Somonino |
So |
|
|
|
|
Somònino | kaszubska nazwa miejscowości (dotyczy tylko obiektów znajdujących się w dwudziestoleciu międzywojennym na terytorium Polski) |
Obiekt oddany do użytku w roku 1901 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 162 m n.p.m. |
|
|
| Ujęcie w kierunku północnym z jedynego, zachowanego peronu (kiedyś był to peron 2) - wyjazdy do Kartuz (za stacją lekko w lewo) oraz do Gdyni (za stacją lekko w prawo). Wejście na peron osłaniane jest rogatkami. |
| Semafory wyjazdowe H, J i L do Kartuz i Gdyni. Sygnalizację w Somoninie mamy mieszaną (tak jak na kilku innych stacjach pomorskiego odcinka dawnej "węglówki"), tutaj semafory wyjazdowe zarówno w jedną jak i drugą (ale częściowo) stronę mamy kształtowe. Semafory wjazdowe ze wszystkich trzech kierunków są już świetlne. |
| Pięknie wyremontowany budynek dworca - ujęcie od strony północnej. Gmina Somonino zakończyła realizację projektu "Budowa węzła integracyjnego Somonino wraz z trasami dojazdowymi" w październiku 2020 r. Cel główny projektu to wzrost liczby pasażerów transportu zbiorowego. Kaszubi stawiają na kolej ! Dyskretna przybudówka po stronie lewej budynku to nastawnia dysponująca "So". |
| Ujęcie na południe - wyjazd w stronę Kościerzyny. |
| Semafory wyjazdowe E i F, ale tylko dla części pasażerskiej. Ponieważ stacja jest bardzo rozległa, mamy tu pomysł trochę podobny do tego w Lipowej Tucholskiej. Projektując i budując stację w drugiej połowie lat 20-tych ubiegłego stulecia jako jeden z obiektów zasadniczej pod względem gospodarczym dla Odrodzonej Polski linii kolejowej zaplanowano ją z odpowiednim inżynierskim zapasem możliwym do wykorzystania także obecnie. Dlatego 2 tory główne dodatkowe 10 i 12 położone po prawej stronie kończą się dopiero za widocznym w oddali łukiem i mamy tam kolejne semafory wyjazdowe B i C. Tam też przy nieczynnej nastawni dysponującej "So1" ten nieco oryginalny układ torowy się kończy. |
| Daleka panorama południowego fragmentu stacji i bardzo pofalowany (jesteśmy w dolinie Raduni) krajobraz tej części Kaszub. |
| Ponownie budynek dworca - teraz widziany od strony południowej. Plac przy dworcu zdobi fontanna z ławkami parkowymi. Natomiast nie wiem co robi ta przenośna serwerownia (albo coś równie skomplikowanego) na końcówce toru 3. Żeby tylko coś w nią nie wjechało... |
| W wyremontowanym budynku mamy przepiękną poczekalnię z elementami kaszubskimi wraz WC. |
| Na koniec budynek dworca od strony podjazdu. Bardzo przyjemnie zaczyna się podróż w takim miejscu, równie przyjemnie w takim miejscu z pociągu się wysiada. |
|
Budynek dworcowy na stacji Somonino - zdjęcie mocno archiwalne. autor: B. Sobczyk (VII-2001), źródło: Świat Kolei 2/2002. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Somonino ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Somonino ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Somonino ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących przedwojennego, północnego odcinka Magistrali Węglowej znajdują się na stronie stacji Kościerzyna.
|
Wraz z odbudową posterunku odgałęźnego Glincz (co nastąpiło 1 października 2015 r) i ponowną możliwością przekierowywania tam pociągów jadących starą "węglówką" z Gdyni Głównej na linię 229 do Kartuz bez potrzeby zawijania do Somonina i zmiany tam kierunku jazdy ku ogólnemu zdziwieniu znaczenie odcinka Somonino - Kartuzy radykalnie spadło i tak jakby przestał być on potrzebny. |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SOMONINO |
2003 |
---> KARTUZY |
2015 |
---> KARTUZY (likwidacja sezonowego ruchu pasażerskiego) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SOMONINO |
2010 |
---> KARTUZY (ruch sezonowy) |
|
| |
|