Augustów
Ag logo_pkp.gif f-pl.png

 Augustów - stacja oddana do użytku w roku 1899  ❋  GORŽD - Głownoje Obszczestwo Rossijskich Železnych Dorog / Główny Zarząd Rosyjskich Dróg Żelaznych

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019   Obiekt położony na wysokości 128 m n.p.m. 

 Strona powstała przy współpracy Jerzego Granowskiego z Katowic
min 365 1.jpgWizyta 1 - sierpień 2008.

Budynek stacji od strony peronów. Architektura specyficzna dla przedwojennego fragmentu tej linii - podobny budynek znajduje się w Kamiennej Nowej.
min 365 2.jpgPrzy peronie 3 stoi pospieszny "Wigry" relacji Kraków Płaszów - Suwałki.
Widok na północ - wyjazd w kierunku Suwałk.
min 365 3.jpgUjęcie odwrotne - wyjazd w kierunku Sokółki.
min 365 4.jpg"Wigry" przyprowadziła białostocka SU 45 - 164.
min 365 5.jpgNa przełomie lutego i marca 2008 r. w Augustowie pojawiła się sygnalizacja świetlna. Wcześniej była to ostatnia stacja na linii Sokółka - Suwałki z działającą sygnalizacją kształtową. Psioczymy na PKP za całokształt, a tu proszę - nowe semaforki :) Ale jednak trochę szkoda...
min 365 6.jpg8:12 - pospieszny "Wigry" rusza w ostatni etap swojej podróży. W Suwałkach zamelduje się za 35 minut.
min 365 7.jpgWieża ciśnień (nadal w całkiem dobrym stanie) i kładka nad torami łącząca budynek stacji i ul. Turystyczną. Stamtąd jest już niedaleko nad brzeg Jeziora Białego.
min 365 8.jpgBudynek stacji od strony ul. Dworcowej. Ale nie polecam tej drogi dotarcia do centrum Augustowa - to prawie 3 km przez las. Lepiej skorzystać z miejskich autobusów jeżdżących ul. Turystyczną od strony osiedla Lipowiec.
min 365 9.jpgWizyta 2 - lipiec 2019.

Po wejściu na kładeczkę nad torami wyrabiamy sobie ogólne pojęcie o augustowskim dworcu. Mam wrażenie że niestety - stacja podlaskiego kurortu robi się coraz bardziej zapyziała.
min 365 10.jpgUjęcie na południe z peronu 3 - wyjazd w kierunku Sokółki. Po prawej patriotycznie udekorowany budynek stacji.
min 365 11.jpgPonownie ujęcie w stronę Sokółki.
min 365 12.jpgNie mam nic przeciwko patriotyczno - rocznicowym akcentom (wręcz przeciwnie), ale to tutaj wygląda jakoś tak pstrokato. Na dodatek budynek - pomimo pełni sezonu wakacyjnego - jest zamknięty.
min 365 13.jpgUjęcie na północ - wyjazd w kierunku stacji Suwałki. Przed nami wszystko co najważniejsze z tej strony stacji - kładka i wieża cisnień.
Jeszcze przez wiele lat po ostatniej wojnie z Białegostoku do Augustowa pociągiem można było dojechać tylko dookoła przez Ełk, Olecko i Suwałki. Wskutek powojennych zmian granic południowy odcinek linii Suwałki - Grodno (dokładnie fragment Chworościany - Grodno) znalazł się na terenie ZSRR. Sytuacja wróciła do normy dopiero w pod koniec roku 1963 wraz z zakończeniem budowy nowego, brakującego odcinka Kamienna Nowa - Sokółka.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Augustów ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Augustów ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Augustów ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Augustów ❋  Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
  5. Białystok - Sokółka - Augustów ❋ You Tube
min 365 34.jpg Semaforek historyczny.

Siedem dziewcząt z Albatrosaaaaa, Tyś jedynaaaaa :))
Lokal bez takiej historii jak warszawska Ziemiańska, krakowski Wierzynek albo łódzka Tivoli. Nie ma nawet gwiazdki Michelina, a jest znany w całym kraju. Sławę na wieki zawdzięcza nieletniej (bo tylko 17-to letniej) lasce, która na imię miała Beata i gdzieś tu, w Albatrosie i na augustowskim deptaku kiedyś podobno bywała ;)
min 365 35.jpg Semaforek krajoznawczy.

