Syców |
Sy |
|
|
|
|
Gross Wartenberg | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Syców - obiekt oddany do użytku w roku 1871 ❋ BWE - Breslau - Warschauer Eisenbahn / Kolej Wrocławsko - Warszawska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 178 m n.p.m. |
|
|
Wizyta 1 - wakacje 2003.
Linia z Oleśnicy przez Syców do Kępna i dalej do Wieruszowa to fragment nigdy nie zrealizowanego pomysłu najkrótszego połączenia z Wrocławia przez Łódź do Warszawy. Zawirowania historii i związane z nimi zmiany granic nie pozwoliły na jego dokończenie, dlatego odcinek ten pozostał tylko szlakiem lokalnego znaczenia. Ruch pasażerski zakończył się tutaj w roku 2002. Widok na zachód w kierunku Oleśnicy. |
|
|
W dwudziestoleciu międzywojennym znaczenie tutejszych linii kolejowych było nieco inne. Syców leżał wtedy niedaleko polsko - niemieckiej granicy zaznaczonej kolorem czerwonym, która przecinała główną linię Oleśnica - Kępno. Zasadniczym szlakiem wychodzącym stąd w kierunku wschodnim stał się niedługo przed wybuchem II wojny szlak do Bukowej Śląskiej. Ruch na nim był prowadzony do roku 1991, niedługo później został on rozebrany. Widok na wschód w stronę wyjazdów do Kępna i nieistniejącego już do Bukowej Śląskiej. |
|
Wizyta 2 - wakacje 2021.
Budynek stacji - ujęcie od strony wschodniej. Płyty OSB w oknach dawnej nastawni dysponującej "Sy" (parterowa przybudówka na pierwszym planie) to efekt tego że szyb nie było tam już od dawna. Staczanie się tej stacji na dno przyprawia o mdłości. |
|
Widok na wschód w stronę wyjazdów do Kępna i nieistniejącego już do Bukowej Śląskiej. Całkiem nowy wskaźnik W6a w wersji podwójnej nakazujący wielokrotne podanie sygnału "Baczność" przypomina o tym że linia z Kępna do Oleśnicy jest dostępna dla ruchu towarowego po jej częściowym liftingu. Obejmował on wymianę podkładów, odcinkowe wzmocnienia toru oraz niezbędne prace na przejazdach kolejowo - drogowych (czyli ich odgruzowanie). Lifting zakończył się w kwietniu 2017 roku. |
|
Linia nie ma obecnie dla PLK znaczenia państwowego i jest przeznaczona do wykorzystywana w towarowym ruchu lokalnym oraz (co zaskakuje w związku z powyższą opinią PLK) w sytuacjach szczególnych jako objazd awaryjny pomiędzy Górnym Śląskiem i Oleśnicą. Ujęcie w kierunku zachodnim - wyjazd do Oleśnicy. Miejsca tam tyle ile wyszorowały sobie nieliczne, pojawiające się tutaj składy towarowe. |
|
Zabudowania stacyjne - ujęcie od strony zachodniej. |
|
|
|
Peron 1 stacji w Sycowie. Pracami zakończonymi w roku 2017 nie objęto infrastruktury pasażerskiej, ponieważ uruchomienie przewozów pasażerskich na linii nie jest obecnie planowane. Takie jest stanowisko PKP PLK i stoi ono w całkowitej sprzeczości z oczekiwaniem samorządów lokalnych przekonujących od lat (bez skutku) za zasadnością powrotu połączeń pasażerskich nie tylko z Kępna i Sycowa, ale także z Wielunia i Wieruszowa do Oleśnicy (a co za tym idzie - do Wrocławia). |
|
Na peron 1 owszem - jeszcze wejść się da. Na peron 2 już nie. Urok linii kolejowej położonej na pograniczu województw opolskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego i łódzkiego. Wszędzie - czyli nigdzie. Semafory wyjazdowe C, D i E (ich stan techniczny jest niezmienny od 20-tu lat) to nieme oskarżenie betonowej, urzędniczej indolencji Polskich Linii Kolejowych. |
|
Stacja w Sycowie - widok od strony podjazdu. Do centrum miasta mamy stąd niecałe 3 km. Niby dużo, ale i tak wybór sposobu codziennego dojazdu do stolicy województwa: pociąg czy DK nr 8 (nawet w wersji ekspresowej) jest dla mnie oczywisty. |
Syców mapa topograficzna rok 1934
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linki zewnętrzne
-
Syców ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Syców ❋
Koleje Dolnego Śląska
-
Syców ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Syców ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Syców i okolice ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SYCÓW |
1989 |
---> BUKOWA ŚLĄSKA |
2002 |
---> OLEŚNICA |
2002 |
---> KĘPNO |
|
Ostatni pociąg pasażerski na linii Oleśnica - Syców - Kępno przejechał tędy 1 października 2002 roku. Ruch towarowy na tej linii przestał funkcjonować rok później. |
|