Lublin
Lb

 Obiekt oddany do użytku w roku 1877  ❋  PŽD - Priwislinskaja Železnaja Doroga / Kolej Nadwiślańska

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2024   Obiekt położony na wysokości 176 m n.p.m. 

min 801 1.jpgPlac Dworcowy. Z podjazdu przed budynkiem (bywało że podjeżdżały tu także trolejbusy) pozostał niewielki, trójkątny placyk dla taksówek. Reszta zamieniła się w wybetonowaną patelnię ze sterczącym po środku pogiętym zegarem - krzaczki w równie betonowanych donicach mogą się schować. Ich obecność niewiele zmienia.
W 2004 roku skończył się największy w powojennej historii budynku remont dzięki czemu istniejący od roku 1877 obiekt (wpisany prawie równo 100 lat później do rejestru zabytków) prezentuje się bardzo godnie. Rozpoczynamy zwiedzanie.
min 801 2.jpgPeron 1. Jest 12:39. Na tor 53 przy sąsiednim peronie 2 (numeracja torów jest tu dość abstrakcyjna - podobną chorą manierę w oznaczaniu torów pasażerskich mamy też na dworcach Poznań Główny i częściowo Łódź Kaliska) akurat wjechał IC 72101 "Lubuszanin" z Zielonej Góry i Gorzowa Wielkopolskiego. Pociąg przejechał w poprzek całą Polskę, zdołał bez strat własnych przeczołgać się przez rozkopany węzeł w Warszawie i pomimo ponad siedmiu godzin jazdy przybył do Lublina zupełnie punktualnie. Moje gratulacje :)
min 801 3.jpgPeron 1 i tor 52 - ujęcie w kierunku wschodnim.
A to już peron 2 i tor 51 - ujęcie w tym samym kierunku. Zasadniczo jest to wyjazd pierwszą (lewą) parą torów do Lublina Północnego. Dalej mamy (na wschód) Świdnik i Chełm oraz (na północ) Lubartów i Łuków. Druga (prawa) para torów prowadzi do stacji rozrządowej Lublin Tatary. Po lewej peron 1 który w pewnym momencie przechodzi w peron 1b. W jego sąsiedztwie widać fragment budynku i rampy UP Lublin 1 do której podjeżdżały kiedyś ambulanse pocztowe. Ale jak wiemy - od dziesiącioleci Poczta Polska z usług kolei już nie korzysta. Było za drogo ?
IC "Lubuszanin" przyprowadził elektrowóz EP 09 - 017 (PKP IC Zakład Centralny w Warszawie). Z pociągu cały czas wyprowadza się nieskończony potok podróżnych. Tłum jest tak wielki że podejrzewam iż nie wszyscy zdołali kupić sobie miejsca siedzące :/
Budynek dworca widziany z peronu 2 od strony wschodniej. Fasada budynku z herbem miasta widziana od strony peronów (chociaż zakłócona dobudowaną dziesięciolecia później wiatą peronową) nadal robi należne sobie imperialne wrażenie :)
Ciąg dalszy peronu 2 - ujęcie w kierunku zachodnim.
IC "Lubuszanin" wyjeżdża w stronę torów postojowych. Podpięta do składu SM 42 - 454 trochę dymi :)
Ujęcie w kierunku zachodnim - wyjazd do Puław, Dęblina i Warszawy (początkowo na zachód, później łagodny zakręt ku północy) oraz do Kraśnika i Stalowej Woli Rozwadowa (na południowy zachód). Linia magistralna do Warszawy (dawna Kolej Nadwiślańska) jest dwutorowa i od niepamiętnych czasów (rok 1968) zelektryfikowana. Linia do Stalowej Woli jest od przystanku Lublin Zemborzyce jednotorowa, a jej elektryfikację wprost nadludzkim wysiłkiem III RP udało się zakończyć w roku 2020. Jak na razie to najbardziej spektakularny rozdział elektryfikacji sieci PKP wykonany w XXI wieku. Całe 95 km.
