Rybina Gdańska

FischerbabkeFreie Stadt Danzig - terytorium wyłączone z Niemiec w listopadzie 1920 roku postanowieniem Traktatu Wersalskiego - przedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Obiekt oddany do użytku w roku 1906  ❋  WKAG - Westpreußische Kleinbahnen AG / Żuławska Kolej Dojazdowa

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2011   Obiekt położony na wysokości 2 m n.p.m. 

Kolej wąskotorowa o prześwicie 750 mm.
min 496 1.jpgPołudniowy kraniec stacji w Rybinie - widok w kierunku Stegny Gdańskiej. Po stronie lewej, kilkadziesiąt metrów dalej zaczyna się prawie całkowicie zarośnięty peron - pasażerów wsiada tu i wysiada raczej niewielu. Po stronie prawej znajdowały się kiedyś tory wyładowcze i rampa towarowa.
min 496 2.jpgUjęcie odwrotne - tor w lewo to zamknięte na zamek żeberko ochronne mostu obrotowego nad Szkarpawą. Bartuś oczywiście próbował zwrotnicę przełożyć, jednak bez skutku :)
min 496 3.jpgPracownicy ŻKD są już na moście - trwają ostatnie przygotowania do przejazdu wieczornego składu z Prawego Brzegu Wisły do Nowego Dworu Gdańskiego Wąskotorowego.
Wszystkie łubki łączące styki szyn pomiędzy przęsłem obrotowym oraz lądem stałym (8 sztuk) są na swoim miejscu, wszystkie śruby skręcone - most jest gotowy. Teraz jeden z panów z ŻKD idzie "odbezpieczyć" opisane już powyżej żeberko ochronne na stacji w Rybinie. Widok na północ - kierunek morze, Stegna i inne pobliskie kurorty..
Ujęcie odwrotne - kierunek Nowy Dwór Gdański. Po lewej mostowa "narzędziówka" zaadaptowana ze starego wagonu towarowego.
O 19:27 pociąg znad morza powolutku wjeżdża na most.
Dzisiaj jest to skład zestawiony z dwóch "letniaków" typu Btxhpi prowadzonych przez wagon spalinowy MBxd2 - 212.
Bartuś w pomarańczowej kamizelce podaje sygnał D8, Jola strzela zdjęcia do ewentualnego backupu a pan z ŻKD czujnym okiem kontroluje całość odcinka drogowego. Komisyjnie stwierdzamy obecność sygnału końca pociągu na ostatnim wagonie, można więc zaczynać składanie mostu - na dzisiaj jeżeli chodzi o pociągi to już wszystko.
Najpierw wjazd od strony północnej zamykany jest na łańcuch - np. po to żeby ktoś "po kielichu" idący tędy nocą nie wpadł do Szkarpawy :)
Później należy rozkręcić torowisko i przygotować taki długi kluczyk.
Niecały kwadrans po przejeździe pociągu dzielna, dwuosobowa ekipa ŻKD zaczyna składać most...
...który coraz bardziej ustawia się równolegle do nurtu rzeki.
Po kolejnych 10-ciu minutach obrotowe przęsło parkuje w położeniu spoczynkowym na dwóch ślizgowych elementach na południowym brzegu Szkarpawy.
Krótki rzut oka na drogowego sąsiada - obydwa mosty zwodzone w Rybinie (bo właśnie tutaj od Szkarpawy oddziela się Wisła Królewiecka) są zasadniczo opuszczone. Podnosi się je tylko w określonych godzinach kilka razy dziennie.
A most kolejowy ponownie uruchomi się jutro około godziny 8:00 rano. Dobranoc :)
Niektóre szczegóły techniczne obrotowego mostu kolejowego w Rybinie:
  1. Długość całkowita ---> 51,2 m
  2. Długość przęsła obrotowego ---> 43,4 m
  3. Wysokość przęsła obrotowego ---> 2 m
  4. Prześwit pod zamkniętym mostem ---> 3,5 m
  5. Napęd ręczny poprzez układ zębatek umożliwia obrócenie mostu przez 2 - 3 osoby
Most wybudowała w 1905 roku firma Stahlwerke Dortmund AG. Konstrukcja została zniszczona w 1945 roku i odbudowana 3 lata później.
Linki zewnętrzne
  1. Mijanka Rybina Gdańska ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Mijanka Rybina Gdańska ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Rybina - most obrotowy - kolejowy (Szkarpawa) ❋  Pomorski Szlak Żeglarski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących Żuławskiej Kolei Dojazdowej znajdują się na stronie stacji Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy.
Strona główna | Pomorze Gdańskie | Województwo Pomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 496 |

Liczba gości na stronie Rybina Gdańska od 28 listopada 2011: 4992
Data i czas poprzedniego wejścia: 12 lutego 2025 / 21:26
Średnia wejść dziennie: 1.04

Wpis do bazy MySQL: 28 listopada 2011
Ostatnia modyfikacja strony: 1 lutego 2025
2004 - 2025
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.005 sek