Przesmyk pomiędzy jeziorami Białym i Neckiem. Na pierwszym planie Jola i Bartek w kajaku celujący w przejście pod mostem kolejowym (odcinek Augustów - Suwałki), ciut dalej most drogowy (dawna DK nr 61). Miejsce pozornie niepozorne ale właśnie tędy przebiega szlak Kanału Augustowskiego. Więc skoro tu jesteśmy, to zapraszam na krótką wycieczkę jego najładniejszym, środkowym fragmentem (od Augustowa do granicy państwa) i spojrzeniem na kilka hydrotechnicznych budowli oraz widoczków.
Proszę Państwa - przed nami fragmenty najdłuższego zabytku Polski :)
ROZKŁAD JAZDY

Augustów

tablica odjazdów
tablica przyjazdów


Kanał Augustowski

min 365 14.jpg map_1_au.jpg
min 365 15.jpg
2 zdjęcia powyżej: śluza # 6 - Przewięź

Najniższa śluza kanału - niecały metr różnicy poziomów wody. Łączy jeziora Białe (niżej) i Studzieniczne (wyżej). Do dnia dzisiejszego zachowała się w oryginalnym stanie. Jest jedyną śluzą Kanału Augustowskiego którą przepłynąłem żaglówką :)

Mapa przedstawia przebieg Kanału Augustowskiego na całej jego długości - od Biebrzy do Niemna oraz pełny wykaz śluz na nim się znajdujących.
min 365 16.jpg śluza # 8 - Gorczyca

Kanał Augustowski jest kanałem wododziałowym, więc musi posiadać swój najwyższy punkt - granicę pomiędzy dorzeczami rzek które łączy. To miejsce jest właśnie tutaj. Górny poziom wody przed śluzą jest najwyższym odcinkiem kanału a jego drugi koniec to górne wrota śluzy Swoboda. Poziom wody w tym miejscu to (zależnie od źródła pisanego) od 126,6 do 127,0 m n.p.m.

min 365 17.jpg Przeciwległe podejście do śluzy od strony jeziora Orle i 2,8 m niżej.
min 365 18.jpg Jezioro Serwy w okolicach Suchej Rzeczki. Jest szczytowym magazynem wody dla Kanału Augustowskiego (najbliższe śluzy od tego miejsca prowadzą "w dół"). Gdyby nie to jezioro, przebieg kanału w okolicy musiałby wyglądać zupełnie inaczej. Jest on połączony z jeziorem uregulowanym strumieniem Serwianka i można nim przepłynąć kajakiem.
min 365 19.jpg śluza # 9 - Paniewo

Podejście do śluzy od strony jeziora Paniewo.

min 365 20.jpg Jedyna dwukomorowa śluza w Polsce i największa różnica poziomów wody na polskiej części Kanału Augustowskiego - prawie 6 i pół metra. Koszmarne warunki geologiczne w tym miejscu (przesiąkalność gruntu) sprawiły że śluza od chwili oddania jej do użytku w roku 1828 była gruntownie remontowana już czterokrotnie - ostatnie 2 razy polegały na jej zasypaniu i odbudowie od podstaw z zastosowaniem najnowszych (na ówczesne czasy) technologii. Obecnie (rok 2019) śluza jest całkowicie sprawna, czas śluzowania w jednym kierunku to prawie 40 minut (ale emocje nie do przecenienia), jednak grunt przy górnych wrotach na brzegu od strony karczmy Starożyn jest grząski. Woda znowu robi swoje...
min 365 21.jpg Ponad 6 metrów niżej zaczyna się jezioro Krzywe.
Gorące pozdrowienia dla bywalców dawnej studenckiej bazy turystycznej Politechniki Łódzkiej nad jeziorem Paniewo. Mój Boże - minęło 30 lat i u niektórych już nie tylko dorosłe dzieci ale i wnuki... Dawni klubowicze z Płazika, Kajaka, Ósemy, Żaka będą wiedzieć o czym piszę. Pozdrowienia także dla dawnej i obecnej obsady karczmy Starożyn. Oj - tam się imprezowało :)
min 365 22.jpg śluza # 11 - Mikaszówka

Podejście do śluzy od strony zachodniej.

min 365 23.jpg Ujęcie odwrotne - awanport na tyle duży że zmieszczą się nie tylko kajaki.
min 365 24.jpg Różnica poziomów wody na tej śluzie to niecałe 2 i pół metra.
min 365 25.jpg Podejście do śluzy od strony wschodniej.
min 365 26.jpg śluza # 14 - Kudrynki

