Spytkowice
Sp

 Obiekt oddany do użytku w roku 1884  ❋  GT - k.k. Galizische Transwersalbahn / C.K. Galicyjska Kolej Transwersalna

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019   Obiekt położony na wysokości 228 m n.p.m. 

min 757 1.jpgMały, odrapany domek który próbuje pełnić obowiązki budynku stacyjnego całkiem dużej i rozbudowanej stacji. Ujęcie z peronu 1 od strony wschodniej.
min 757 2.jpgStacja duża ale mocno podupadła. Pomimo dwóch peronów, czterech torów "pasażerskich" i siedmiu torów postojowych wszystkie pociągi towarowe traktują obecnie tutejszą stację tylko jako etap tranzytowy.
min 757 3.jpgDlatego na ogół jest tu pusto jak na mongolskim stepie.
min 757 4.jpgmap_1_sq.jpg
min 757 5.jpg
Na dwutorowej trasie Oświęcim - Skawina - Kraków Płaszów nieustająco prowadzony jest bardzo duży ruch towarowy przy praktycznie zerowym ruchu pasażerskim, który od kilkunastu lat i tak nie był na tej linii zbyt widoczny. Natomiast trasa prostopadła prowadząca z Trzebini do Wadowic (jeszcze 20 lat temu zelektryfikowana) jest nieczynna, nieprzejezdna w obu kierunkach i wystawiona na odstrzał. Taki stan rzeczy ma się praktycznie od początku obecnego stulecia.
Widok na zachód - wyjazdy do Oświęcimia (na wprost) i nieczynny do Wadowic (za stacją łuk w lewo). Po prawej nastawnia wykonawcza "Sp1".

Mapa przedstawia praktyczną likwidację węzła kolejowego w Spytkowicach pod koniec XX wieku.
●●● linia istniejąca (dwutorowa i zelektryfikowana) czyli magistrala Kraków Płaszów - Skawina - Oświęcim.
●●● linia teoretycznie istniejąca z Trzebini do Wadowic (jednotorowa i kiedyś nawet zelektryfikowana) nieczynna od roku 2002, w praktyce częściowo nieprzejezdna i rozkradziona.
Wieża ciśnień to jedna z niewielu pamiątek po węzłowym charakterze stacji.
Ujęcie z peronu 2 na wschód - wyjazdy do Skawiny (na wprost) i nieczynny do Trzebini (za stacją łuk w lewo). Zdemolowane wiaty peronowe (wiatr porozwiewał daszki po okolicy) dopełniają niezbyt przyjemnego wyglądu stacji.
Przeskok na peron 1 - budynek stacji - widok od strony zachodniej.
Regularny ruch pasażerski na odcinku Skawina - Oświęcim został wznowiony po przeprowadzeniu całkowitej modernizacji linii 10 grudnia 2023 roku.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Spytkowice ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Spytkowice ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Spytkowice ❋  Atlas Kolejowy Polski
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SPYTKOWICE
2002 ---> Bolęcin - TRZEBINIA
2002 ---> WADOWICE
2012 ---> SKAWINA
Uwaga - kolejne lata to bardzo nieregularny ruch pasażerski w relacji Kraków Płaszów - Oświęcim.
2012 ---> OŚWIĘCIM
Uwaga - kolejne lata to bardzo nieregularny ruch pasażerski w relacji Kraków Płaszów - Oświęcim.
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SPYTKOWICE
7573 ---> OŚWIĘCIM (ruch pasażerski wznowiony po całkowitej modernizacji linii)
7573 ---> SKAWINA (ruch pasażerski wznowiony po całkowitej modernizacji linii)
ROZKŁAD JAZDY

Spytkowice

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Małopolska | Województwo Małopolskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 757 |

Liczba gości na stronie Spytkowice od 2 października 2019: 2034
Data i czas poprzedniego wejścia: 13 grudnia 2024 / 19:13
Średnia wejść dziennie: 1.08

Wpis do bazy MySQL: 2 października 2019
Ostatnia modyfikacja strony: 9 lutego 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.008 sek