Zwardoń
Zdn

 Zwardoń - obiekt oddany do użytku w roku 1884  ❋  GT - k.k. Galizische Transwersalbahn / C.K. Galicyjska Kolej Transwersalna

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017   Obiekt położony na wysokości 673 m n.p.m. 

 Strona powstała przy współpracy Roberta Javorki z Čadcy
min 19 1.jpgWizyta 1 - własna - rok 1996

To już granica polsko - słowacka i najwyższy punkt szlaku z Żywca do Čadcy - 661 m.n.p.m. A jeszcze na początku lat 90-tych miejsce to wyglądało zupełnie inaczej. Po wojnie szlak ze Zwardonia w kierunku przystanku Skalité Serafínov został przerwany, Przełęcz Zwardońską zarosły drzewa a polskie lokomotywy (do roku 1986 parowozy, później elektrowozy) podczas manewrów stacyjnych dojeżdżały dosłownie do samego granicznego płotka. Na początku lat 90-tych (dokładnie 1 czerwca 1992 roku) nastąpiła odbudowa toru i otwarcie przejścia granicznego, a w roku 2002 sieć trakcyjną pociągnięto dalej w kierunku Čadcy.
Słowacki autobus szynowy z Čadcy dojeżdża do Zwardonia.
min 19 2.jpgObecnie jest to dość ruchliwe kolejowe przejście graniczne ze Słowacją (jedno z trzech), a w roku 2001 powiało w Zwardoniu wielkim światem - w składzie przejeżdżającego tędy pociągu "Batory" z Budapesztu Keleti do Warszawy Wschodniej pojawiły się bezpośrednie wagony do Sankt Petersburga i Moskwy.
Widok na wschód - wyjazd w kierunku Żywca.
min 19 3.jpgWizyta 2 - Robert Javorka - rok 2007

Ta sama stacja 11 lat później. Na tor 2 przy peronie 1 wjeżdża spóźniony pospieszny "Góral" z Žyliny do Katowic. Został przyciągnięty przez słowacki elektrowóz 163 123-3. Za chwilę zacznie się odprawa graniczna. Po sąsiedzku (tor 1, peron 2) zmodernizowana jednostka EN 57 - 2005 która niedawno przyjechała z Bielska Białej Głównej.
Widok od strony wjazdu z Żywca.
min 19 4.jpg"Góral" gotowy do dalszej drogi. Do Katowic będzie ciągnięty przez naszą EU 07 - 108.
min 19 5.jpgBudynek stacji - widok od strony kurortu.
min 19 6.jpgPrzeciwległy skraj stacji. Na torze 3 stoi gotowy do przekroczenia granicy ciężki skład towarowy z podwójnym elektrowozem ET 41. Obecnie Zwardoń jest głównym kolejowym przejściem granicznym Polski ze Słowacją, więc obecność takich kolosów na tej górskiej linii jest zwykłą codziennością.
min 19 7.jpgWidok z kładki nad torami. Jak widać - ta graniczna stacja dosłownie pęka w szwach, ale na linii Żywiec - Zwardoń - Čadca miejsca na postój jest niewiele. Inne stacje polskiego fragmentu tego szlaku to zwykłe, krótkie mijanki. Pamiętają one czasy socjalizmu gdy była to ślepa, drugorzędna linia praktycznie tylko z ruchem pasażerskim a nie międzynarodowa magistrala. Inaczej jest na odcinku słowackim. Tam kilka lat temu całkowicie przebudowane zostały stacje Skalité i Čierne pri Čadci - teraz są to duże stacje postojowe.
Pociąg towarowy ze słowackim elektrowozem serii 183 wyrusza w drogę w kierunku Čadcy.
min 19 8.jpgUjęcie odwrotne. Pociąg towarowy z polską ET 41 właśnie przejeżdża polsko - słowacką granicę. Za chwilę wjedzie w obręb stacji.
min 19 9.jpg"Rachowiec" z Katowic. Przyjechał o 9:39, teraz ten sam skład jako osobowy do stacji Czechowice Dziedzice o 11:32 czeka na odjazd.
min 19 10.jpgA to jeszcze odpoczywający słowacki elektrowóz 163 113-4. Za chwilę z okolic nastawni "Zdn" (zasypany śniegiem peron 1a) przejedzie na drugi koniec stacji...
min 19 11.jpg...gdzie oczekiwać będzie na podpięcie "Skalnicy" z Krakowa Głównego do Žyliny. "Skalnica" odjedzie stąd o 11:21.
min 19 12.jpgElektrowóz EU 07 - 030 który przyjechał z "Rachowcem" z Katowic stoi na granicy polsko - słowackiej.
min 19 13.jpgWizyta 3 - własna - rok 2017

