Bytom |
Bt |
|
|
|
|
Beuthen (Oberschlesien) Hauptbahnhof | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1872 ❋ OSE - Oberschlesische Eisenbahn / Kolej Górnośląska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017
|
Obiekt położony na wysokości 273 m n.p.m. |
|
| Obecny, modernistyczny budynek dworca w Bytomiu powstał w latach 1929 - 1930. W dwudziestoleciu międzywojennym Bytom znalazł się w niemieckiej części Górnego Śląska i był swego rodzaju stacją końcową (lub początkową) kolei niemieckich. Należało więc ten fakt odpowiednio zaakcentować. Ponadto od maja 1936 do sierpnia 1939 z Bytomia do Berlina kursował jeden z najszybszych pociągów ówczesnej Europy - Latający Ślązak. Był to potrójny, spalinowy zespół trakcyjny SVT 137. Trasę liczącą 510 km pociąg ten pokonywał w 4 i pół godziny... |
| Hala peronowa widziana z peronu 1 od strony zachodniej. |
| Hala peronowa widziana z peronu 3 od strony zachodniej. Mieszczą się pod nią 4 tory oraz 2 i pół peronu. |
| Ujęcie odwrotne - widok w kierunku zachodnim na towarową część stacji. Powiedzmy że obecnie czynne jest 2/3 torów i nie ma już potężnej, wachlarzowej lokomotywowni położonej na jej zachodnim skraju. 1,5 km dalej na wprost pojedziemy do Gliwic a w prawo do Tarnowskich Gór. |
| Słynna bramowa nastawnia dysponująca "Bt" zlokalizowana nad torami głównymi zasadniczymi nr 3, 1 i 2. |
| O ile hala dworcowa (chociaż przez większość dnia raczej bezludna) jest ładnie odnowiona i robi bardzo pozytywne wrażenie, tak hala peronowa to dramat. Pusto, ciemno i ponuro. Porównanie z podobnymi obiektami położonymi na Śląsku - z Legnicą, Wrocławiem Głównym i Görlitz wypada zdecydowanie na niekorzyść. Brrr !!! |
| Hala peronowa widziana z peronu 3 od strony wschodniej. |
| Widok na wschód - wyjazd w kierunku Chorzowa, Katowic i Siemianowic Śląskich. Zanim linia kolejowa nr 131 czyli "węglówka" osiągnie Katowice, będzie się musiała wieloma zakrętami - niczym wąż - przecisnąć przez przemysłowy krajobraz Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. |
|
20 lipca 2021 roku Wojewódzki Konserwator Zabytków w Katowicach wpisał modernistyczną bramową nastawnię kolejową "Bt" do rejestru zabytków. To na szczęście już oficjalnie uniemożliwia jej fizyczną likwidację. źródło Rynek Kolejowy - serwis nie posiada praw autorskich do tej grafiki. |
|
Nastawnię bramową "Bt" wybudowano w roku 1935. Część niższa, jednokondygnacyjna mieści dziś pomieszczenia warsztatowo - techniczne. Wyższa, wsparta na dwóch stalowych filarach i umieszczona nad torami 2, 1 i 3 przeznaczona jest na pomieszczenie nastawnicowni, w której znajdują się pulpity nastawcze do sterowania ruchem kolejowym. Obie części budynku łączy czterokondygnacyjna klatka schodowa. Część wyższa oraz filary zostały wykonane z elementów stalowych, modułowych, łączonych techniką nitowania. źródło Rynek Kolejowy - serwis nie posiada praw autorskich do tej grafiki. |
|
Hala dworcowa - ujęcie od strony nastawni "Bt". źródło Rynek Kolejowy - serwis nie posiada praw autorskich do tej grafiki. |
Bytom mapa topograficzna rok 1936
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linki zewnętrzne
-
Dworzec Bytom ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Dworzec Bytom ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Dworzec Bytom ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BYTOM |
2001 |
---> Zabrze Biskupice - GLIWICE |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BYTOM |
2008 |
---> Zabrze Biskupice - GLIWICE |
|
|
Semaforek krajoznawczy.
Na koniec przenosimy się z Bytomia na północ - do Piekar Śląskich.
Bazylika Najświętszej Marii Panny i św. Bartłomieja. To niewątpliwa wizytówka Piekar. Znajduje się tu replika obrazu Matki Boskiej Sprawiedliwości i Miłości Społecznej, do którego co roku pielgrzymuje kilkaset tysięcy pątników. Ciekawostka - oryginał od 1702 r. znajduje się w kościele św. Krzyża w Opolu. Piekary Śląskie są od XVII wieku jednym z głównych w Polsce ośrodków kultu maryjnego z obrazem Matki Boskiej Piekarskiej. Miasto uznawane jest za duchową stolicę Górnego Śląska. |
|
Semaforek historyczny.
Kiedyś można było pod Bazylikę Najświętszej Marii Panny dojechać z centrum Bytomia tramwajem nr 8. Niestety, od roku 1979 tramwaje do Piekar Śląskich już nie jeżdżą. Trzeba improwizować. Z dworca w Bytomiu jest tu mniej więcej 7 km.źródło: serwis Piekarski Werk. |
Bazylika w Piekarach Śląskich - linki zewnętrzne
-
Piekary Śląskie - Bazylika ❋ oficjalny serwis WWW
|
| |
|