Dąbie nad Nerem
DN

 Obiekt oddany do użytku w roku 1933  ❋  FPTK - Francusko - Polskie Towarzystwo Kolejowe

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2008   Obiekt położony na wysokości 108 m n.p.m. 

Największa kolejowa inwestycja II Rzeczpospolitej - Magistrala Węglowa ze Śląska przez Tarnowskie Góry, Karsznice, Inowrocław, Bydgoszcz i Kościerzynę do Gdyni. Duma i legenda polskiego kolejnictwa. Tak wygląda dziś - jest to seria zdjęć po latach...
min 370 1.jpgWidok na zabudowania stacyjne od strony peronów. Projekt architektoniczny typowy dla polskiego budownictwa kolejowego dwudziestolecia międzywojennego. Na łódzkim odcinku Magistrali Węglowej identyczne budynki znajdują się także na kilku innych stacjach - m. in. w Kraskach, Poddębicach, Otoku i Szadku.
Widok na południe - wyjazd w kierunku stacji Poddębice i Zduńska Wola Karsznice.
min 370 2.jpgNa stacji zupełnie pusto bo jej znaczenie w komunikacji pasażerskiej jest znikome. Stąd do Dąbia są jeszcze 3 km - tak jak wiele innych stacji na Magistrali Węglowej także i ta położona jest zupełnie na uboczu więc w ruchu lokalnym raczej się nie sprawdza. Obecnie (rok 2008) w Dąbiu zatrzymuje się 6 pociągów osobowych na dobę w relacjach: Zduńska Wola - Toruń Główny (dwie pary) i Inowrocław - Katowice (jedna para).
min 370 3.jpgWidok na północ - wyjazd w kierunku Inowrocławia.
min 370 4.jpgWiększego, cięższego i bardziej energochłonnego elektrowozu do krótkiego składu remontowego podczepić już się nie dało :)
"Czapajew" ET 42 - 016 (ZT Łódź) z pociągiem sieciowym podąża w kierunku Poddębic.
W rozkładzie jazdy na rok 2009 śladowe połączenie Zduńskiej Woli z Inowrocławiem przeszło do historii. Zostało podmienione przez dwie pary pociągów o dość odważnej relacji Kutno - Zduńska Wola. Ta trasa z drobnymi wyjątkami prawie nie wychodzi poza obręb województwa łódzkiego.

Aktualizacja powyższej informacji i kolejny przejaw polskiego, kolejowego absurdu. Dwa wspomniane wyżej pociągi kursowały tylko do 9 stycznia. Obecnie łódzkie składy docierają jedynie do stacji Kraski, a kujawsko - pomorskie do stacji Babiak. Niewielki fragment Magistrali Węglowej leżący na terenie województwa wielkopolskiego został z lokalnej komunikacji kolejowej po prostu wycięty. Walka PKP z podziałem administracyjnym naszego kraju trwa w najlepsze. Rozmowy z samorządami lokalnymi w sprawie przywrócenia kursowania pociągów na trasie Zduńska Wola - Inowrocław są podobno w toku.

Wspomniane rozmowy chwilowo nie przyniosły efektu ponieważ w rozkładzie jazdy na rok 2010 na odcinku Zduńska Wola Karsznice - Babiak nie ma już żadnego pociągu pasażerskiego.

A może jednak - w rozkładzie jazdy na rok 2011 na trasie Zduńska Wola Karsznice - Inowrocław pojawił się sezonowy pociąg IR z Katowic do Gdyni Głównej. Taka malutka łata ledwie zakrywająca komunikacyjną dziurę na tej linii. W jego uruchomieniu musiały dogadać się co najmniej 4 województwa. Zapewne lekko nie było :)

Linki zewnętrzne
  1. Stacja Dąbie nad Nerem ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Dąbie nad Nerem ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Dąbie nad Nerem ❋  Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących środkowego odcinka Magistrali Węglowej znajdują się także na stronie stacji Zduńska Wola Karsznice.
Strona główna | Region Łódzki | Województwo Wielkopolskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 370 |

Liczba gości na stronie Dąbie nad Nerem od 5 listopada 2008: 9060
Data i czas poprzedniego wejścia: 12 grudnia 2024 / 13:16
Średnia wejść dziennie: 1.55

Wpis do bazy MySQL: 5 listopada 2008
Ostatnia modyfikacja strony: 21 grudnia 2021
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.008 sek