Tczew |
|
|
Dërszewò | kaszubska nazwa miejscowości (dotyczy tylko miejsc znajdujących się w dwudziestoleciu międzywojennym na terytorium Polski) |
Oddano do użytku w roku 1852 ❋ KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2011
|
Wysokość n.p.m. 23 m |
|
|
 | Peron 1 (tor 10) - ujęcie na południowy wschód. Po lewej peron 2 (tor 8). Na wprost wyjazdy do Malborka (LK 9 - po opuszczeniu stacji w lewo na wschód) oraz do Laskowic Pomorskich (LK 131 - po opuszczeniu stacji w prawo na południe). |
 |  |
 |
Peron 1 - ujęcie odwrotne od strony południowo - wschodniej. Po lewej budynek dworca a na wprost pasaż nad torami łączący ten budynek z wszystkimi peronami stacji. Na tor 8 przy peronie 2 wjeżdżają Przewozy Regionalne z Gdyni Chylonii do Malborka - w roli głównej "kibelek" EN 57 o nieustalonym numerze (bo był za daleko) ale za to w "klasycznym" malowaniu :) Słynny nadziemny pasaż nad torami dla pieszych tak charakterystyczny dla dworca w Tczewie (chociaż podobny mamy w Głogowie) istnieje tutaj od roku 1949 czyli od początku funkcjonowania zupełnie nowego dworca PKP w tym mieście.
|
 | Skoro spojrzeliśmy już estakadę dla pieszych od dołu to teraz sobie do niej wejdziemy w celu spojrzenia na dworzec od góry. Widok na tory 6, 4 i 2. Ujęcie w kierunku północno - zachodnim. |
 | Zjeżdżamy ponownie na poziom zasadniczy. Peron 2 (tor 6) - ujęcie w kierunku północno - zachodnim. Wyjazdy do Chojnic (dawny Ostbahn - w lewo) oraz do Gdańska (ruch pasażerski - w prawo). Jeżeli chodzi o ruch towarowy to wcześniej mamy bardzo rozbudowaną stację towarową w Zajączkowie Tczewskim. To pierwszy węzeł logistyczno - rozrządowy do portów w Trójmieście. Jednak obecnie jego rola jest już znacznie zredukowana. |
 | Estakada dla pieszych widziana z bliska z peronu 3 - ujęcie od strony północno - zachodniej. Po lewej tory 1, 3 i 5 oraz peron 4. |
 | Ogólne spojrzenie na dworzec z peronu 4 - po prawej budynek dworca nawiązujący architektonicznie do dobrych i sprawdzonych wzorców przedwojennego modernizmu. Zarówno budynek jak i estakada nad peronami to obiekty powojene oddane do użytku w roku 1949. To swego rodzaju wyjątek - w czasach stalinizmu udało się tu zbudować coś w miarę udanego i nie kłującego po oczach socjalistyczną brzydotą :) |
 | Peron 4 - spojrzenie na północny zachód. Wyjazdy do Chojnic i do Trójmiasta. |
 | Na koniec krótki a zarazem historyczny przegląd taboru i relacji pociągów jakie można było tutaj spotkać latem roku 2011.
Tor 6 przy peronie 2 i TLK "Bałtyk" relacji Gdynia Główna - Poznań Główny. Z przodu poznański "budyń" EP 07 - 1045. Pociąg odjedzie z Tczewa w kierunku Laskowic Pomorskich o 18:33. |
 | Przeciwległa strona dworca - tor 7 przy peronie 4. Tutaj podstawił się dwuczłonowy SZT Przewozów Regionalnych do Chojnic. Jest to zespół produkcji niemieckiej DH - 3207 Düwag Wadloper obecny w Polsce jako przedstawiciel serii SN 83 o numerze 002. Pociąg odjedzie z Tczewa w kierunku Starogardu Gdańskiego o 18:50. |
Tczew mapa topograficzna rok 1935
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Pierwszy tczewski dworzec kolejowy usytuowany był w zupełnie innym miejscu - w sąsiedztwie zachodniego przyczółku mostu nad Wisłą. Znajdował się pomiędzy grupą torów "gdańskich" i "bydgoskich" które spotykały się tuż przed wjazdem na most. Klasycystyczny budynek dworca pamiętał jeszcze imperialne czasy sprzed I wojny światowej - był przecież świadkiem powstawania Preußische Ostbahn czyli Pruskiej Kolei Wschodniej. Obiekt nie przetrwał II wojny - przestał istnieć w marcu 1945 roku podczas "wyzwalania" miasta przez sowiecką 2 Armię Uderzeniową II Frontu Białoruskiego. Ocenia się że 90 % torów i obiektów tczewskiego węzła kolejowego uległo zniszczeniu. Z dzisiejszego punktu widzenia przeniesienie dworca do obecnej lokalizacji miało nawet sens - pociągi pasażerskie jadące od południa (czyli od strony Laskowic Pomorskich i Bydgoszczy) do Gdańska i Gdyni (a jest ich mnóstwo) nie muszą w Tczewie zmieniać kierunku jazdy tak jak odbywało się to w dwudziestoleciu międzywojennym. Dawna "gdańska" grupa torów jest teraz podejściem pod perony obecnego dworca PKP od strony Malborka. Natomiast pozostałością po grupie "bydgoskiej" jest skromny, jednotorowy (ale zelektryfikowany) łącznik Tczew Południe R3 - Tczew Wisła R11 kończący się tuż przed wiślanym mostem. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Tczew ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Tczew ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Tczew ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Tczew ❋ Polska-Org
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Piła Główna - Chojnice - Tczew (czyli środkowego odcinka Ostbahnu) znajdują się na stronie stacji Chojnice.
|
 |
|
Tczew - pierwszy dworzec kolejowy.
-
✅ Stary dworzec kolejowy w Tczewie
-
✅ Tczewski węzeł kolejowy
źródło Internet - serwis nie posiada praw autorskich do tej grafiki.
|
| |
 |
|
Tczew - pierwszy most kolejowy przez Wisłę. Źródła historyczne są zgodne – most tczewski to absolutne mistrzostwo inżynierii swoich czasów. Liczy sobie (a właściwie liczył) 1030 metrów długości a jego budowę ukończono w roku 1891. Na bazie tego projektu przez następne dwa dziesięciolecia budowano inne, kratownicowe obiekty w całej Europie. Most kolejowy w Tczewie - obok wieży Eiffla - został uznany za milowy krok w rozwoju inżynierii nitowanych konstrukcji stalowych na świecie.
-
❎ Mosty tczewskie.
-
❎ Mosty - dawny Tczew.
źródło Internet - serwis nie posiada praw autorskich do tej grafiki.
|
|
| |
|