Kwidzyn
Kw

Marienwerder (Westpreußen)przedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Obiekt oddany do użytku w roku 1883  ❋  KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2009   Obiekt położony na wysokości 67 m n.p.m. 

min 395 1.jpgBudynek dworca - widok z peronu 1 od strony południowej.
min 395 2.jpgWidok na południe - wyjazd w stronę Gardei i Grudziądza. Dawno, dawno temu w tym samym kierunku opuszczały Kwidzyn jeszcze dwie inne linie kolejowe:
--> na południowy wschód do Kisielic.
--> na zachód do Smętowa przez nieistniejący już, legendarny most na Wiśle w Opaleniu.
Historia lokalnej linii do Kisielic zakończyła się tuż po II wojnie - została ona rozebrana przez Rosjan i wyjechała do ZSRR. Natomiast tory nieczynnej (przerwanej) linii do Smętowa leżą nadal na odcinku Kwidzyn - Nowy Dwór Kwidzyński.
min 395 3.jpgJest 18:28. Autobus szynowy SA 134 - 001 relacji Malbork - Toruń Główny oczekuje na odjazd w kierunku Grudziądza. Lokalne pociągi pasażerskie w tę stronę zaczęły ponownie jeździć po rocznej przerwie w marcu 2009 r.
min 395 4.jpgPo drugiej stronie peronu 1 do odjazdu szykuje się pociąg o relacji odwrotnej - do Malborka. Jest to podwójny zespół spalinowy MR 4080 / MRD 4280. Kilka tych duńskich zestawów jeżdżących obecnie w barwach konsorcjum Arriva PCC można spotkać w województwie kujawsko - pomorskim (oraz częściowo pomorskim) na niezelektryfikowanych liniach obsługiwanych właśnie przez tego przewoźnika. Zestawy trakcyjne tego typu uchodzą za najbardziej luksusowe jakie można spotkać na polskiej sieci kolejowej.
min 395 5.jpgO 18:35 opisany wyżej pociąg wyrusza w dalszą drogę do Malborka. Do celu pozostało jeszcze 40 minut jazdy.
min 395 6.jpgWidok na północną część stacji. Na wprost wyjazd w kierunku Sztumu i Malborka, w prawo łagodnym łukiem wyjazd do stacji Prabuty. Do roku 1999 była to jedyna dwutorowa linia wychodząca z Kwidzyna, obecnie jeden z torów jest zamknięty. Natomiast na początku 2000 r. na linii tej przestały jeździć pociągi pasażerskie.
Kwidzyn
mapa topograficzna
rok 1937
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
a) tabela nr 460: Mareza - Gurcz.
b) tabela nr 461: Mareza - Rusinowo Wąskotorowe.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
a) tabela nr 411: Kornatowo - Chełmno.
b) tabela nr 413: Prabuty - Kwidzyn.
c) tabela nr 414: Jabłonowo Pomorskie - Kisielice - Prabuty.
Potężny most kolejowo - drogowy (1060 m długości) pomiędzy Opaleniem (Münsterwalde) a Nowym Dworem Kwidzyńskim (Neuhöfen) został wybudowany w latach 1907 - 1910. Linia kolejowa ze Smętowa do Kwidzyna miała być fragmentem dwutorowej magistrali o znaczeniu strategicznym dublującej pomorski odcinek Ostbahnu. Miała się ona zaczynać w Czersku koło Chojnic a kończyć w Prabutach. Dlatego też odcinek Czersk - Skórcz wstępnie był już gotowy do przebudowy na dwa tory, natomiast linia Kwidzyn - Prabuty doczekała się drugiego toru w 1915 r.
Jednak wynik I wojny światowej i postanowienia Traktatu Wersalskiego zredukowały te zamierzenia do zera. Przebieg nowo wytyczonej granicy polsko - niemieckiej na prawym brzegu Wisły sprawił, że most przestał być potrzebny - prowadził "donikąd". Jednocześnie, pomimo że pełnił teraz (przynajmniej teoretycznie) funkcję transgraniczną, w rzeczywistości znalazł się w całości na terytorium polskim. Można go więc było wykorzystać sensowniej gdzie indziej. Jego rozbiórka zakończyła się w 1929 r. Z większości elementów powstał most drogowo - tramwajowy nad Wisłą w Toruniu (oddany do użytku w roku 1934), mniejsza część natomiast (dwa przęsła) posłużyła do budowy mostu (rok 1932) nad odnogą Warty w Koninie. Obydwa obiekty funkcjonują do dziś.
Przeprawa mostowa w Opaleniu powróciła w czasie II wojny światowej w postaci drewnianej prowizorki. Kilkakrotnie niszczona i odbudowywana (najpierw przez Niemców, później przez Rosjan) przetrwała do wiosny 1947 r. Niewątpliwie była wówczas bardzo potrzebna - z uwagi na zrujnowane mosty kolejowe w Malborku i Tczewie to właśnie tędy przejeżdżała Wisłę część pociągów (także pasażerskich) w kierunku Gdańska i Gdyni.
Ze względu na dochodzące do Wisły z obu jej brzegów odcinki toru, miejsce to idealnie nadawało się później do zbudowania w czasie kilkudziesięciu godzin (w razie potrzeby) mostu wojskowego, którego elementy były składowane w pobliżu przeprawy. Ale to już historia. Dziś jedynymi śladami po moście kwidzyńskim są zachowane kikuty podpór w nurcie rzeki.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Kwidzyn ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Kwidzyn ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. SU46 Prabuty - Kwidzyn - Malbork ❋ You Tube
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Toruń Wschodni - Grudziądz - Kwidzyn - Malbork znajdują się na stronach stacji Chełmża i Grudziądz.
 
Pasażerska komunikacja kolejowa na odcinku Grudziądz - Kwidzyn została zlikwidowana 1 lutego 2008 r. Wznowiono ją prawie dokładnie rok później - 1 marca 2009 r. Od tego dnia przewozy na wspomnianym odcinku (oraz na całej trasie Grudziądz - Kwidzyn - Malbork) realizuje konsorcjum Arriva PCC.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KWIDZYN
1926 ---> Opalenie - SMĘTOWO
Uwaga - chwilowe wznowienie ruchu pasażerskiego na prowizorycznej przeprawie przez Wisłę w latach 1946 - 1947.
1945 ---> KISIELICE
2000 ---> PRABUTY
2008 ---> Gardeja - GRUDZIĄDZ
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KWIDZYN
2009 ---> Gardeja - GRUDZIĄDZ
ROZKŁAD JAZDY

Kwidzyn

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Torunia i Grudziądza | Województwo Pomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 395 |

Liczba gości na stronie Kwidzyn od 4 kwietnia 2010: 9192
Data i czas poprzedniego wejścia: 5 listopada 2024 / 13:55
Średnia wejść dziennie: 1.73

Wpis do bazy MySQL: 4 kwietnia 2010
Ostatnia modyfikacja strony: 11 maja 2022
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.014 sek