Zasieki

 Obiekt oddany do użytku w roku 1950  ❋  PKP - Polskie Koleje Państwowe

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022   Obiekt położony na wysokości 79 m n.p.m. 

min 7 1.jpgWizyta 1 - lipiec 2000.

Widok w stronę Forst - to ostatnie metry przed granicznym mostem na Nysie Łużyckiej. Z lewej strony drugi tor - pozostałość po dawnej mijance służącej dla lokomotyw do objazdu składów kończących bieg w Zasiekach. Za czasów PRL i NRD (do roku 1972) polskie lokalne pociągi pasażerskie z Żagania dojeżdżały tylko tutaj. Za przejazdem kolejowym widać tarczę ostrzegawczą semafora wjazdowego do Forst.
min 7 2.jpgWizyta 2 - czerwiec 2022.

Ogólne spojrzenie z pewnej odległości na stację (przystanek graniczny) od strony południowej. W lewo Forst, w prawo Tuplice.
min 7 3.jpgWidok w kierunku zachodnim z przejazdu kolejowego - wyjazd do Forst. Dwa solidne, betonowe fundamenty po obu stronach torowiska to albo pamiątka po dawnym pomoście rewizyjnym WOP (ale nie będę się upierał) lub też pozostałość po bramce semaforowej.
min 7 4.jpgUjęcie odwrotne - przystanek graniczny Zasieki. Tor prawy od czasów prehistorycznych (czyli gdzieś tak pół wieku wstecz) ciągnący się od niemieckiej strony granicy jest odcięty od całości i nieczynny.
min 7 5.jpgWidok w kierunku wschodnim - wyjazd do Tuplic (dalej Żary i Żagań).
min 7 6.jpgPeron przystanku - widok od strony wschodniej. Dawny stacyjny posterunek Wojsk Ochrony Pogranicza jest obecnie domkiem mieszkalnym.
min 7 7.jpgRaz jeszcze przejazd kolejowy - ujęcie w kierunku zachodnim i wyjazd do Forst.
Początek funkcjonowania kolejowego przejścia granicznego Zasieki / Forst to rok 1972 czyli okres historii Polski Ludowej i NRD gdy towarzysze dwóch "bratnich" (fuck !!) państw socjalistycznych podjęli próbę (nie wiem na ile zamierzoną i przemyślaną) ucywilizowania sąsiedzkich stosunków i uproszczenia przekraczania granic pomiędzy tymi krajami. Pierwszy rok transgranicznego ruchu kolejowego to 3 pary pociągów lokalnych Żagań - Cottbus - Żagań. Rok później pojawił się tutaj pociąg dalekobieżny jadący z Krakowa Głównego do Eisenach w Turyngii pod granicą z RFN. Pociąg ten przez przez kolejne lata (jego trasa była stopniowo skracana do Erfurtu i Lipska) był jedyną truskawą na torcie stacji granicznej w Zasiekach - jego kursowanie zakończyło się już po zjednoczeniu Niemiec. Kolejny etap dalekobieżnego ruchu kolejowego na tym przejściu granicznym to wiek XXI i pociąg pospieszny z Wrocławia Głównego do Berlina Lichtenberg oraz najwolniejszy EC na europejskich torach czyli "Wawel" z Krakowa Głównego do Hamburga. Teraźniejszość w Zasiekach opiewa na 4 pary składów Kolei Dolnośląskich z Żagania lub Wrocławia Głównego do Forst. Jesteśmy więc w pewnym sensie ponownie w roku 1972. Historia zatoczyła koślawe koło :/
Linki zewnętrzne
  1. Przystanek Zasieki ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Przystanek Zasieki ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Przystanek Zasieki ❋  Polska-Org
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Żagań - Żary - Tuplice - Zasieki znajdują się na stronach stacji Żagań i Żary.
Semaforek krajoznawczy

Prawy, polski brzeg Nysy Łużyckiej i przyczółek zburzonego pod koniec II wojny światowej Długiego Mostu (Lange Brücke) który przed wojną spinał dwie części miasta Forst. Most wybudowany według projektu Rudolfa Kühna został oddany do użytku w roku 1921, ale nie istniał długo. Wycofujące się wojska niemieckie wysadziły go zimą 1945 roku przed nacierającą Armią Czerwoną.
map_1_zs.jpg
Czy można w czasie pokoju unicestwić do fundamentów miasto w którym mieszkało i pracowało ponad 10 tysięcy ludzi tak że nie ma po nim praktycznie żadnego śladu ? Można. Prawobrzeżna dzielnica Forst (czyli Forst Berge) przypadła po wojnie Polsce. Zabudowa miejska praktycznie nie uległa zniszczeniu - w przeciwieństwie do części położonej na lewym brzegu Nysy. Tylko zakłady przemysłowe zostały rozszabrowane przez Rosjan. Niebawem zaczęli się tu osiedlać repatrianci ze wschodu. Jednak Barść (taka nazwa funkcjonowała do roku 1946 kiedy przemianowano ją na Zasieki) nie miał tyle szczęścia co sąsiednie, podzielone Nysą Łużycką i granicą prowadzącą jej nurtem miasta - Zgorzelec i Gubin. W roku 1951 decyzją Prezydium Rządu RP (już komunistycznej ale jeszcze nie ludowej) w sprawie akcji robót rozbiórkowych w celu pozyskania cegły na pokrycie potrzeb Państwowego Planu Inwestycyjnego rozpoczęła się totalna dekompozycja miejskiej zabudowy i w ciągu kilku miesięcy z miasta nie pozostało praktycznie nic.
Co mamy tu dzisiaj ? Absurdalnie prostą, szeroką i wybrukowaną kostką aleję którą do Zasieków wjeżdżamy od strony Brodów, zdziczały ale skanalizowany las który przez kilkadziesiąt następnych lat porósł dawne place, ulice, podwórka i miejsca po rozebranych kamienicach, a tutaj - na wjeździe na ruiny Długiego Mostu dwie wysokie, betonowe, modernistyczne latarnie (takie same znajdują się przy zburzonej kładce dla pieszych położonej nieco bardziej na południe) oraz cokół Fontanny Tkacza. Schodami (miejsce po nich widoczne po lewej) można było zejść na promenadę prowadzącą wzdłuż brzegu rzeki.
Linki zewnętrzne
  1. Miasto - widmo, czyli wspomnienie po Forst Berge ❋ prywatny serwis WWW
  2. Forst Lausitz i Forst Berge. O tym, jak zniknęło pół miasta ❋ prywatny serwis WWW
  3. Niewidzialne miasto ❋ Onet Podróże
  4. Zasieki ❋ Foto Polska
  5. Zasieki ❋ Polska-Org
ROZKŁAD JAZDY

Zasieki

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Zielonej Góry | Województwo Lubuskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 7 |

Liczba gości na stronie Zasieki od 30 września 2006: 7374
Data i czas poprzedniego wejścia: 5 listopada 2024 / 20:22
Średnia wejść dziennie: 1.12

Wpis do bazy MySQL: 28 lutego 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 4 grudnia 2022
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.018 sek