Zgorzelec |
Zg |
|
|
|
|
Moys bei Görlitz | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Zgorzelec Ujazd | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Zgorzelec - stacja oddana do użytku w roku 1865 ❋ NME - Niederschlesisch - Märkische Eisenbahn / Kolej Dolnośląsko - Marchijska
|
Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2012
|
Obiekt położony na wysokości 221 m n.p.m. |
|
 | Grupa torów wyjazdowych w stronę Lubania Śląskiego - początek dawnej Śląskiej Kolei Górskiej. Jeszcze w latach 80 - tych z tego peronu odjeżdżały pociągi takich relacji jak Katowice - Berlin i Warszawa Wschodnia / Kraków Główny - Frankfurt (Main) - Paris Est. Obecnie - od 2002 r. komunikacja pasażerska na odcinku do Lubania Śląskiego już nie funkcjonuje.
|
 | Północna część stacji 13 lat później. W trakcie modernizacji linii Węgliniec - Zgorzelec (lata 2008 - 2010) została ona poddana dość grunownej przebudowie. Peron 2 pozostał na swoim miejscu, natomiast peron 1 został przeniesiony z międzytorza na drugą stronę toru 1. Ponadto perony uległy skróceniu. Kiedyś podchodziły prawie pod samą nastawnię wykonawczą "Zg2" widoczną w oddali, ale czasy gdy zatrzymywały się tutaj kilkunastowagonowe składy pasażerskie wracające do ojczyzny (lub z niej wyjeżdżające) są już historią. Teraz co najwyżej jakiś szynobus... |
 | ...tak jak ten wjeżdżający właśnie od strony Węglińca. Podwójny zestaw Desiro Classic 642 (541 i 539) jedzie Wrocławia Głównego do Drezna. Obecnie jest to najbardziej dalekobieżna relacja przekraczająca granicę w Zgorzelcu. |
 | Postój tego pięknego tandemu tutaj trwa minutę - o 15:13 ruszamy do Görlitz. |
 | Widok na zachód w stronę mostu granicznego nad Nysą Łużycką - wyjazd do Görlitz. Układ torowy zachodniej części stacji po modernizacji dość mocno się zmienił a w miejscu sygnalizacji kształtowej (dotyczy to całości obiektu) pojawiła się sygnalizacja świetlna. Po lewej nieczynna nastawnia dysponująca "Zg". |
 | Przenosimy się na południową część stacji. Tutaj perony 3 i 4 zachowały się po staremu, praktycznie nie zmienił się układ torowy. Pozostały także kratownicowe wsporniki przedwojennej sieci trakcyjnej. Zniknęły tylko semafory kształtowe - szkoda. Budynek stacji - jak przystało na obiekt graniczny - został przyzwoicie pomalowany, chociaż jakaś łachudra już zdążyła na jednej ze ścian coś nabazgrać. |
 | Ujęcie z peronu 4. Na wprost druga tutejsza nieczynna nastawnia wykonawcza "Zg1" - niestety już zamienia się w ruinę (powybijane szyby w oknach). Widok na wschód - wyjazd do Lubania Śląskiego. |
 | Zabudowania stacyjne - widok od strony wschodniej. |
 | Na stację wjeżdża spóźniony szynobus Kolei Dolnośląskich z Jeleniej Góry do Żar. Dziwne spotkanie. Był taki okres w historii tutejszej stacji, że prawie wszystkie pociągi lokalne w relacji tej i przeciwnej nie korzystały z łącznicy Zgorzelec Miasto - Krysin, tylko zapuszczały się tutaj. Tutaj też następowały skomplikowane czynności związane ze zmianą kierunku jazdy oraz przejazdem z grupy torów "jeleniogórskich" na "węglinieckie" lub odwrotnie. Trochę przesadzę, ale taki manewr wymagał prawie wjazdu na terytorium Niemiec :) Cuda nie jaja. Dzięki temu przejazd przez węzeł w Zgorzelcu trwał kwadrans zamiast trzech minut. Na szczęście ta kretyńska koncepcja już nie funkcjonuje. |
Zgorzelec mapa topograficzna rok 1936
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 255: Jelenia Góra - Zgorzelec - Görlitz. |
1 marca 2015 roku po kilkudziesięciu latach nieprzerwanego funkcjonowania zlikwidowana
