Rokitki
Rk logo_kd.gif f-pl.png

Reisichtprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
Zakrzew nad Czarną Wodąpierwsza powojenna polska nazwa stacji

 Rokitki - stacja oddana do użytku w roku 1875  ❋  NME - Niederschlesisch - Märkische Eisenbahn / Kolej Dolnośląsko - Marchijska

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022   Obiekt położony na wysokości 142 m n.p.m. 

 Strona powstała przy współpracy Marcina Hewaka z Bolesławca
min 328 1.jpgWizyta 1 - rok 2008.

Peron 3. Nie służy już do obsługi ruchu pasażerskiego, tory po obu jego stonach są raczej bardzo rzadko używane. Kiedyś zatrzymywały się tutaj pociągi jadące od strony Chojnowa. W głębi semafory wyjazdowe w kierunku Żagania.
min 328 2.jpgPeron 2. Używany z jednej strony - tor po prawej. Budka na peronie (jeden z charakterystycznych detali tej stacji) używana jest bardziej jako publiczna toaleta, a nie jako wiata peronowa.
min 328 3.jpgPonownie peron 3. W głębi nastawnia dysponująca "Rk".
min 328 4.jpgWyjazd w kierunku Żagania (po lewej) i nieczynny od roku 2004 do Chocianowa i Niegosławic (po prawej). Jak na razie wjazdu do Rokitek od strony północno - zachodniej strzegą dwa semafory wjazdowe :)
Do roku 1945 odcinek Miłkowice - Rokitki - Żagań był dwutorowy. Wraz z nastaniem powojennego porządku i szabrowaniem Ziem Odzyskanych (przyznajmy że nie tylko przez Armię Czerwoną) sporo szlaków kolejowych w tej okolicy pozbyło się jednego toru. Na tym zdjęciu widać ślad po drugim torze szlakowym - jest to przedłużenie toru głównego dodatkowego 2 - pierwszego po prawej. Niedawno mechaniczne tarcze manewrowe zastąpiono świetlnymi karzełkowymi.
min 328 5.jpgJedna z dwóch wież ciśnień w obrębie stacji Rokitki. Jest to drugi, charakterystyczny detal tej stacji.
min 328 6.jpgPeron 2. Widok od północnego zachodu - od strony wjazdu z Żagania. Po lewej wspomniana wyżej wieża ciśnień, nieco dalej budynek stacji.
min 328 7.jpgNa pierwszym planie wejścia do tunelu przejścia podziemnego, w głębi towarowa część stacji.
min 328 8.jpgTowarowa część stacji z bliska. Na pierwszym planie dwa semafory drogowskazowe a dalej druga wieża ciśnień, magazyn stacyjny (tor przy rampie jest całkowicie zarośnięty drzewkami) i nastawnia wykonawcza "Rk1".
Widok na południowy wschód - wyjazdy w kierunku Miłkowic (na wprost) i Chojnowa (w prawo). Ten drugi od roku 2005 jest całkowicie nieczynny.
min 328 9.jpgWizyta 2 - osobista - czerwiec 2022.