Od wizyty Roberta stacja w Zwardoniu zmieniła się o tyle że zniknęły z niej pociągi towarowe. Ciężkie składy jadące na Słowację przemieszczają się obecnie na ogół tranzytem przez wschodnie Czechy magistralną Koleją Bogumińsko - Koszycką a górska, jednotorowa i kręta linia z Żywca do Čadcy służy w tylko lokalnym relacjom pasażerskim. Mam wrażenie że Słowacy przebudowując na potrzeby ciężkiego ruchu towarowego stacje Skalité i Čierne pri Čadci zostali trochę jak Himilsbach z angielskim :)
min 19 14.jpgPeron 1 - widok w kierunku zachodnim - wyjazd do Čadcy. Po lewej budynek Straży Granicznej i służb celnych. Robi wrażenie opustoszałego, ale przecież nie ma w tym nic dziwnego. Kontrole graniczne przeszły tutaj 10 lat temu do historii.
min 19 15.jpgUjęcie odwrotne - na torze 2 zaparkował podwójny zestaw czteroczłonowych "Flirtów" Kolei Śląskich produkcji Stadler Rail Polska. Od tej strony widzimy EN 75 - 003, dalej brat bliźniak EN 75 - 002.
min 19 16.jpgBudynek dworca (zamknięty na głucho bez względu na porę roku od roku 2010) - ujęcie od strony zachodniej. Beskidzki kurort oraz punkt przesiadek z pociągów polskich na słowackie i odwrotnie. I co ? Dupa. Pozostają dwie blaszane wiaty na peroniach, tylko zimą trzeba się do nich dokopać.
min 19 17.jpgSemafory wyjazdowe E, D i C oraz wyjazd w stronę Żywca - od tego miejsca przez następne 37 km trasy będzie cały czas z górki. Po prawej nastawnia "Zdn" z nietypowym dachem sterująca ruchem na całej stacji.
min 19 18.jpgJest 16:15 - ponownie zaglądamy na zachodnią część stacji - przed chwilą wjechał tutaj osobný vlak z Žyliny. Natomiast lekko po lewej (tor odstawczy 9) widzimy blaszaną halę przeglądową. Budynek jest tak rozpaczliwie brzydki że od samego patrzenia bolą zęby. A nie sposób go nie zauważyć - stoi od niepamiętnych lat dokładnie vis-à-vis budynku dworca i paskudzi okolicę. Najobrzydliwsza budowla w promieniu wielu kilometrów - blaszak zawsze wyglądał strasznie, teraz na dodatek ma powybijane okna.
min 19 19.jpgSłowacki pociąg przyprowadził elektrowóz 162 002-0 stacjonujący w Žylinie. Lokomotywa szybciutko przeprowadza się na drugi koniec składu - kurs powrotny nastąpi o 16:42.
min 19 20.jpgWszystkie tory zajęte - w międzyczasie na torze 1 (peron 2) pojawił się kolejny skład KŚ z Katowic. Jest to czteroczłonowy "Elf" EN 76 - 001 produkcji bydgoskiej PESY. Chwilowo nic pasażerskiego na stację nie wjedzie :)
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Zwardoń ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Zwardoń ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Zwardoń ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Zwardoń ❋  Polska-Org
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZWARDOŃ
1945 ---> SKALITÉ SERAFÍNOV
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZWARDOŃ
1992 ---> SKALITÉ SERAFÍNOV
ROZKŁAD JAZDY

Zwardoń

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Górny Śląsk | Województwo Śląskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 19 |

Liczba gości na stronie Zwardoń od 30 września 2006: 11349
Data i czas poprzedniego wejścia: 2 października 2024 / 23:09
Średnia wejść dziennie: 1.73

Wpis do bazy MySQL: 5 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 18 grudnia 2022
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.035 sek