Kargowa |
Kw |
|
|
|
|
Unruhstadt | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1905 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 56 m n.p.m. |
|
| Dawna stacja w Kargowej - ujęcie od strony podjazdu / drogi ładunkowej wyłożonej kostką pamiętającą jeszcze Niemca i czasy przedwojenne. Jak ja to lubię :) |
| Budynek dworca i przystacyjny magazyn - widok od strony torów (gdyby tutaj jeszcze były). Cały obiekt zachowany jest w zupełnie dobrym stanie a sam budynek dworcowy to obecnie dom mieszkalny. |
| Ujęcie od strony zachodniej z peronu 2. Po lewej zabudowania stacyjne, po prawej (robiące wrażenie nieczynnych) Zakłady Zbożowo - Młynarskie działające na bazie dawnego młyna parowego. Od roku 1978 była tutaj kaszarnia (czyli zakład przerabiający ziarno na kaszę - oczywiście jakie ziarno taka kasza :) W chwili obecnej panuje tu cisza i spokój. Ale chyba nie o taki spokój chodzi... |
| Chociaż obiekt jest stacją kolejową już tylko w znaczeniu historycznym, tablica z nazwą miasta nadal dumnie prezentuje się na peronie 1 z którego już nigdy nic nie odjedzie. |
| Uęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Wolsztyna. |
| Budynek dworca - ujęcie od strony wschodniej. Parterowa przybudówka to oczywiście dawna nastawnia "Kw". Tak samo jak na innych stacjach linii Sulechów - Wolsztyn - Grodzisk Wielkopolski - Luboń koło Poznania także tutaj ruch na całym obiekcie sterowany był z pojedyńczej nastawni. |
| Dawne perony stacji - ujęcie w kierunku zachodnim. |
| Widok na zachód - dawna równia stacyjna i wyjazd do Sulechowa. |
Kargowa mapa topograficzna rok 1936
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linia z Sulechowa do Wolsztyna to linia pechowa. Oddana do użytku w roku 1905 swoją zasadniczą rolę pełniła tylko przez 15 lat. W efekcie postanowień Traktatu Wersalskiego (uznanie stanu rozgraniczenia wojsk po wygranym przez siły polskie Powstaniu Wielkopolskim) została ona przecięta granicą polsko - niemiecką. W dwudziestoleciu międzywojennym ruch po stronie niemieckiej funkcjonował na odcinku Sulechów - Kargowa, odcinek polski Wolsztyn - Kopanica był nieczynny a odcinek graniczny został rozebrany zarówno po polskiej jak i niemieckiej stronie. Kolejne - żeby nie powiedzieć ostateczne problemy stały się udziałem opisywanej linii kolejowej na początku dziejów III RP wraz z nastaniem przemian społeczno - gospodarczych początku lat 90-tych. W tych okolicach przyniosły one więcej szkód niż pożytku. W roku 1994 roku zawieszono kursowanie pociągów pasażerskich (jak się okazało - na zawsze), 7 lat później zawieszono planowy ruch towarowy, a w roku 2005 linię zamknięto. Przez kolejnych 10 lat linia niszczała i była sukcesywnie szabrowana a finał czyli jej rozbiórka nastąpił na początku 2015 r. Co pozostało ? To co widzimy na zdjęciach czyli głównie budynki. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Kargowa ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Kargowa ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Kargowa ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Kargowa ❋ Polska-Org
|
|