Tanvald |
|
|
Tannwald Schumburg | Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku - przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2012
|
Obiekt położony na wysokości 465 m n.p.m. |
|
| Dzień na dworcu w Tanvaldzie - odsłona 1 - wakacje 2002.
Chociaż jest to "tylko" trzykierunkowy węzeł linii lokalnych (do Liberca, Železnego Brodu i Harrachova), stacja aż kipi życiem. A więc jednak lokalne połączenia kolejowe mogą skutecznie konkurować z samochodem prywatnym i autobusem. Trzeba tylko chcieć to wykorzystać. Widok na północ - wyjazd w kierunku Kořenova. |
| Dzień na dworcu w Tanvaldzie - odsłona 2 - wakacje 2007.
Ponownie wyjazd w kierunku Kořenova. Od tego miejsca zaczyna się jeden z najbardziej ekscytujących szlaków kolejowych tej części Europy - 59 km z Tanvaldu do Jeleniej Góry. Tunele (6 sztuk), serpentyny, karkołomne zjazdy i wzniesienia skończą się dopiero w Piechowicach. I tylko wielka szkoda że pomimo pięknych planów oraz wielu lat obietnic całej tej przepięknej linii - ale bynajmniej nie z winy Czechów - przejechać nie można. Po prawej droga E-67 w kierunku Harrachova i Szklarskiej Poręby.
Regularne pociągi pasażerskie wróciły na trasę pomiędzy Szklarską Porębą Górną i Harrachovem latem 2010 r. |
| Widok od północy na perony i budynek stacji. |
| Oprócz autobusu szynowego serii 810 i zestawu spalinowego 843/943 (o 11:27 przyjechał z Železnego Brodu) po prawej stronie widać dalekobieżny, pospieszny skład z Pragi, jaki dotarł tu o 12:02. |
| Widok ogólny stacji w Tanvaldzie - ujęcie od południa, od strony wjazdów z Železnego Brodu i Liberca. |
| Dzień na dworcu w Tanvaldzie - odsłona 3 - wakacje 2012.
Wyjazd w kierunku Kořenova po raz trzeci. Od dwóch lat wyjeżdżając w tę stronę można już dojechać do Szklarskiej Poręby Górnej :) |
| Obecnie spora część stacji jest załadowana Stadlerami Regio-Shuttle RS1 obsługującymi trasy do Harrachova i Liberca. Tutaj w górach sprawdzają się one bardzo dobrze. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Tanvald ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Popis trati 035 Železný Brod - Tanvald ❋
Žel Page
-
Popis trati 036 Liberec - Tanvald - Harrachov - Szklarska Poręba Górna ❋
Žel Page
-
Trať Železný Brod - Tanvald ❋ Stránky Přátel Železnic
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Jelenia Góra - Jakuszyce - Tanvald znajdują się na stronach stacji Szklarska Poręba Huta, Harrachov oraz Kořenov.
|
Ciekawostka z zakresu sygnalizacji kolejowej: stacja w Tanvaldzie do najmniejszych nie należy i ruch na niej całkiem spory, a znajdują się tutaj tylko 4 sygnalizatory. Są to 3 semafory wjazdowe - po jednym dla każdego kierunku wchodzącego na stację (oczywiście z odpowiadającymi im tarczami ostrzegawczymi) oraz jeden semafor wyjazdowy grupowy wspólny dla kierunków do Liberca i Železnego Brodu. Wyjazd w kierunku Harrachova swojego semafora wyjazdowego nie ma, a tarcz zaporowych i manewrowych na tej stacji nie zauważyłem. Taki sygnalizacyjny minimalizm, ale u naszych południowych sąsiadów jest to rozwiązanie techniczno - ruchowe dość częste... |
|
| |
|