Zebrzydowa |
Zb |
|
|
|
|
Siegersdorf | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Zabłocie | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Oddano do użytku w roku 1845 ❋ NME - Niederschlesisch - Märkische Eisenbahn / Kolej Dolnośląsko - Marchijska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022
|
Wysokość n.p.m. 196 m |
|
 | Semafory wyjazdowe D2 i D1 widziane od tyłu - semafor D1 umieszczony jest na bramce. Ujęcie od strony wschodniej. |
 | Na ten pociąg już nie zdążymy. Na stację wjeżdża skład Kolei Dolnośląskich z Wrocławia Głównego do Zgorzelca. W roli głównej pięcioczłonowy NEWAG Impuls 45WE - 027E. KD posiadają obecnie 11 takich EZT. Ciekawostka - są one dopuszczone do wjazdu na teren Czech dzięki wyposażeniu ich w tamtejsze urządzenia bezpieczeństwa i łączności. |
 | Budynek dworca widziany z peronu 2 od strony wschodniej. Obok niego - po prawej przy peronie 1 widać czubek wieży wodnej. Obiekt jest prawie całkowicie zasłonięty przez drzewa. Sporo urosły :) |
 | Peron 2 - ujęcie w kierunku zachodnim - na wprost dwutorowy, zelektryfikowany wyjazd do Węglińca (dalej Zgorzelec, Horka lub Żary) oraz (po opuszczeniu stacji ostro w prawo) jednotorowy do Żagania. Linia ta jest od roku 1991 nieczynna, obecnie całkowicie nieprzejezdna i miejscami rozkradziona. Ale jej odbudową zainteresowane jest (a przynajmniej było) wojsko. W roku 2019 MON ogłosił plany odtworzenia całego odcinka Zebrzydowa - Żagań do roku 2023, przystosowanie go do ruchu z prędkością 80 km/h a nawet odtworzenie infrastruktury pasażerskiej. Bardzo niemrawe prace przy rewitalizacji linii są obecnie prowadzone ale jej zakończenie (co w tych okolicznościach nie dziwi) nastąpi z kilkuletnim poślizgiem. |
 |  |
 |
Dwa kolejne zdjęcia to budynek dworca widziany z peronu 2 od strony zachodniej. Obecnie mamy tu tylko dwie krawędzie peronowe ponieważ po przeprowadzonej na początku XXI wieku oszczędnej i bezmyślnej modernizacji stacji zlikwidowano trzeci, dwukrawędziowy peron o numerze 4. Wówczas wydawało się że już nie będzie potrzebny. Jeżeli jednak w przyszłości pojawi się projekt powrotu pociągów pasażerskich stąd do Żagania (na razie postrzegany jako ekstrawagancja) to nie będzie tutaj jak do nich wsiąść. Na wyjazd na LK 283 w kierunku północnym z torów 1 i 2 nie pozwala układ torowy stacji.
Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Zebrzydowej.
●●● linia istniejąca czyli magistrala Wrocław - Legnica - Węgliniec.
●●● linia do Żagania nieczynna od roku 1991 przewidziana do rewitalizacji na potrzeby MON.
●●● linia do Lwówka Śląskiego nieczynna w ruchu pasażerskim od roku 2016 ale czynna w ruchu towarowym na odcinku Zebrzydowa - Niwnice.
|
 | Budynek dworca i magazyn spedycji towarowej z bliska. Jest też wiata nad peronem 1. Tak samo jak pozostałe zabudowania ma już ponad 100 lat. Budynek dworcowy nie pełni obecnie funkcji pasażerskich - parter jest zamknięty a na piętrze są mieszkania. Dla podróżnych przewidziano tylko przeszklone wiaty (po jednej na każdym peronie) i to musi w czasach obecnych wystarczyć - nie tylko tutaj. |
 | Peron 2 - ujęcie w kierunku wschodnim - na wprost dwutorowy, zelektryfikowany wyjazd do Legnicy oraz (po opuszczeniu stacji ostro w prawo) jednotorowy do Lwówka Śląskiego. Jest to początek Kolei Doliny Bobru - jednej z piękniejszych linii kolejowych w naszym kraju która po przebiciu się przez Góry Kaczawskie dociera 61 km dalej do Jeleniej Góry. |
 | Kolej Doliny Bobru przed modernizacją stacji w Zebrzydowej opuszczała ją bezkolizyjną pentelką wychodzącą ze wschodniego końca dawnego peronu 4 przechodząc pod magistralą do Legnicy. Obecnie jej wylot to rozjazd w prawo prosto z toru 2. Niby prościej. Ale ta sama modernizacja spowodowała łatwe do przewidzenia (jednak nie dla wszystkich) utrudnienie. Pociągi pasażerskie jadące z Legnicy do Lwówka Śląskiego (wiem - na razie to epizody) zmieniają tutaj kierunek jazdy a to powoduje blokadę torów głównych zasadniczych 1 lub 2. W przypadku SZT trwającą - powiedzmy - 10 minut. Jednak w przypadku ulubionego przez PKP zestawu wagon + lokomotywa robi się z tego czas dwa razy dłuższy. I co inżynierze / projektancie jak z kociej dupy trąba ? |
 | Na koniec "przejście zabronione". Tak - można robić sobie z tej tabliczki jaja ale w tym konkretnym miejscu jest ona jak najbardziej na miejscu. Ścieżka pomiędzy płotkiem a torem 2 to najkrótsze przejście z peronu 1 na parking i większość ludności tubylczej nie robi sobie kłopotu z "legalną", dłuższą drogą dookoła. Jednak prędkość pociągów jadących tym torem przez Zebrzydową bez zatrzymania to 160 km/h. I tu żarty się kończą. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Zebrzydowa ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Zebrzydowa ❋
Koleje Dolnego Śląska
-
Stacja Zebrzydowa ❋ Polska-Org
-
Stacja Zebrzydowa ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Zebrzydowa ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Linia kolejowa Legnica - Zebrzydowa - Węgliniec - Jasień ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
-
Linia kolejowa Jelenia Góra - Zebrzydowa - Żagań ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
|
| |
|