Zachodnia końcówka peronu 2. Lekko po lewej widzimy dwie dawne lokomotywownie. Bliższa - prostokątna - pełni obecnie rolę hali napraw i parkują pod nią elektrowozy. Dalsza - wachlarzowa - jest chyba sprywatyzowana, praktycznie odcięta od układu torowego stacji i nie jest już w żaden sposób związana z czynnościami trakcyjnymi.
Elektrowóz EP 09 - 017 w drodze na miejsce parkowania.
Ogólne spojrzenie na dworzec z peronu 2 od strony zachodniej. Gruntowną przebudowę dworca realizowano etapami w latach 2012 - 2022. Przebudowano m. in. wszystkie perony (chociaż długość peronu 2 nie zmieniła się bo nie było na to miejsca), wymieniono całkowicie sieć trakcyjną i urządzenia SRK, przedłużono przejście podziemne pod torami aż poza południową granicę stacji i częściowo skorygowano układ torowy. W jego zakresie zlikwidowano terminal pocztowy przy budynku UP Lublin 1. Pozostał tam tylko jeden tor służący obecnie pasażerom.
Spojrzenie z peronu 2 na peron 1 który w tym miejscu przechodzi w peron 1a. Po jego drugiej stronie mamy ślepy tor 82 kończący się przy tarczy Z82. W głębi kolejowa kamienica - ulica Gazowa 4.
Przy okazji dementuję podawane dosłownie wszędzie pobożne życzenia na temat tego że do roku 2023 pojawią się na peronach wyświetlacze dynamicznej informacji pasażerskiej. Figa z makiem - jest rok 2024 i nadal niczego takiego tu nie ma. Nowy dworzec został wypucowany na wysoki połysk ale brak jest jakiejkolwiek informacji peronowej, a przecież teraz to standard obecny na o wiele mniejszych obiektach. Czy ktoś postanowił głupio zaoszczędzić ?
Przechodzimy na peron 3. Po prawej peron 2 oraz tory 55 i 53. W głębi budynek dworca. Ujęcie od strony wschodniej.
Południowa krawędź peronu 3 - tor 57. Dalej mamy już rozległą i częściowo nieużywaną grupę torów towarowych, które obecnie służą za miejsce postoju dla wagonów odstawionych na przysłowiowy boczny tor - zasadniczą rolę towarową pełni obecnie stacja Lublin Tatary. 4 tory są przelotowe i mogą służyć przejazdom pociągów tranzytowych. Podwójny garaż na końcu toru 351 to stanowisko utrzymania i przeglądów drezyn inspekcyjnych KOLZAM - jedna taka zaparkowała obok budynku.
Zachodnia końcówka peronu 3 i semafory wyjazdowe N57 i N55. Po prawej - naprzeciw mniejszej lokomotywowni zaczynają się tory postojowe PKP IC.
Ogólne spojrzenie na dworzec z peronu 3 od strony zachodniej.
Peron 3 - spojrzenie na wschód - kierunek Lublin Tatary i Chełm. Na planie pierwszym semafory wyjazdowe S55 i S57. Po stronie prawej - w okolicy budynku LCS Lublin zaparkował sześcioosiowy "Dragon" (produkcja NEWAG S.A. Nowy Sącz) E6ACTa - 012 prywatnego polskiego przewoźnika kolejowego Lotos Kolej.
Na koniec wycieczki raz jeszcze peron 1. Na tor 52 wjeżdża skład Polregio EN 57ALd - 2234 z Chełma. Lekko po lewej (zasłonięty szerokim filarem wiaty peronowej) koniec toru 54. To ostatnia pamiątka po dawnym terminalu pocztowym.
1* 26 kwietnia 2019 roku dworzec kolejowy w Lublinie "wskoczył" na najwyższą półkę z nazwami i od tego dnia jest to dworzec Lublin Główny. Co prawda tylko trzy perony mocno naciągane do pięciu, ale jest :)

