Chrzanów
Ch

 Obiekt oddany do użytku w roku 1856  ❋  KFNB - k.k. privilegierte Kaiser Ferdinands Nordbahn / C.K. Uprzywilejowana Kolej Północna Cesarza Ferdynanda

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017   Obiekt położony na wysokości 275 m n.p.m. 

 Strona powstała przy współpracy Michała Adamczewskiego z Aleksandrowa Łódzkiego
min 636 1.jpg Widok na południowy zachód - ujęcie z kładki nad torami. Po lewej elegancko zabetonowany budynek stacji. Wygląda wręcz monumentalnie - jak bunkier na Linii Maginota we Francji lub w Wilczym Szańcu na Mazurach.
min 636 2.jpg Ponownie widok na południowy zachód - teraz już z poziomu peronu 2. Wyjazdy w kierunku Oświęcimia i Czechowic Dziedzic (na wprost) i czegoś co kiedyś było lokalną linią do Bolęcina ale jest już tylko bocznicą kończącą się na dawnej stacji Płaza (w prawo a później pod wiaduktem o 90° w lewo).
Linia Chrzanów - Bolęcin jest swoistym ewenementem kondycji polskich linii kolejowych końca XX wieku. To ofiara żywiołowych przekształceń gospodarczych niejakiego Balcerowicza. Została zelektryfikowana w roku 1992, ale już 3 lata później skończyły się na niej przewozy pasażerskie. Po kolejnych 6-ciu latach sieć trakcyjną zlikwidowano. W roku 2010 linię częściowo rozebrano. To tak jakby pieniądze w błoto...
min 636 3.jpg Kładeczka nad torami - widok na północny wschód - wyjazd w kierunku Trzebini.
min 636 4.jpg map_1_cn.jpg
min swk ch 1.jpg
Chrzanów jeszcze na początku lat 80-tych ubiegłego stulecia był węzłem czterokierunkowym. Oprócz wspomnianej już lokalnej linii do Bolęcina (dalej do Wadowic) zaczynała się tutaj zupełnie już zapomniana, druga linia lokalna prowadząca do Jaworzna i stacji węzłowej Jaworzno Szczakowa. Przepychała się prawie środkiem miasta wzdłuż do ulic Siennej i Przybosia. Na skraju miasta przy ulicy Łowieckiej znajdował się przystanek Chrzanów Kąty. Obecnie śladów po miejskich torach praktycznie już nie ma.
Dawno, dawno temu (to był chyba rok 1986) przeszedłem cały początkowy fragment tej linii. Była już od kilku lat nieczynna, ale tor jeszcze istniał. Stał także kształtowy semafor wjazdowy od strony Jaworzna (na całej stacji Chrzanów funkcjonowała jeszcze sygnalizacja kształtowa). Stał dumnie tuż obok ulicy Siennej.

2 zdjęcia powyżej:
---> górne - wyjazd w kierunku Trzebini. Dawny i zapomniany już wyjazd do Jaworzna odchodził w lewo właśnie tutaj - jeszcze w obrębie stacji. Dodam że kiedyś był tu jeszcze jeden peron. Z niego odjeżdżały pociagi do Jaworzna i Wadowic.
---> dolne - skrzyżowanie ulic Siennej i Grzybowskiego. W latach 80-tych wyglądało ono zupełnie inaczej. Tor kolejowy biegł lewą stroną ulicy Siennej czyli lewą stroną zdjęcia na wprost.

Mapa przedstawia stopniową likwidację węzła kolejowego w Chrzanowie.
●●● linia istniejąca czyli dwutorowa, zelektryfikowana magistrala Trzebinia - Oświęcim - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice.
●●● jednotorowa i zelektryfikowana linia do Bolęcina zamknięta w roku 2000 i częściowo zlikwidowana (odcinek Płaza - Bolęcin) w roku 2011.
●●● jednotorowa linia do Jaworzna zamknięta w roku 1981 i rozebrana do roku 2008.
Chrzanów to siedziba jednego z kluczowych projektów odradzającego się po I wojnie światowej przemysłu odrodzonej Polski. Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A. Zakłady w Chrzanowie powstała w latach 1921 - 1924. 18 lutego 1924 wyjechał stąd pierwszy parowóz złożony całkowicie z podzespołów krajowych (Tr 21 - 37). W latach późniejszych w chrzanowskiej fabryce powstały takie legendarne serie jak Ty 23, OKl 27, Pt 31, Pm 36 i Ty 37. W latach trzydziestych XX wieku produkowano tu także wagony motorowe - tzw. luxtorpedy do obsługi relacji z Warszawy do Katowic, Łodzi Fabrycznej i Krakowa oraz z Krakowa do Katowic i Zakopanego a także lokomotywy elektryczne serii EL 100 do obsługi warszawskiego węzła kolejowego.

Także po II wojnie - w latach 50-tych pod nazwą "Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego" (w czasach PRL Pierwsza Fabryka Lokomotyw nosiła imię tego komunistycznego, kacapskiego chuja i zarazem polskiego renegata) zakład w Chrzanowie był wiodącym producentem taboru kolejowego w Polsce. Do roku 1963 wyprodukowano tu 1565 parowozów normalnotorowych i 2015 wąskotorowych. Były to takie serie jak Ty 45, Pt 47, TKt 48 i Ol 49. Nie tylko na potrzeby kolejnictwa polskiego, ale także na eksport m. in. do Bułgarii, Jugosławii, Rumunii i Węgier. Natomiast w latach późniejszych powstawał tu znany wszystkim MK spalinowóz SM 42 i jego wersja pasażerska SP 42.
W roku 1977 nastąpiła zmiana nazwy firmy na Fabryka Maszyn Budowlanych i Lokomotyw BUMAR - FABLOK. Obok lokomotyw produkowano tu wówczas maszyny budowlane, wozy wiertnicze, koparki i żurawie drogowe.

fablok.gif

EPILOG

21 maja 2013 roku Sąd Rejonowy dla Krakowa Śródmieścia ogłosił upadłość zakładu. Cytując klasyka - cały misterny plan (firmy Folmes Holding Capital z Cypru która podobno chciała ratować Fablok) w pizdu. Cała piękna, licząca 92 lata historia firmy też w pizdu.
Chrzanów
mapa topograficzna
rok 1933
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Chrzanów ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Chrzanów ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Chrzanów ❋  Atlas Kolejowy Polski
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji CHRZANÓW
1982 ---> JAWORZNO
1995 ---> BOLĘCIN
ROZKŁAD JAZDY

Chrzanów

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Małopolska | Województwo Małopolskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 636 |

Liczba gości na stronie Chrzanów od 1 września 2017: 2772
Data i czas poprzedniego wejścia: 6 grudnia 2024 / 23:10
Średnia wejść dziennie: 1.05

Wpis do bazy MySQL: 1 września 2017
Ostatnia modyfikacja strony: 12 sierpnia 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.002 sek