Olkusz |
O |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1885 ❋ IDŽD - Iwangorodo - Dombrowskaja Železnaja Doroga / Droga Żelazna Iwanogrodzko - Dąbrowska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019
|
Obiekt położony na wysokości 358 m n.p.m.
|
Strona powstała przy współpracy Jerzego Granowskiego z Katowic
|
| Wizyta 1 - Jurek Granowski - rok 2008 Budynek dworca - widok od strony podjazdu. |
| Budynek dworca - widok od strony peronu 2. Obiekt jest okropnie zaniedbany i swoim widokiem wręcz kompromituje miasto i firmę PKP. |
| Na zasadniczy peron tutejszej stacji wchodzimy kładką prowadzącą donikąd przerzuconą nad torami. Większa część peronu osłonięta jest typową dla małopolskiego wystroju dworców kolejowych toporną wiatą. Ujęcie na zachód - wyjazd w kierunku Bukowna i Jaworzna Szczakowej. |
| Towarowa część stacji i widoczna w oddali charakterystyczna wieża ciśnień. Ujęcie na wschód - wyjazd w kierunku Wolbromia i Tunelu. Chwilę po opuszczeniu stacji linia kolejowa skręca na północ. |
| Jest 15:00. Na tor 2 przy peronie 2 wjeżdża skład Przewozów Regionalnych relacji Katowice - Kozłów. Jest to zestaw EN 57 - 512 pochodzący ze Śląskiego Zakładu PR w Katowicach. Klasyczne, ascetyczne malowanie - konia a rzędem temu kto kiedyś zaakceptował tę przecudną paletę kolorów :/ |
| Raz jeszcze rzut oka na budynek olkuskiego dworca PKP. Z daleka wygląda tak samo brzydko jak z bliska. Jak się później okaże, na jakiekolwiek ruchy w sprawie rewitalizacji zabytkowego przecież obiektu (wybudowanego w roku 1885) przyjdzie nam poczekać jeszcze 11 lat... |
| Wizyta 2 - osobista - rok 2019 Budynek dworca - widok od strony peronu 2. Trwa przerwa w remoncie obiektu. Jego wykonawca zerwał podpisaną z PKP umowę i wycofał się z prowadzenia dalszych prac. Powodem ma być brak projektów oraz konkretnych ustaleń ze strony PKP, ponadto w trakcie realizacji prac do umowy został wprowadzony wymóg konserwatorskiego nadzoru, o którym podobno nie było mowy przy jej podpisywaniu. No cóż - staruszek czekał już tyle i się nie zawalił to poczeka jeszcze trochę. |
| Stacja w Olkuszu to nie tylko linia kolejowa nr 62 z Tunelu do Zagłębia. To także LHS (Linia Hutnicza Szerokotorowa) prowadząca od granicy z Ukrainą do Huty Katowice (kiedyś) i Euroterminalu Sławków (teraz). Na zdjęciu to oczywiście skrajny prawy, ziezelektryfikowany tor. LHS jest wysuniętym najdalej na zachód w Europie szlakiem kolejowym o szerokości 1520 mm, stacja w Olkuszu to prawie końcówka - kilometr 378 i nawet jest tu krawędż peronowa (peron 1) przy torze szerokim, ale o tym później. |
| Peron 2, ujęcie w kierunku Bukowna. Właśnie stamtąd na stację wjeżdża skład towarowy prowadzony przez czeski elektrowóz 163 026 - 8 na czeską modłę nazwany damskim imieniem "Gabrysia". Kiedyś ta lokomotywa była wypożyczana przez Przewozy Regionalne i można ją było spotkać na Dolnym Śląsku z pociągami pasażerskimi. Teraz jeździ w barwach CD Cargo Poland. |
| Przenosimy się za zachodnią część stacji. Na pierwszym planie plecy semafora wyjazdowego B3, w głębi po prawej peron 1 i niewielki budynek który jest (był) dumną siedzibą dworca Olkusz LHS. Peron 1 jest położony pomiędzy "normalnym" torem nr 3 i "szerokim" torem linii LHS. W latach 1990 - 1993 odjeżdżał stąd (w zależności od kaprysu 2 lub 3 razy w tygodniu) bezpośredni pociąg do Moskwy ! Pierwsze lata polskiej transformacji sprzyjały takim komunikacyjnym dziwadłom - najwyraźniej było toto komuś potrzebne. Obecnie ruch pasażerski na LHS nie jest prowadzony więc peron 1 stacji w Olkuszu jest nieczynny i zamknięty.
