Koło
Ko

 Obiekt oddany do użytku w roku 1921  ❋  PKP - Polskie Koleje Państwowe

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022   Obiekt położony na wysokości 102 m n.p.m. 

min 560 1.jpgPeron 1 - ujęcie w kierunku wschodnim. Na planie pierwszym semafory drogowskazowe (ponieważ wyjazdowe są dopiero za łukiem) G (z toru 3) i H (z toru 1), lekko w oddali po lewej nastawnia "Ko" sterująca obecnie ruchem na całej stacji.
min 560 2.jpgPeron 1 - ujęcie w kierunku zachodnim. Przestrzeń po prawej stronie sąsiedniego peronu 2 to miejsce po dawnej wąskotorowej części dworca. W Kole od roku 1963 wyglądało to bardzo elegancko: peron linii wąskotorowej z Przystronia i Sompolna znajdował się na wysokości peronów "normalnych" i można było przejść tu lub tu kładką nad torami. Ostatni pociąg wąskotorowy w ramach Sompolińskiej KD przyjechał z Przystronia do Koła 22 maja 1993 roku. Na koniec funkcjonowania linii nie było tego zbyt wiele - jedna para pociągów o poranku. Tak nie do końca z sensem...
min 560 3.jpgTorem 2 przy peronie 1 przejeżdża (bez zatrzymania) EIC z Berlina Gesundbrunnen do Warszawy Wschodniej. Z przodu elektrowóz Siemens EuroSprinter ES64U4 w barwach PKP IC. Ten ma numer 5 370 006.
min 560 4.jpgBudynek dworca widziany z peronu 1 od strony wschodniej. Międzywojenny gmach wybudowany w charakterystycznym dla epoki (początki II Rzeczypospolitej) stylu dworkowym miał swojego brata bliźniaka w Koninie a w bliskim i nieco dalszym sąsiedztwie bardzo podobne obiekty w różnym stanie technicznym znajdują się chociażby w Ozorkowie, Łęczycy, Gostyninie i Sierpcu.
min 560 5.jpgPeron 1 - ujęcie w kierunku zachodnim - wyjazd do Konina. Za przejściem podziemnym po stronie lewej znajduje się (obecnie w dużej mierze nieczynna) towarowa część stacji z siedmioma torami postojowymi i kilkoma bocznicami.
Budynek dworca widziany od strony zachodniej z peronów 1 i 2. Całkowita modernizacja zabytkowego obiektu została przeprowadzona w latach 2010 - 2013, inwestycję sfinansowano z budżetu państwa. Budynek dworca obecnie (oprócz spełniania funkcji kolejowych) jest siedzibą Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej.
Modernizacja stacji, a więc częściowa zmiana układu torowego, budowa nowych peronów i wiat nad nimi, likwidacja kładki nad torami (w zamian budowa przejścia podziemnego) - to wszystko zostało zrealizowane w latach 2017 - 2019.
Ujęcie z peronu 2 w kierunku wschodnim - wyjazd do Kutna.
Budynek dworca widziany z peronu 2 od strony wschodniej.
Budynek dworca widziany od strony podjazdu. Niestety - przydworcowy parking jest zdecydowanie za mały, większość pasażerów docierających tutaj samochodami musi je zostawiać na trawie lub grząskich, błotnistych placykach w okolicy dworca.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Koło ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Koło ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Koło ❋  Atlas Kolejowy Polski
ROZKŁAD JAZDY

Koło

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Region Łódzki | Województwo Wielkopolskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 560 |

Liczba gości na stronie Koło od 15 sierpnia 2024: 198
Data i czas poprzedniego wejścia: 12 grudnia 2024 / 20:32
Średnia wejść dziennie: 1.64

Wpis do bazy MySQL: 15 sierpnia 2024
Ostatnia modyfikacja strony: 15 sierpnia 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.021 sek