Olkusz
O

 Obiekt oddany do użytku w roku 1885  ❋  IDŽD - Iwangorodo - Dombrowskaja Železnaja Doroga / Droga Żelazna Iwanogrodzko - Dąbrowska

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019   Obiekt położony na wysokości 358 m n.p.m. 

 Strona powstała przy współpracy Jerzego Granowskiego z Katowic
min 324 1.jpgWizyta 1 - Jurek Granowski - rok 2008

Budynek dworca - widok od strony podjazdu.

min 324 2.jpgBudynek dworca - widok od strony peronu 2. Obiekt jest okropnie zaniedbany i swoim widokiem wręcz kompromituje miasto i firmę PKP.
min 324 3.jpgNa zasadniczy peron tutejszej stacji wchodzimy kładką prowadzącą donikąd przerzuconą nad torami. Większa część peronu osłonięta jest typową dla małopolskiego wystroju dworców kolejowych toporną wiatą. Ujęcie na zachód - wyjazd w kierunku Bukowna i Jaworzna Szczakowej.
min 324 4.jpgTowarowa część stacji i widoczna w oddali charakterystyczna wieża ciśnień. Ujęcie na wschód - wyjazd w kierunku Wolbromia i Tunelu. Chwilę po opuszczeniu stacji linia kolejowa skręca na północ.
min 324 5.jpgJest 15:00. Na tor 2 przy peronie 2 wjeżdża skład Przewozów Regionalnych relacji Katowice - Kozłów. Jest to zestaw EN 57 - 512 pochodzący ze Śląskiego Zakładu PR w Katowicach. Klasyczne, ascetyczne malowanie - konia a rzędem temu kto kiedyś zaakceptował tę przecudną paletę kolorów :/
min 324 6.jpgRaz jeszcze rzut oka na budynek olkuskiego dworca PKP. Z daleka wygląda tak samo brzydko jak z bliska. Jak się później okaże, na jakiekolwiek ruchy w sprawie rewitalizacji zabytkowego przecież obiektu (wybudowanego w roku 1885) przyjdzie nam poczekać jeszcze 11 lat...
min 324 7.jpgWizyta 2 - osobista - rok 2019

Budynek dworca - widok od strony peronu 2. Trwa przerwa w remoncie obiektu. Jego wykonawca zerwał podpisaną z PKP umowę i wycofał się z prowadzenia dalszych prac. Powodem ma być brak projektów oraz konkretnych ustaleń ze strony PKP, ponadto w trakcie realizacji prac do umowy został wprowadzony wymóg konserwatorskiego nadzoru, o którym podobno nie było mowy przy jej podpisywaniu. No cóż - staruszek czekał już tyle i się nie zawalił to poczeka jeszcze trochę.

min 324 8.jpgStacja w Olkuszu to nie tylko linia kolejowa nr 62 z Tunelu do Zagłębia. To także LHS (Linia Hutnicza Szerokotorowa) prowadząca od granicy z Ukrainą do Huty Katowice (kiedyś) i Euroterminalu Sławków (teraz). Na zdjęciu to oczywiście skrajny prawy, ziezelektryfikowany tor. LHS jest wysuniętym najdalej na zachód w Europie szlakiem kolejowym o szerokości 1520 mm, stacja w Olkuszu to prawie końcówka - kilometr 378 i nawet jest tu krawędż peronowa (peron 1) przy torze szerokim, ale o tym później.
min 324 9.jpgPeron 2, ujęcie w kierunku Bukowna. Właśnie stamtąd na stację wjeżdża skład towarowy prowadzony przez czeski elektrowóz 163 026 - 8 na czeską modłę nazwany damskim imieniem "Gabrysia". Kiedyś ta lokomotywa była wypożyczana przez Przewozy Regionalne i można ją było spotkać na Dolnym Śląsku z pociągami pasażerskimi. Teraz jeździ w barwach CD Cargo Poland.
min 324 10.jpgPrzenosimy się za zachodnią część stacji. Na pierwszym planie plecy semafora wyjazdowego B3, w głębi po prawej peron 1 i niewielki budynek który jest (był) dumną siedzibą dworca Olkusz LHS. Peron 1 jest położony pomiędzy "normalnym" torem nr 3 i "szerokim" torem linii LHS. W latach 1990 - 1993 odjeżdżał stąd (w zależności od kaprysu 2 lub 3 razy w tygodniu) bezpośredni pociąg do Moskwy ! Pierwsze lata polskiej transformacji sprzyjały takim komunikacyjnym dziwadłom - najwyraźniej było toto komuś potrzebne. Obecnie ruch pasażerski na LHS nie jest prowadzony więc peron 1 stacji w Olkuszu jest nieczynny i zamknięty.

