosiowa lokomotywa spalinowa 15D/A - 039 Zakładu Inżynierii Kolejowej w Sandomierzu. To dawna "Tamara" po gruntownej modernizacji (m.in. wymiana silnika i przebudowa wózków) w nowosądeckim Newagu. Spalinowóz ten jest przedstawicielem dawnej sowieckiej serii TEM2 którą w naszym kraju eksploatuje obecnie wielu przewoźników prywatnych a na PKP ma oznaczenie SM-48. Pozdrowienia dla mechanika :) |
 | Ogólne spojrzenie na stację od strony wschodniej i ten sam stacyjny magazyn - teraz jest to siedziba sklepu budowlanego dzięki czemu obiekt jest zadbany i estetyczny. |
 |
 |
Budynek dworca widziany od strony wschodniej. Ogólnopolski trend stawiania na peronach przewiewnych, oszklonych wiat dla podróżnych dotarł także na wschód Polski. Tylko że zimy tutaj są nieco chłodniejsze niż w Lubuskiem. |
 |
 |
 |
Dwa następne zdjęcia to przejście przez tory na zachodnim skraju peronu, dalej semafory wyjazdowe B i D do Muniny. Nietrudno zgadnąć że semafor dla nieistniejącego już toru 2 miał oznaczenie C. Widok w kierunku zachodnim - wyjazd do Muniny. |
 |
Budynek dworca widziany od strony podjazdu. Wzorem większości polskich miast średniej wielkości jest to oczywiście ulica Kolejowa :) |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Lubaczów ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Lubaczów ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Lubaczów ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
| |
|