Głogów
Gw logo_pkp.gif f-pl.png

Glogauprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Głogów - stacja oddana do użytku w roku 1846  ❋  NZB - Niederschlesische Zweigbahn - Gesellschaft / Dolnośląskie Towarzystwo Kolei Bocznej

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022   Obiekt położony na wysokości 74 m n.p.m. 

min 986 1.jpgPeron 1 tor 18 - widok jeszcze spod wiaty peronowej w kierunku zachodnim.
min 986 2.jpgTen sam peron już poza wiatą. Dalej mamy rozległą, towarową część stacji (wykorzystywaną obecnie w nieznacznym stopniu) oraz wyjazdy do Zielonej Góry (dwotorowy i zelektryfikowany czyli "nadodrzanka") i do Żagania (jednotorowy, niezelektryfikowany i obecnie raczej nieczynny). Na końcu peronu opuszczona nastawnia wykonawcza a po prawej komin którego chyba (rok 2024) już nie ma.
min 986 3.jpgPeron 1 tor 16. Ogólne spojrzenie na dworzec od strony zachodniej.
min 986 4.jpgPeron 2 tor 4 - ujęcie od strony zachodniej. Peron 1 i połówka peronu 2 to "wrocławska" część dworca.
min 986 5.jpgA to już "leszczyńska" część dworca - peron 2 tor 2. Jak widać, tor 2 nie jest zelektryfikowany. Generalnie cała północno - wschodnia część stacji trakcji elektrycznej raczej nie używa i sieć trakcyjną mamy tutaj w stanie szczątkowym. Po lewej jednokrawędziowy peron 3.
min 986 6.jpgmap_1_gl.jpg
min 986 7.jpg
2 powyższe zdjęcia to odnowiona i zmodernizowana, kryta estakada dla pieszych (lub jak kto woli pasaż) nad torami. Oba ujęcia z peronu 2 od strony zachodniej.

