Bohumín

Boguminprzedwojenna polska nazwa stacji
(sporne tereny Spisza, Orawy i Śląska Cieszyńskiego przejęte przez Polskę w 1938 roku)

 Obiekt oddany do użytku w roku 1847  ❋  KFNB - k.k. privilegierte Kaiser Ferdinands Nordbahn / C.K. Uprzywilejowana Kolej Północna Cesarza Ferdynanda

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017   Obiekt położony na wysokości 208 m n.p.m. 

 Strona powstała przy współpracy Jerzego Granowskiego z Katowic
min 448 1.jpgW dawnej Czechosłowacji, a więc w czasach już trochę zamierzchłych Bohumín był jednym z kluczowych węzłów kolejowych tego kraju. Obecnie, leżąc trochę na skraju Republiki Czeskiej nadal pełni ważną rolę na sieci kolejowej naszego południowego sąsiada.
Obecny budynek dworca w stylu neorenesansowym przy obecnej ulicy Adama Mickiewicza powstał na początku XX wieku. Privilegirte Kaiser Ferdinands Nordbahn była wówczas najważniejszą magistralą kolejową północnej części Monarchii Austro - Wegierskiej. W lipcu 1991 r. obiekt został wpisany do rejestru zabytków Republiki Czeskiej i poddano go gruntownej modernizacji.
Na chwilę wejdźmy do środka...
min 448 2.jpgSpojrzenie pierwsze - wrzesień 2007

Główna hala dworca jest pełna dawnego, burżuazyjnego blasku i elegancji. Wnętrza tych w Krakowie Głównym, Tarnowie i Przemyślu Głównym (czyżby echo wspólnej, imperialnej historii połączenia kolejowego Wiedeń - Lwów ?) wyglądają nawet podobnie :))

min 448 3.jpgJest 09:20. EX "Vajgar" z Břeclav wjeżdża prawie punktualnie na tor przy peronie 2. Pociąg został przyprowadzony przez elektrowóz 362 164-6 produkcji Škoda Plzeň a.s.
min 448 4.jpgSpojrzenie drugie 10 lat później - maj 2017

Nástupiště 3 - widok z północnego wschodu. Po prawej budynek dworca a na wprost bardzo charakterystyczny element bogumińskiej stacji - stalowa kładka nad torami w stylu brytyjskim. Jest tutaj od czasów międzywojennych i też została uznana za zabytek.

min 448 5.jpgNástupiště 3 - ujęcie odwrotne - ogólny widok na północny wschód czyli wyjazd w kierunku Zebrzydowic (a od roku 1963 także w kierunku Karviny Hlavní Nádraží). Rozgałęzienie obu linii następuje na stacji Dětmarovice (Dziećmorowice). Tuż obok niej wybudowano wielką elektrownię weglową widzianą także z naszej strony granicy.
min 448 6.jpgPozostajemy na peronie 3. Po sąsiedzku na torze postojowym zaparkował polski elektrowóz EP 09 - 015. Zapewne czeka na kolejny międzynarodowy skład z którym wróci do naszego kraju. Od roku 2007 pociągi wyjeżdżające z Polski przez stację graniczną Zebrzydowice nie zatrzymują się w Petrovicach u Karviné. Kiedyś wymiana lokomotyw następowała właśnie tam. Teraz dopiero tu. Stąd obecność polskich maszyn w Bohumínie jest zwykłą codziennością.
min 448 7.jpgI jeszcze jeden elektrowóz - tym razem czeski. Škoda 79E1 o numerze 130 006 zmierza w kierunku stacji towarowej lub dalej - do Ostravy. Na wprost widoczny nowoczesny wiadukt którego górą wiedzie DK nr 67 - jedna z głównych osi drogowych czeskiej części Śląska Cieszyńskiego.
min 448 8.jpgPrzeciwległy koniec peronu 3. Widok na południowy zachód - początek bardzo rozbudowanej towarowej części stacji. Na wprost wyjazd w kierunku Ostravy - to główny szlak dawnej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda. Ale nie tylko. Za częścią towarową odbija w lewo jednotorowy, niezelektryfikowany i mocno zdegradowany technicznie szlak do Czeskiego Cieszyna przez Orłową. Jest to początkowy odcinek Kolei Koszycko - Bogumińskiej. Linii kultowej i historycznie mocno uwikłanej. Nie używany w normalnym ruchu pociągów od roku 1967 jest już tylko bocznicą kolejową do kilku pobliskich kopalni.
min 448 9.jpgNatomiast zaraz za wiaduktem w prawo odgałęzia się szlak do Chałupek. To dawna Wilhelmsbahn AG prowadząca do Kędzierzyna Koźla. W dawnych czasach była elementem pierwszego połączenia kolejowego Berlina z Wiedniem. W sposób umowny można przyjąć że jest ona początkiem magistrali nadodrzańskiej prowadzącej z Bohumína przez Racibórz, Opole, Wrocław, Zieloną Górę i Kostrzyn aż nad Bałtyk - do Szczecina i Świnoujścia.
Nástupiště 1 i raz jeszcze widok na południowy zachód w kierunku Ostravy. Na końcu tej linii znajduje się Wiedeń i dawny dworzec Nordbahnhof.
min 448 10.jpgNa peron 2 podstawił się rychlík do Brna Hlavní Nádraží. Odjedzie z Bohumína o 14:29.
min 448 11.jpgNiedługo później na stację wjeżdża lekko spóźniony (10 minut) EC "Varsovia" relacji Warszawa Wschodnia - Budapest Keleti. Elektrowóz EP 09 - 043 oczywiście dalej nie jedzie, w drodze na Słowację zastąpi go prawdopodobnie wielosystemowa maszyna Českich Dráh serii 362.
Bohumín
mapa topograficzna
rok 1938
Przebieg granicy państwowej pomiędzy Polską i Czechosłowacją w okolicach Bogumina, Orłowej i Karwiny po powrocie Zaolzia do Polski 2 października 1938 roku.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Bohumín ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Bohumín ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Stacja Bohumín ❋  Koleje Śląska Cieszyńskiego
  4. Stacja Bohumín ❋  Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
  5. Popis trati 270 Česká Třebová - Přerov - Bohumín ❋  Žel Page
Linki do informacji i zdjęć dotyczących północnego fragmentu Kolei Koszycko - Bogumińskiej czyli linii Bohumín - Český Těšín - Čadca znajdują się na stronach stacji Český Těšín oraz Mosty u Jablunkova.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ČESKÝ TĚŠÍN
1945 ---> CHAŁUPKI
1967 ---> Orlová - ČESKÝ TĚŠÍN
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ČESKÝ TĚŠÍN
1992 ---> CHAŁUPKI
ROZKŁAD JAZDY

Bohumín

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Cieszyna i Zaolzie | Moravskoslezský Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 448 |

Liczba gości na stronie Bohumín od 27 września 2017: 3166
Data i czas poprzedniego wejścia: 12 grudnia 2024 / 12:15
Średnia wejść dziennie: 1.21

Wpis do bazy MySQL: 27 września 2017
Ostatnia modyfikacja strony: 28 listopada 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.018 sek