Peron 1 dworca w Olkuszu zaistniał medialnie za sprawą przekazów TV nie tylko w Polsce ale w całej Europie 28 lutego 2022 roku. Tego dnia przyjechał tutaj długi, 18-to wagonowy skład pasażerski z uchodźcami wojennymi z Ukrainy. Przypomnę - był to piąty dzień najazdu ruskiej, putinowskiej swołoczy na tan kraj. |
| Także peron 2 jest dostępny tylko częściowo. Za tę poprzeczną, żółtą linię już nie wchodzimy. W sumie nie ma po co. Pociągi dalekobieżne od niepamiętnych lat przez Olkusz nie przejeżdżają. |
| Peron 2 - ujęcie od strony zachodniej. Toporna wiata peronowa zmieniła kolor na niebieski co w jej ogólnej estetyce niewiele zmieniło. |
| Budynek dworca - ujęcie od strony zachodniej. |
| Wyjazd w kierunku Wolbromia i Tunelu. |
| Na koniec krótka migawka dokumentująca ruch na LHS-ie. Od strony Wolbromia zbliża się do stacji pusty skład towarowy ciągnięty przez tandem szerokotorowych spalinowozów ST40 o numerach 17 i 14. ST40 to towarowa lokomotywa spalinowa produkowana (a właściwie modernizowana) przez NEWAG S.A. w Nowym Sączu jako współczesna wersja lokomotywy M62 (czyli popularnego Gagarina). Z nieskomplikowanego pierwowzoru ST44 w egzemplarzach kursujących na LHS-ie zostały tylko ostoje i wózki, reszta (łącznie z jednostkami napędowymi, kabinami i systemami sterowania) to zupełnie nowe konstrukcje. |
| Pociąg (oczywiście bez zatrzymania) oddala się w kierunku Bukowna. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Olkusz ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Olkusz ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Olkusz ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Olkusz ❋
Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
-
Linia Hutnicza Szerokotorowa ❋ oficjany serwis WWW
|
1* Przez długie lata tutejszy rozkład jazdy był prawie niezmienny. Przede wszystkim lokalne połączenia do Sosnowca Głównego, Katowic i Kozłowa. Zdarzały się relacje odrobinę poważniejsze - w jedną stronę do Gliwic, w przeciwną do Kielc. Ale najważniejsze pociągi o najdłuższych relacjach sprzed lat na tej linii to pospieszny dzienny jadący rano z Lublina do Gliwic i wracający do Lublina po południu oraz dwa pospieszne nocne: Lublin - Kudowa Zdrój oraz wakacyjne "Wigry" relacji Gliwice - Suwałki. Przejeżdżająca tędy zasadnicza część "Wigier" łączyła się w Sędziszowie z drugą częścią tego pociągu jadącą z Krakowa Głównego. Ciekawostka - było to jedyne połączenie Warszawy i Gliwic poprowadzone taką nieoczywistą, ale jednak logiczną trasą przez Radom, Kielce oraz Olkusz i jednocześnie jedyne połączenie Olkusza ze stolicą.
2* Obecnie mamy tu około 8 par relacji Katowice - Kozłów - Katowice oraz sezonowy pociąg z Katowic do Buska Zdroju. Ponadto od początku roku 2022 Olkusz posiada bezpośrednie połączenie z Krakowem. Pociągi tej relacji jadą przez Bukowno, Jaworzno Szczakową (tam zmieniają kierunek jazdy) i Trzebinię. Jednak znaczenie szlaku Bukowno - Olkusz - Tunel w ruchu pasażerskim pozostaje marginalne i znajduje się on na drugim planie kolejowych wydarzeń naszego kraju. Za to zasadniczo odmienną rolę odgrywa w ruchu towarowym. |
|
|
Położony w województwie małopolskim, zaledwie 40 kilometrów od Krakowa 36-to tysięczny Olkusz jest jednym z miast dotykanych przez zjawisko wykluczenia komunikacyjnego. Obecnie odjeżdża stąd zaledwie sześć par pociągów w dni powszednie i cztery w weekendy. Żaden z nich nie dojeżdża do stolicy województwa. Najkrótsze połączenie, z dwoma przesiadkami w Tunelu i Miechowie, zajmuje 2 godziny 17 minut. Ten absurdalny stan rzeczy będący jeszcze pamiątką po latach zaborów ma ulec może nie radykalnej, ale dość wyraźnej zmianie za sprawą łącznicy kolejowej w okolicy Jaworzna. Dzięki niej podróż pociągiem między Krakowem a Olkuszem (i tak dookoła) skróci się do czasu pomiędzy 45 a 55 minut.
|
|
|
Semaforek krajoznawczo - pustynny.
Przenosimy się 8 km na północ od Olkusza. Przed nami panorama Pustyni Błędowskiej z punktu widokowego na wzgórzu Czubatka obok miejscowości Klucze. To największy w Polsce obszar lotnych piasków (około 33 km² - maksymalnie 10 km długości i 4 km szerokości), leżący na pograniczu Wyżyny Śląskiej i Wyżyny Olkuskiej. W oddali na wprost widzimy kominy kombinatu Huta Katowice, bliżej - lekko po prawej wieżę kościoła pod wezwaniem Trójcy Przenajświętszej w Błędowie. |
|
|
|
Niestety - część południowa pustyni (wskutek bzdurnych działań podejmowanych w latach 50-tych ubiegłego wieku) jest w niemal całkowicie zarośnięta. Obecnie podejmuje się działania mające na celu odnowienie powierzchni terenów piaszczystych i uchronienie tego unikalnego obszaru poprzez karczowanie zarastających go drzew.
2 zdjęcia powyżej pochodzą z punktu widokowego Róża Wiatrów - w roku 2019 jeszcze bardzo skromnego. Jeżeli kogoś męczy taplanie się w piasku to może sobie tutaj obejrzeć pustynię z pomostu przy okazji popijając drinka z parasolką :) W oddali wzgórze Czubatka i wieża obserwacyjna Straży Pożarnej. |
|
Semaforek krajoznawczo - pałacowy.
Zamek Pieskowa Skała wznosi się na cyplu skalnym, górującym nad malowniczą doliną Prądnika i otoczonym lasami Ojcowskiego Parku Narodowego. Jest to renesansowa rezydencja wybudowana w latach 1542–1580 na miejscu istniejącego tutaj już wcześniej gotyckiego zamku. Od roku 1970 funkcjonuje w zamku muzeum – oddział Zamku Królewskiego na Wawelu. |
|
Maczuga Herkulesa - iglica skalna zbudowana z twardychch wapieni skalistych o wysokości 25 m. Stanowi ona bardzo charakterystyczny element krajobrazu Doliny Prądnika i jest jedną z najbardziej znanych skał w Polsce, chociaż oficjalnym symbolem Ojcowskiego Parku Narodowego jednak się nie stała i na znaczku (obok nietoperza) się nie zmieściła. Może ze względu na wysokość :) |
| |
|