Peron 1 dworca w Olkuszu zaistniał medialnie za sprawą przekazów TV nie tylko w Polsce ale w całej Europie 28 lutego 2022 roku. Tego dnia przyjechał tutaj długi, 18-to wagonowy skład pasażerski z uchodźcami wojennymi z Ukrainy. Przypomnę - był to piąty dzień najazdu ruskiej, putinowskiej swołoczy na tan kraj.
min 324 11.jpgTakże peron 2 jest dostępny tylko częściowo. Za tę poprzeczną, żółtą linię już nie wchodzimy. W sumie nie ma po co. Pociągi dalekobieżne od niepamiętnych lat przez Olkusz nie przejeżdżają.
min 324 12.jpgPeron 2 - ujęcie od strony zachodniej. Toporna wiata peronowa zmieniła kolor na niebieski co w jej ogólnej estetyce niewiele zmieniło.
min 324 13.jpgBudynek dworca - ujęcie od strony zachodniej.
min 324 14.jpgWyjazd w kierunku Wolbromia i Tunelu.
min 324 15.jpgNa koniec krótka migawka dokumentująca ruch na LHS-ie. Od strony Wolbromia zbliża się do stacji pusty skład towarowy ciągnięty przez tandem szerokotorowych spalinowozów ST40 o numerach 17 i 14.
ST40 to towarowa lokomotywa spalinowa produkowana (a właściwie modernizowana) przez NEWAG S.A. w Nowym Sączu jako współczesna wersja lokomotywy M62 (czyli popularnego Gagarina). Z nieskomplikowanego pierwowzoru ST44 w egzemplarzach kursujących na LHS-ie zostały tylko ostoje i wózki, reszta (łącznie z jednostkami napędowymi, kabinami i systemami sterowania) to zupełnie nowe konstrukcje.
min 324 16.jpgPociąg (oczywiście bez zatrzymania) oddala się w kierunku Bukowna.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Olkusz ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Olkusz ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Olkusz ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Olkusz ❋  Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
  5. Linia Hutnicza Szerokotorowa ❋ oficjany serwis WWW
1* Przez długie lata tutejszy rozkład jazdy był prawie niezmienny. Przede wszystkim lokalne połączenia do Sosnowca Głównego, Katowic i Kozłowa. Zdarzały się relacje odrobinę poważniejsze - w jedną stronę do Gliwic, w przeciwną do Kielc. Ale najważniejsze pociągi o najdłuższych relacjach sprzed lat na tej linii to pospieszny dzienny jadący rano z Lublina do Gliwic i wracający do Lublina po południu oraz dwa pospieszne nocne: Lublin - Kudowa Zdrój oraz wakacyjne "Wigry" relacji Gliwice - Suwałki. Przejeżdżająca tędy zasadnicza część "Wigier" łączyła się w Sędziszowie z drugą częścią tego pociągu jadącą z Krakowa Głównego. Ciekawostka - było to jedyne połączenie Warszawy i Gliwic poprowadzone taką nieoczywistą, ale jednak logiczną trasą przez Radom, Kielce oraz Olkusz i jednocześnie jedyne połączenie Olkusza ze stolicą.

