Żory |
Żo |
|
|
|
Żory - obiekt oddany do użytku w roku 1884 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2023
|
Obiekt położony na wysokości 248 m n.p.m.
|
|
| Budynek dworca od strony podjazdu. Jeszcze niedawno był obitą dechami budą. Teraz pięknie wygląda, był nawet nominowany do tytułu "Modernizacji Roku i Budowy XXI wieku". Remont generalny obiektu zakończył się latem 2022 roku. Na razie w budynku - oprócz poczekalni - swoje siedziby (przynajmniej takie są plany) mają mieć organizacje pozarządowe. |
| Jest 19:10. Na stację - prawie punktualnie - wjeżdża IC 84102 "Szyndzielnia" z Ustki do Bielska Białej Głównej. |
| "Szyndzielnię" przyprowadził elektrowóz EP 07 - 411 (PKP IC Zakład Południowy w Krakowie). Dalej mamy "jedynkę", wagon barowy i 4 "dwójki". Jak na dalekobieżną relację ciągnącą się przez cały kraj szału nie ma. |
| |
|
Kolejne dwa zdjęcia to budynek dworca widziany z peronu 2 od strony północnej. Pasażerowie którzy wysiedli z IC "Szyndzielnia" powoli kierują się w stronę wyjścia.
Mapa przedstawia częściową likwidację węzła kolejowego w Żorach na przełomie XX i XXI wieku.
●●● linia zelektryfikowana dwutorowa czyli magistrala Chybie - Żory - Rybnik.
●●● linia zelektryfikowana jednotorowa do Pszczyny.
●●● linia do Orzesza zamknięta w roku 2001 i zlikwidowana (częściowo rozkradziona) do roku 2005.
|
| Ujęcie w kierunku południowym z peronu 2, po prawej semafory wyjazdowe P i R. |
| Do roku 2014 stacja posiadała kładkę nad torami łączącą perony 1 i 2. Po modernizacji zostało się tylko przejście na poziomie torów zabezpieczone specjalnymi szykanami. Ale wychodząc z peronu 2 trzeba uważać na bardzo częste tutaj pociągi towarowe. One tu nawet nie zwalniają a do przejścia są 3 tory ! Ujęcie w kierunku południowym. Na planie pierwszym po lewej semafory wyjazdowe M, N i O. Nieco dalej nastawnia "Żo" sterująca ruchem na całej stacji. Na wprost wyjazd do Pawłowic Śląskich i Chybia (kiedyś można było pojechać w tę stronę aż do Jastrzębia Zdroju i Wodzisławia Śląskiego), w lewo za przejazdem wyjazd do Pszczyny. |
| Ten oszklony fragment budynku od strony peronu 1 to zupełny bajer :) Oby tylko jakiś dureń z farbą w sprayu go nie pomalował... |
| Ujęcie z peronu 2 w kierunku północnym - wyjazd do Rybnika. |
| Ujęcie spomiędzy torów 3 i 5 tamże. Odradzam robienie zdjęć z tego miejsca z powodu przedstawionego wyżej :| |
| Budynek dworca widziany ze skraju peronu 1. |
| Na koniec peron 1 i widok w kierunku północnym czyli raz jeszcze wyjazd do Rybnika (dwutorowy, istniejący) oraz do Orzesza zlikwidowany na początku XXI stulecia. To jeden z wielu kręgów niszczycielskiej fali jaka przetoczyła się u progu III RP przez górnośląskie i zagłębiowskie linie kolejowe. Podobny spowodował że leżące nieopodal Jastrzębie Zdrój jest obecnie od kolei odcięte zupełnie. |
Żory mapa topograficzna rok 1938
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 149: Gierałtowice - Orzesze - Żory - Moszczenica Śląska - Wodzisław Śląski. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 149: Wodzisław Śląski - Moszczenica Śląska - Żory - Orzesze - Gierałtowice. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 154: Pszczyna - Żory - Rybnik. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Żory ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Żory ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Żory ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ŻORY |
2001 |
---> ORZESZE |
2012 |
---> PAWŁOWICE ŚLĄSKIE / CHYBIE |
Uwaga - w latach późniejszych sporadyczna obecność jednej lub dwóch sezonowych par dalekobieżnych pociągów pospiesznych jadących przez Chybie i Czechowice Dziedzice do Bielska Białej Głównej. |
|
| |
|