została bezpośrednia komunikacja kolejowa ze Zgorzelca do Görlitz. Przypomnę - Zgorzelec był przez długie lata jedną z dwóch najważniejszych stacji granicznych na granicy z Niemcami (do 1990 roku z NRD), wydostawały się tędy z Polski pociągi do Drezna, Lipska i Frankfurtu nad Menem, a bywało że również do Paryża, Monachium, Kolonii i Berlina. Spółka PKP PR po uzgodnieniu takiej a nie innej decyzji z samorządem województwa dolnośląskiego zawiesiła (zostało to górnolotnie nazwane "optymalizacją rozkładu jazdy") kursowanie ostatnich trzech pociągów łączących Drezno z Wrocławiem, ponieważ straciła na to połączenie dotację z Ministerstwa Infrastruktury. Stało się tak dokładnie w chwili, gdy to samo ministerstwo dyskutowało projekt "usprawnień w komunikacji kolejowej w układzie transgranicznym" w ramach Programu Polska-Saksonia 2014-2020. W trakcie rozmów z premierem landu Saksonia Stanislawem Tillichem pani minister Maria Wasiak (PO) huknęła zapewnieniem, że "rozbudowa i modernizacja połączeń kolejowych między obydwoma krajami jest priorytetem zarówno dla Polski, jak i dla Niemiec oraz że rozwój komunikacji kolejowej w ruchu międzynarodowym powinien być nieodzownym elementem realizowanego ze środków unijnych i krajowych programu modernizacji infrastruktury oraz taboru kolejowego". Zapachniało absurdem ponieważ albo pani minister była tego dnia niedysponowana i bredziła w gorączce, albo też jest zupełnie i całkowicie oderwana od rzeczywistości, nie ma pojęcia o finansowych posunięciach swojego resortu i wygłasza idiotyczne, gładko brzmiące ale nic nie znaczące dyrdymały narażając się przy tym na śmieszność. Bo - jak rozumiem - rozbudowujemy i stawiamy na rozwój poprzez likwidację - tak ? No cóż - jaki rząd taki minister...
Kolejowe przejście graniczne Zgorzelec - Görlitz zostało ponownie otwarte 12 grudnia 2015 r. |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZGORZELEC |
2002 |
---> Mikułowa - LUBAŃ ŚLĄSKI |
2009 |
---> Mikułowa - LUBAŃ ŚLĄSKI (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZGORZELEC |
2008 |
---> Mikułowa - LUBAŃ ŚLĄSKI |
2012 |
---> Mikułowa - LUBAŃ ŚLĄSKI (ponowne wznowienie ruchu pasażerskiego) |
|
Do 1948 r. wisiała tu sieć trakcyjna. W obrębie stacji Zgorzelec oraz dalej - chociażby w Mikułowej pozostało się po niej bardzo dużo śladów (np. specyficzne, stalowo - betonowe bramki trakcyjne). Był to system niemiecki - 15 kV, 16 i 2/3 Hz. W ten sposób była zasilana główna magistrala systemu Śląskiej Kolei Górskiej z Görlitz przez Jelenią Górę i Wałbrzych do Wrocławia oraz kilka linii bocznych - w tym odcinki w Karkonoszach. Trakcja elektryczna (infrastruktura techniczna i tabor) przetrwała wojnę bez większych zniszczeń, została przejęta przez polską administrację kolejową i uruchomiona. Dopiero w lipcu 1945 r. - w ramach reparacji wojennych - zdemontowali ją Rosjanie i wywieźli na wschód. To były właśnie takie czasy - Rosjanie zażądali reparacji wojennych od Polski. Podobno w latach 50 - tych część zrabowanego taboru odnalazła się w Rostowie nad Donem. Ocalałe słupy trakcyjne wykorzystano później podczas ponownej elektryfikacji linii Wrocław - Jelenia Góra (lata 1965 - 66) oraz Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna (rok 1987). |
 |
|
Linki zewnętrzne
-
Stacja Zgorzelec ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Zgorzelec ❋
Koleje Dolnego Śląska
-
Stacja Zgorzelec ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Zgorzelec ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Zgorzelec ❋
Eisenbahnen in Schlesien
-
Zgorzelec - zarys historii tutejszych tramwajów ❋
Verkehrswege Beiderseits von Oder und Neisse
-
Linia kolejowa Wrocław Świebodzki - Wałbrzych Główny - Jelenia Góra - Zgorzelec ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
-
Linia kolejowa Węgliniec - Zgorzelec ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
-
Elektryczna Śląska Kolej Górska ❋
Strona Kolejowa Wojtka Michalskiego
-
Fahrt am 18-IV-2003 ❋ Eisenbahnhomepage von Michael Dittrich
-
Wrocław Główny - Legnica - Zgorzelec Miasto ❋ You Tube
|
| |
|