2* Obecnie mamy tu około 8 par relacji Katowice - Kozłów - Katowice oraz sezonowy pociąg z Katowic do Buska Zdroju. Ponadto od początku roku 2022 Olkusz posiada bezpośrednie połączenie z Krakowem. Pociągi tej relacji jadą przez Bukowno, Jaworzno Szczakową (tam zmieniają kierunek jazdy) i Trzebinię. Jednak znaczenie szlaku Bukowno - Olkusz - Tunel w ruchu pasażerskim pozostaje marginalne i znajduje się on na drugim planie kolejowych wydarzeń naszego kraju. Za to zasadniczo odmienną rolę odgrywa w ruchu towarowym.
  Położony w województwie małopolskim, zaledwie 40 kilometrów od Krakowa 36-to tysięczny Olkusz jest jednym z miast dotykanych przez zjawisko wykluczenia komunikacyjnego. Obecnie odjeżdża stąd zaledwie sześć par pociągów w dni powszednie i cztery w weekendy. Żaden z nich nie dojeżdża do stolicy województwa. Najkrótsze połączenie, z dwoma przesiadkami w Tunelu i Miechowie, zajmuje 2 godziny 17 minut.
Ten absurdalny stan rzeczy będący jeszcze pamiątką po latach zaborów ma ulec może nie radykalnej, ale dość wyraźnej zmianie za sprawą łącznicy kolejowej w okolicy Jaworzna. Dzięki niej podróż pociągiem między Krakowem a Olkuszem (i tak dookoła) skróci się do czasu pomiędzy 45 a 55 minut.
Semaforek krajoznawczo - pustynny.

Przenosimy się 8 km na północ od Olkusza. Przed nami panorama Pustyni Błędowskiej z punktu widokowego na wzgórzu Czubatka obok miejscowości Klucze. To największy w Polsce obszar lotnych piasków (około 33 km² - maksymalnie 10 km długości i 4 km szerokości), leżący na pograniczu Wyżyny Śląskiej i Wyżyny Olkuskiej.
W oddali na wprost widzimy kominy kombinatu Huta Katowice, bliżej - lekko po prawej wieżę kościoła pod wezwaniem Trójcy Przenajświętszej w Błędowie.
Niestety - część południowa pustyni (wskutek bzdurnych działań podejmowanych w latach 50-tych ubiegłego wieku) jest w niemal całkowicie zarośnięta. Obecnie podejmuje się działania mające na celu odnowienie powierzchni terenów piaszczystych i uchronienie tego unikalnego obszaru poprzez karczowanie zarastających go drzew.

2 zdjęcia powyżej pochodzą z punktu widokowego Róża Wiatrów - w roku 2019 jeszcze bardzo skromnego. Jeżeli kogoś męczy taplanie się w piasku to może sobie tutaj obejrzeć pustynię z pomostu przy okazji popijając drinka z parasolką :) W oddali wzgórze Czubatka i wieża obserwacyjna Straży Pożarnej.
Semaforek krajoznawczo - pałacowy.

Zamek Pieskowa Skała wznosi się na cyplu skalnym, górującym nad malowniczą doliną Prądnika i otoczonym lasami Ojcowskiego Parku Narodowego. Jest to renesansowa rezydencja wybudowana w latach 1542–1580 na miejscu istniejącego tutaj już wcześniej gotyckiego zamku. Od roku 1970 funkcjonuje w zamku muzeum – oddział Zamku Królewskiego na Wawelu.
Maczuga Herkulesa - iglica skalna zbudowana z twardychch wapieni skalistych o wysokości 25 m. Stanowi ona bardzo charakterystyczny element krajobrazu Doliny Prądnika i jest jedną z najbardziej znanych skał w Polsce, chociaż oficjalnym symbolem Ojcowskiego Parku Narodowego jednak się nie stała i na znaczku (obok nietoperza) się nie zmieściła. Może ze względu na wysokość :)
ROZKŁAD JAZDY

Olkusz

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Górny Śląsk | Województwo Małopolskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 324 |

Liczba gości na stronie Olkusz od 19 sierpnia 2022: 1088
Data i czas poprzedniego wejścia: 1 grudnia 2024 / 19:22
Średnia wejść dziennie: 1.31

Wpis do bazy MySQL: 19 sierpnia 2022
Ostatnia modyfikacja strony: 28 listopada 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.017 sek