2* Od 16 lipca 2023 roku dworzec Lublin Główny nosi imię Lubelskiego Lipca 1980 - na pamiątkę udziału lubelskich kolejarzy w strajkach w lipcu 1980 roku. Datą nadania imienia była 43 rocznica rozpoczęcia kolejarskiego protestu.
Linki zewnętrzne
  1. Dworzec Lublin ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Dworzec Lublin ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Dworzec Lublin ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Dworzec Lublin ❋  Polska-Org
  5. Linia Lublin - Chełm - Dorohusk ❋  Zbąszynek, Kolej i Ja
Semaforek krajoznawczo - zabytkowy.

To ju bezpośrednie sąsiedztwo Starego Miasta. Ulica Podwale kt rą - pod mostkiem - możemy dojść do Placu Zamkowego. Za to górą przebiega ulica Zamkowa i nią w prawo - czyli do lubelskiego zamku najpierw si skierujemy.
Front Zamku w Lublinie.
Dziedziniec zamkowy i wieża zamkowa. Wybudowano ją w stylu romańskim w XIII wieku jako budowlę obronno - mieszkalną. W XIV wieku za panowania Kazimierza Wielkiego wzniesiono tu murowany zamek otoczony murem obronnym z bramą od strony zachodniej. Jednak dopiero w pierwszej połowie XVI wieku dzięki Zygmuntowi Staremu zamek stał się okazałą renesansową rezydencję królewską. 1 lipca 1569 roku na zamku lubelskim podpisano akt unii polsko - litewskiej, który dał początek Rzeczypospolitej Obojga Narodów, a więc okresowi dziejów (powiedzmy - 70 lat) gdy Polska była europejskim imperium prawie od morza do morza. Niespełna trzy tygodnie później - 19 lipca 1569 roku książę Albrecht Fryderyk Hohenzollern złożył hołd lenny królowi Zygmuntowi II Augustowi. To ten słynny hołd pruski, który później namalował Jan Matejko. Był to szczyt świetności miasta i zamku.
Niestety - jego późniejsza historia jest bardzo ponura i monotonna. Ślepym zrządzeniem losu był on najpierw (w czasach Królestwa Kongresowego) więzieniem carskim, w którym przebywali powstańcy styczniowi. W dwudziestoleciu międzywojennym siedzieli tu towarzysze z KPP a w czasie II wojny Niemcy więzili i mordowali na zamku członków polskiego ruchu oporu. Po wojnie - w sierpniu 1944 roku powstało tu więzienie polityczne podległe najpierw władzom sowieckim, a następnie Urzędowi Bezpieczeństwa Publicznego. Przez następne 10 lat komuniści przepuścili przez zamek ponad 30 tysięcy ludzi i nie wszyscy wyszli stąd żywi. Likwidacja więzienia nastąpiła 13 stycznia 1954 roku. Od tej pory zamek nareszcie pełni należną mu rolę placówki historyczno - muzealno - edukacyjnej.
Ulica Zamkową którą kierujemy się do widocznej w oddali Bramy Grodzkiej.
Brama Grodzka zwana jest także Bramą Żydowską ponieważ była kiedyś przejściem pomiędzy Starym Miastem a dzielnicą żydowską. Budowla powstała w roku 1342 na podstawie zgody wydanej przez króla Kazimierza Wielkiego. Jest pozostałością pierwszych murowanych obwarowań miasta a w klasycystycznej formie podziwianej obecnie pochodzi z czasów późniejszych bo z roku 1785. 182 lata później została wpisana do rejestru zabytków.
To już Stare Miasto i fundamenty / obrys dawnego kościoła farnego pod wezwaniem św. Michała Archanioła. Był to pierwszy gotycki kościół w Lublinie. Na przestrzeni wieków kilkakrotnie niszczony i odbudowywany, w pierwszej połowie XIX wieku krótko pełnił godność katedry. Został rozebrany (nie bez problemów) w latach 1846 - 1852 z powodu fatalnego (jak na tamte czasy) stanu technicznego. Obecnie - co jakiś czas pojawia się koncepcja odbudowy lubelskiej fary w mniej lub bardziej nowoczesnej formie. Głosy lubelskich mieszczan "za" lub "przeciw" co do tego pomysłu rozkładają się jednak mniej więcej jednakowo :)
ROZKŁAD JAZDY

Lublin

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Region Lubelski | Województwo Lubelskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 801 |

Liczba gości na stronie Lublin od 14 października 2024: 55
Data i czas poprzedniego wejścia: 5 listopada 2024 / 13:31
Średnia wejść dziennie: 2.4

Wpis do bazy MySQL: 14 października 2024
Ostatnia modyfikacja strony: 24 października 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.018 sek