Mapa przedstawia nie tak odległą ale postępującą likwidację węzła kolejowego w Głogowie.
●●● linia istniejąca zelektryfikowana i dwutorowa (z kilkoma krótkimi wyjątkami) czyli "nadodrzanka" Wrocław - Głogów - Rzepin - Kostrzyn - Szczecin czynna w ruchu pasażerskim i towarowym.
●●● linia istniejąca niezelektryfikowana i dwutorowa (są wyjątki spowodowane jej fatalnym stanem technicznym) do Leszna czynna ponownie w ruchu pasażerskim od roku 2019.
●●● linia istniejąca niezelektryfikowana i jednotorowa do Żagania czynna tylko w niewielkim ruchu towarowym. Jest to dawna Dolnośląska Kolej Boczna - pierwsza jaka dotarła do Głogowa.
●●● linia do Kolska przez Sławę Śląską nieczynna od roku 1991 i rozebrana w roku 2009.
●●● linia do Góry Śląskiej przez Szlichtyngową nieczynna od roku 1992 i rozebrana w roku 2006.
min 986 8.jpgLeszczyńska część stacji to aż dwa "niepełne" perony (2 i 3), "pełny" peron 4 i cztery tory z których tylko jeden i ostatni (7 przy peronie 4) jest "pod drutem". Linia do Leszna do tej pory elektryfikacji się nie doczekała pomimo wielokrotnych planów jej realizacji i jestem dziwnie spokojny o to że okres rządów koalicji 13 grudnia nic tu nie zmieni. Oni przecież nie budują tylko blokują. Ewentualny pociąg dalekobieżny jadący z Zielonej Góry w stronę Ostrowa Wielkopolskiego lokomotywy więc sobie tutaj nie wymieni. Ale to nie problem - teraz ogólnie pociągów do Wschowej i Leszna jest tu raczej niewiele. Lokalna oferta pasażerska latem roku 2022 w tej relacji wynosiła 6 par na dobę a składy dalekobieżne się na tę linię od ponad 20-tu lat nie zapuszczają.
min 986 9.jpgPo opuszczeniu stacji linia skręca ciasnym łukiem 90° w prawo i przekracza Odrę monumentalnym, dwutorowym mostem. Dalej znajduje się dawny posterunek odgałęźny Odrzycko gdzie kiedyś odbijała w prawo zlikwidowana w roku 2006 linia do Bojanowa przez Górę Śląską.
Wyjazd do Leszna jest od 1996 roku jednotorowy - powodem jest (podobno) naruszenie konstrukcji wspomnianego wcześniej mostu. Ale przecież jeden tor jest czynny... Tym niemniej od ponad ćwierć wieku nikt z tym nic nie zrobił a samo odbudować się nie chce. Ręce opadają - po raz pierwszy :(
Po lewej nieczynna nastawnia wykonawcza "Gw2".
min 986 10.jpgJest 10:03. Na tor 4 przy peronie 2 wjeżdża IC 3803 "Chełmoński" z Krakowa Głównego do Świnoujścia. Z przodu elektrowóz EP 07 - 442 (Zakład Północny PKP IC w Gdyni).
min 986 11.jpgSzybki transfer wczasowiczów na pokład i 2 minuty później IC "Chełmoński" rusza w dalszą drogę nad Bałtyk. Rozkładowo do Świnoujścia (przez Zieloną Górę, Kostrzyn i Szczecin Dąbie) powinien dojechać o 15:02, a więc ma jeszcze przed sobą równe 5 godzin jazdy. Czas w sumie niezły :)
min 986 12.jpgNadziemny pasaż nad torami dla pieszych tak charakterystyczny dla dworca w Głogowie (chociaż podobny mamy w Tczewie) istniejący tutaj od lat 30-tych ubiegłego stulecia (oczywiście bez wind dobudowanych już w czasach najnowszych). Estakada - pasaż łączy budynek dworca (mocno odsunięty od samego dworca za ulicę Towarową) ze wszystkimi czterema peronami. Po lewej widać czynną nastawnię wykonawczą "Gw1".
min 986 13.jpgCiekawostką dotyczącą wschodniego fragmentu dworca jest fakt że jeszcze niedawno była tu druga, podobna konstrukcja. Służyła do szybkiego transportu przesyłek bagażowo - pocztowych z dworcowego urzędu pocztowego mieszczącego się we wschodnim skrzydle budynku na perony 1 i 2. Jej zastosowanie dobiegło końca na początku XXI wieku i została rozebrana w roku 2019.
min 986 14.jpgSkoro obejrzeliśmy estakadę dla pieszych od dołu to teraz sobie do niej wejdziemy w celu spojrzenia na dworzec od góry. Widok na tory 16 i 4 oraz (przede wszystkim) na wiatę przykrywającą peron 2. Ujęcie w kierunku zachodnim.
min 986 15.jpgPrzesuwamy się kilkanaście metrów w lewo. Widok podobny - pod nami tor 20 przechodzący w 4 tory dodatkowe, tor 18 oraz wiata nad peronem 1. Po lewej plac ładunkowy i kilka bocznic.
min 986 16.jpgUjęcie odwrotne - widok na wschód i wyjazd w kierunku Rudnej Gwizdanów i Wrocławia. 600 m dalej tor parzysty w tę stronę przebiega - bardzo oryginalnie - pod estakadą drogową (tubylcy nazywają to arkadami) o długości 300 m (ulice Nadbrzeżna i Nadodrzańska). Jej stan techniczny jest jednak tak zły że od roku 2021 tor jest zamknięty i nie wiadomo kto ma sfinansować remont estakady - miasto czy PKP PLK. Na odcinku Głogów - Krzepów (prawie 5 km długości) ta jakże ważna (przede wszystkim dla ruchu towarowego) magistrala jest więc jednotorowa. Ręce opadają - po raz drugi :(
min 986 17.jpgBudynek dworca widziany od strony miasta czyli od Placu 1000-lecia. Modernistyczny, bardzo nowoczesny (jak na swoje czasy) gmach został oddany do użytku 10 maja 1935 roku. Dworzec w niezłym stanie przetrwał II wojnę światową, czego nie można powiedzieć o samym mieście które zostało zamienione przez Niemców w Festung Glogau i zniszczone w blisko 90%. W latach 2011 - 2012 przeprowadzono jego gruntowny remont.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 265: Wrocław Główny / Wrocław Świebodzki - Ścinawa - Rudna Gwizdanów - Głogów.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 347: Głogów - Sulechów - Świebodzin.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 351: Głogów - Niegosławice - Żagań.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
a) tabela nr 353a: Stare Bojanowo Wąskotorowe - Krzywiń.
b) tabela nr 354: Bojanowo - Góra Śląska - Głogów.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 355: Głogów - Zielona Góra - Rzepin - Kostrzyn.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1983/84
tabela nr 347: Głogów - Sulechów - Świebodzin.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Głogów ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Głogów ❋  Koleje Dolnego Śląska
  3. Stacja Głogów ❋  Baza Danych Kolejowych
  4. Stacja Głogów ❋  Atlas Kolejowy Polski
  5. Linia kolejowa Wrocław Grabiszyn - Rzepin - Kostrzyn - Szczecin ❋  Strona MK z Jeleniej Góry
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji GŁOGÓW
1991 ---> Lipinka Głogowska - SŁAWA ŚLĄSKA
Uwaga #1 - ruch na ciągu dalszym linii czyli na odcinku Sława Śląska - Kolsko był prowadzony do roku 1993.
Uwaga #2 - początek linii to dawna niewielka stacja Grodziec Mały położona na LK nr 14 odległa od dworca PKP Głogów 3,3 km. Linia zlikwidowana w 2009 roku.
1992 ---> Szlichtyngowa - GÓRA ŚLĄSKA
Uwaga - początek linii to post. odg. Odrzycko położony na LK nr 14 odległy od dworca PKP Głogów 1,6 km. Linia zlikwidowana w 2006 roku.
2002 ---> Niegosławice - ŻAGAŃ
2011 ---> Wschowa - LESZNO
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji GŁOGÓW
2019 ---> Wschowa - LESZNO
ROZKŁAD JAZDY

Głogów

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Zielonej Góry | Województwo Dolnośląskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 986 |

Liczba gości na stronie Głogów od 2 marca 2024: 49
Data i czas poprzedniego wejścia: 28 marca 2024 / 00:50
Średnia wejść dziennie: 1.82

Wpis do bazy MySQL: 2 marca 2024
Ostatnia modyfikacja strony: 2 marca 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.055 sek