Bąk
Bk logo_tow.gif f-pl.png

 Bąk - stacja oddana do użytku w roku 1928  ❋  PKP - Polskie Koleje Państwowe

 Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2021   Obiekt położony na wysokości 201 m n.p.m. 

Największa kolejowa inwestycja II Rzeczpospolitej - Magistrala Węglowa ze Śląska przez Tarnowskie Góry, Karsznice, Inowrocław, Bydgoszcz i Kościerzynę do Gdyni. Duma i legenda polskiego kolejnictwa. Tak wygląda dziś - jest to seria zdjęć po latach...
min 930 1.jpgNiełatwo tutaj dojechać i niełatwo się stąd wydostać, pomimo że 6 km stąd na zachód znajduje się przepiękne jezioro Wdzydze nazywane "kaszubskim morzem" i szereg leżących nad nim miejscowości wypoczynkowych. Ale jeżeli już zdecydujemy się na podróż z Borska nierówną, szutrową, leśną drogą i na jej końcu otrzepiemy się z grubej warstwy pyłu to ujrzymy taki oto budynek. Jesteśmy na węzłowej stacji Bąk położonej na północnym, przedwojennym odcinku Magistrali Węglowej.
min 930 2.jpgUjęcie na południe - wyjazdy do stacji Lipowa Tucholska i Wierzchucin - na wprost oraz do Czerska na dawny Ostbahn - w prawo.
min 930 3.jpgPociągi pasażerskie nie zaglądają tutaj od roku 2012 - nieliczne i dość przypadkowe kursy sezonowe tylko ten fakt potwierdzają. A szereg kilkunastu naprężaczy na wschodnim brzegu stacji to pamiątka po czasach gdy cała tutejsza sygnalizacja opierała się na semaforach kształtowych.
min 930 4.jpgTak jak na innych stacjach pomorskiego fragmentu dawnej "węglówki" także i tutaj nadal funkcjonuje sygnalizacja kształtowa - chociażby semafory wyjazdowe C, D, E i F na południowym wylocie ze stacji. Niestety - jest ich coraz mniej. Sygnalizacja wjazdowa od strony Czerska i Lipowej Tucholskiej jest już świetlna.
min 930 5.jpgBudynek stacji i nastawnia dysponująca "Bk" w charakterystycznej przybudówce od strony peronów - ujęcie od strony południowej.
min 930 6.jpgTen sam budynek stacji widziany od strony północnej z peronu 3.
min 930 7.jpgKiedyś była tu także rampa przeładunowa i magazyn. Zapewne na potrzeby zewnętrzne bo jesteśmy w obrębie Borów Tucholskich i mamy tutaj 3 zabudowania na krzyż - do tego tylko kolejowe.
min 930 8.jpgStacja jest bardzo rozległa. Projektując ją i budując w drugiej połowie lat 20-tych ubiegłego stulecia jako jeden z obiektów zasadniczej pod względem gospodarczym dla Odrodzonej Polski linii kolejowej zaplanowano ją z odpowiednim inżynierskim zapasem możliwym do wykorzystania także obecnie. Podobnie wyglądają dziś węzłowe ale pozornie uśpione obiekty w Wierzchucinie, Lipowej Tucholskiej i Somoninie.
min 930 9.jpgUjęcie na północ - wyjazd w stronę Kościerzyny.
min 930 10.jpgW oddali widzimy nieczynną od ponad 10-ciu lat nastawnię wykonawczą "Bk1". Ponieważ jest ona nieczynna to sygnalizacja w tym rejonie stacji (4 semafory wyjazdowe oraz jeden wjazdowy) jest świetlna. Tak jest to "połowicznie" realizowane na wielu innych obiektach tego rejonu Polski gdzie nastawnie wykonawcze są zamykane i zabezpieczane prowizorycznie dechami lub płytami OSB. Zapewne z uwagi na oszczędności.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
a) tabela nr 427: Morzeszczyn - Gniew.
b) tabela nr 428: Twarda Góra - Nowe.
c) tabela nr 429: Laskowice Pomorskie - Szlachta - Czersk - Bąk.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Bąk ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Bąk ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Bąk ❋  Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących przedwojennego, północnego odcinka Magistrali Węglowej znajdują się na stronie stacji Kościerzyna.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BĄK
2011 ---> LIPOWA TUCHOLSKA
2012 ---> KOŚCIERZYNA
Uwaga - po roku 2016 nieregularne, krótkotrwałe i dość przypadkowe wznawianie komunikacji pasażerskiej.
2012 ---> CZERSK
Uwaga - po roku 2016 nieregularne, krótkotrwałe i dość przypadkowe wznawianie komunikacji pasażerskiej.
Strona główna | Pomorze Gdańskie | Województwo Pomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 930 |

Liczba gości na stronie Bąk od 12 października 2021: 606
Data i czas poprzedniego wejścia: 9 grudnia 2022 / 11:19
Średnia wejść dziennie: 1.43

Wpis do bazy MySQL: 12 października 2021
Ostatnia modyfikacja strony: 21 grudnia 2021
2004 - 2022
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.008 sek