Podejście do śluzy od strony zachodniej. Za czasów komuny i leżącego nieopodal Związku Sowieckiego obiekt był ostatnią zachowaną w stanie "teoretycznie do użytku" śluzą Kanału Augustowskiego. Istniejącą ale nie działającą. Można było do niej dopłynąć, ale dalej był już zakaz ruchu.

min 365 27.jpg Śluza była zamknięta na kłódkę - dosłownie, mocno zarośnięta i zabagniona.
min 365 28.jpg Podejście do śluzy od strony wschodniej i niecałe 2,3 m niżej.
min 365 29.jpg Kanał Augustowski w stronę granicy państwa. Teraz w miarę przejezdny (przepływny). W czasach PRL i ZSRS był zarośnięty niczym dopływy Amazonki.
min 365 30.jpg śluza # 15 - Kurzyniec

A tu już tak łatwo wejść się nie da. Sądziłem że można dojść do naszej krawędzi śluzy, ale byłem naiwny. Płotek co prawda tylko drewniany i dyskretny ale wszystko wokół przypomina że jesteśmy na granicy UE i cywilizacji zachodniej. I ani kroku dalej :(
Dwie klasycystyczne kolumny mostu zwodzonego tkwiące na pierwszym planie to oryginały stojące do końca lat 90-tych na polskim brzegu śluzy. Obecne kolumny mostu odbudowanego (dwie nasze i dwie białoruskie) to oczywiście repliki.

min 365 31.jpg Teoretycznie prosta jak strzała alejka na Białoruś. Po drodze tylko zwodzony mostek, dwie kontrole paszportowe i dwie celne. Ale jest to przejście graniczne wodne i funkcjonuje przede wszystkim wzdłuż osi śluzy a nie w jej poprzek. Praktycznie podczas naszej wizyty tutaj wszystko było zamknięte i nieczynne - zarówno wzdłuż jak i w poprzek (nie licząc wścibskich spojrzeń kamer które spoglądają na nas dosłownie z każdego drzewa :)

Oficjalnie: przejście graniczne Rudawka - Liesnaja jest czynne od 1 maja do 1 października w godzinach 8:00 - 18:00 czasu polskiego obsługując międzynarodowy ruch osobowy przy wykorzystaniu środków transportu wodnego znajdujących się na osobistym wyposażeniu (w tłumaczeniu na nasze - kajaków, pontonów i dmuchanych materacy) oraz mały ruch graniczny (okazjonalnie).
min swk ka 1.jpg Polska krawędź śluzy Kurzyniec.

źródło: Wikipedia

min 365 32.jpg Spiętrzenie wody przed śluzą widziane z polskiego brzegu. Ale jeszcze przed rokiem 2007 miejsce to wyglądało diametralnie inaczej. Obiekt był zrujnowany, pozostałości po drewnianych wrotach dyndały tylko na brzegu sowieckim a Czarna Hańcza płynęła na przestrzał przez komorę śluzy. W miejscu obecnego zalewu była rozległa, zielona i niebezpiecznie grząska łąka. Odbudowanie śluzy spowodowało podniesienie się poziomu wody o prawie 3 metry i teraz ponownie przypomina to dumny obiekt Kanału Augustowskiego.
min 365 33.jpg Patrząc na bliską a jednak niedostępną, czerwono - zieloną tablicę z napisem Białoruś marzę aby kiedyś można było bez żadnych wiz, pozwoleń, kontroli i innych dupereli zrobić sobie spacerek lub wsiąść na rower i pojechać w stronę Niemna do kolejnych śluz Kanału Augustowskiego.
Niektóre szczegóły techniczne Kanału Augustowskiego:
  1. Lata budowy ---> 1824 - 1831 i 1833 - 1839. Przerwa w budowie kanału była spowodowana wybuchem Powstania Listopadowego
  2. Długość ---> 101,3 km (80,0 km na terytorium Polski, 3,40 km odcinek graniczny PL / BY i 17,9 km na terytorium Białorusi)
  3. Różnica poziomów wody:  +15 m od ok. 112 m n.p.m. na początku kanału przy rzece Biebrzy (wieś Dębowo) do ok. 127 m n.p.m. w najwyższym odcinku kanału pomiędzy śluzami Swoboda i Gorczyca  -42 m od najwyższego miejsca kanału do ok. 85 m n.p.m. w jego końcu - miejscu połączenia z rzeką Niemen (wieś Niemnowo)
  4. Ilość śluz ---> 18 (14 na terytorium Polski, 1 na granicy PL / BY i 3 na terytorium Białorusi)