14 lat później obchód po stacji w Rokitkach zaczynamy w zasadzie z tego samego miejsca - wąskiej przestrzeni pomiędzy zejściami do przejścia podziemnego "od strony miasta" oraz z peronu 1 którą przeciska się tor 3.
min 328 10.jpgJak widać - charakterystyczny, ceglany magazyn stacyjny położony pomiędzy skrajnym, północnym torem 9 i placem ładunkowym już nie istnieje.
Ujęcie z peronu 2 w kierunku wschodnim.
min 328 11.jpgNa szczęście wschodnia, grzybkowa wieża wodna jest tu nadal :)
Wyjazd z części towarowej z torów 1 i 3 zamykają semafory drogowskazowe H i J. Dalej widzimy jeszcze nastawnię wykonawczą "Rk1".
Ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Miłkowic i Legnicy (na wprost) oraz przygotowywany do reaktywacji (mowa jest o końcu roku 2022) wyjazd do Chojnowa (w prawo).
min 328 12.jpgPozostajemy na peronie 2 ale robimy zwrot w tył. Z tego miejsca widać (od tyłu) wszystkie zejścia do nieczynnego przejścia podziemnego pod torami. Po lewej także nieczynny peron 3.
min 328 13.jpgPeron 2 i ogólne spojrzenie na stację od strony wschodniej.
min 328 14.jpgZrujnowane wejścia do tunelu pod torami. Powybijane szyby, niekonserwowany od dziesięcioleci stalowy korpus. Całość rodem jak z upadłego kraju Trzeciego Świata. Inspiracja i wzór godny kopiowania ?
min 328 15.jpgPo lewej semafor wyjazdowy K z toru 10. Tory sąsiednie 6 i 8 semaforów wyjazdowych w kierunku zachodnim nie posiadają. To taka miejscowa zmyłka a tor 10 od lat jest zamknięty. Z południowej część układu torowego (peron 3 oraz tory 8 i 10) korzystały kiedyś pociągi przejeżdżające przez Rokitki z północy na południe i na odwrót, a więc te jadące linią z Niegosławic do Chojnowa.
min 328 16.jpgDruga tutejsza wieża wodna - prostopadłościenna - nie zmieniła nawet koloru. Pompownia również. Mam za to wrażenie że na wieży uzupełniono i wyremontowano dach.
min 328 17.jpgUjęcie w kierunku zachodnim z peronu 2.
min 328 18.jpgUjęcie w kierunku zachodnim z peronu 1.
min 328 19.jpgNastawnia dysponująca "Rk". Pomimo zewnętrznego liftingu detal architektoniczny pozostał bez zmian, galeryjka też się zachowała :) W poprzek droga krajowa nr 328.
min 328 20.jpgUjęcie w kierunku zachodnim - semafory wyjazdowe L i M. Na wprost wyjazd do Żagania (czynny), w prawo wyjazd do Niegosławic (przygotowywany do reaktywacji na dolnośląskim odcinku Rokitki - Chocianów). Odcinek transgraniczny w sensie wojewódzkim do reaktywacji oczywiście przewidziany nie jest - granica Dolnego Śląska i Lubuskiego to rzecz święta :/ Jeden z najbardziej wkurwiających, żałosnych i pożałowania godnych efektów reformy podziału administracyjnego Polski z roku 1999.
min 328 21.jpgPozostajemy na peronie 2 i robimy ponowny zwrot w tył. Coraz wyższe drzewo przy wieży całkowicie zasłoniło wodowskaz.
min 328 22.jpgPeron 2 i ogólne spojrzenie na stację od strony zachodniej. Po lewej tor 2, po prawej tor 8. W głębi budynek dworca który jest zamknięty na głucho i robi wrażenie opuszczonego.
Ponieważ przejście podziemne jest od kilku lat nieczynne to z peronu 2 na 1 i dalej przechodzimy w poziomie torów. Postawiono nawet dla świętego spokoju takie biało - czerwone półbarierki.
Linia z Legnicy do Żagania jest czynna i kursują nią spalinowe składy Kolei Dolnośląskich. Jest 12:14 i na stację wjeżdża pociąg KD relacji Żary - Legnica.
W roli głównej dwuczłonowy zestaw SA 134 - 003 produkcji Bydgoskiej PESY. Ogółem Koleje Dolnośląskie eksploatują 9 SZT tego typu. Sądząc po opisach znalezionych w sieci pojazd nieco pechowy - ma na koncie niezawinione przez siebie rozjechanie samochodu osobowego.
Minutowy postój i KD do Legnicy rusza w dalszą drogę.
Opuszczony budynek dworca - widok od strony podjazdu.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 254: Złotoryja - Chojnów - Rokitki - Niegosławice.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 352: Nowa Sól - Kożuchów - Niegosławice / Żagań.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Rokitki ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Rokitki ❋  Koleje Dolnego Śląska
  3. Stacja Rokitki ❋  Baza Danych Kolejowych
  4. Stacja Rokitki ❋  Atlas Kolejowy Polski
  5. Linia kolejowa Złotoryja - Rokitki ❋  Strona MK z Jeleniej Góry
  6. Linia kolejowa Rokitki - Niegosławice - Kożuchów ❋  Strona MK z Jeleniej Góry
Linki do informacji dotyczących linii Legnica - Żagań znajdują się na stronie stacji Żagań.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ROKITKI
2000 ---> Chocianów - NIEGOSŁAWICE
2002 ---> CHOJNÓW
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ROKITKI
2022 ---> CHOCIANÓW
2022 ---> CHOJNÓW

ROZKŁAD JAZDY

Rokitki

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Legnicy | Województwo Dolnośląskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 328 |

Liczba gości na stronie Rokitki od 3 października 2008: 7890
Data i czas poprzedniego wejścia: 28 marca 2024 / 04:56
Średnia wejść dziennie: 1.4

Wpis do bazy MySQL: 3 października 2008
Ostatnia modyfikacja strony: 30 sierpnia 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.081 sek