      Kilometraż liczony
    od połączenia
     z rzeką Biebrzą [km] 
     Lata budowy   Budowniczy   Różnica poziomów [m]   Ilość komór   Wrota (obecnie)   Kraj (obecnie) 
     Dębowo 0,4 1826 - 1827 ppor. inż. Michał Przyrembel 2,07   Λ 1 drewniane PL
     Sosnowo 13,2 1835 - 1836 inż. Wojciech Korczakowski 2,77   Λ 1 metalowe PL
     Borki 19,3 1835 - 1836 inż. Wojciech Korczakowski 2,89   Λ 1 metalowe PL
     Białobrzegi 26,9 1825 - 1826 inż. Wojciech Korczakowski 2,08   Λ 1 metalowe PL
     Augustów 32,5 1825 - 1826 por. inż. Konstanty Jodko 2,44   Λ 1 metalowe PL
     Przewięź 43,6 1826 - 1827 ppłk. inż. August Szulc 0,86   Λ 1 drewniane PL
     Swoboda 47,4 1826 - 1827 ppłk. inż. Jan Paweł Lelewel 1,70   Λ 1 metalowe PL
     Gorczyca 57,0 1828 inż. Jerzy Arnold 2,81   V 1 drewniane PL
     Paniewo 61,0 1826 - 1828 mjr. inż. Michał Horain 6,29   V 2 drewniane PL
     Perkuć 63,0 1827 - 1828 inż. Julian Piędzicki 2,91   V 1 drewniane PL
     Mikaszówka  69,1 1828 inż. Wojciech Korczakowski 2,44   V 1 drewniane PL
     Sosnówek 71,2 1828 por. inż. Konstanty Jodko 2,98   V 1 drewniane PL
     Tartak 74,4 1837 - 1838 inż. Jakub Szeffer 1,72   V 1 drewniane PL
     Kudrynki 77,4 1828 - 1829 inż. Edward Tadeusz Bieliński
    mjr. inż. Michał Horain
    2,27   V 1 drewniane PL
     Kurzyniec 81,8 1828 - 1829 por. inż. Konstanty Jodko
     ppor. inż. Franciszek Wielhorski 
    2,98   V 1 drewniane PL BY
     Wołkuszek 85,0 1829 inż. Wojciech Korczakowski 4,33   V 1 drewniane BY
     Dąbrówka 91,5 1829 inż. Jerzy Arnold 3,04   V 1 drewniane BY
     Niemnowo 101,2 1828 - 1830 ppłk. inż. Jan Paweł Lelewel 9,81   V 4 drewniane BY

  5. Śluza Niemnowo pierwotnie była śluzą trójkomorową, jednak podczas rekonstrukcji przeprowadzonej w latach 2004 - 2006 dobudowano czwartą, dolną komorę z uwagi na przesunięcie się koryta rzeki Niemen w końcowym punkcie kanału - wieś Niemnowo (obecnie Białoruś)
  6. Na 14 śluz znajdujących się w obecnych granicach Polski 9 posiada oryginalną konstrukcję XIX-wieczną
  7. Na polskiej części kanału dopuszczalna jest żegluga statków z napędem i barek o długości do 24 m, szerokości do 3,5 m i maksymalnym zanurzeniu do 1 m
W roku 1968 polska część kanału została uznana za pomnik historii. Od roku 2008 cały obiekt jest wspólnym, polsko - białoruskim kandydatem do wpisania na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Wybrane linki zewnętrzne dotyczące Kanału Augustowskiego
  1. Kanał Augustowski ❋ www.Suwalszczyzna.pl
  2. Kanał Augustowski ❋ Augustów - oficjalny serwis miejski
  3. Kanał Augustowski ❋ Piotr Celiński - zdjęcia z różnych stron świata
Życie pisze nieraz scenariusze zupełnie nieprawdopodobne. Oglądając to miejsce 2 lata temu z kawałkiem nie można było późniejszych wydarzeń przewidzieć, bo funkcjonowała tu granica z nieco innym, ale teoretycznie cywilizowanym światem. Teraz (luty 2022) jest tu de facto linia frontu. Wtedy było tam państwo określane mianem miękkiej dyktatury. Teraz jest tam państwo bandyckie rządzone przez wsiowego głupka i putinowską bladź.
Strona główna | Podlasie | Województwo Podlaskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 365 |

Liczba gości na stronie Augustów od 30 sierpnia 2008: 9165
Data i czas poprzedniego wejścia: 28 marca 2024 / 13:11
Średnia wejść dziennie: 1.62

Wpis do bazy MySQL: 30 sierpnia 2008
Ostatnia modyfikacja strony: 29 marca 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.037 sek