Wejherowo
Wh

Wejrowòkaszubska nazwa miejscowości (dotyczy tylko obiektów znajdujących się w dwudziestoleciu międzywojennym na terytorium Polski)

 Obiekt oddany do użytku w roku 1870  ❋  BStE - Berlin - Stettiner Eisenbahn - Gesellschaft / Towarzystwo Kolei Żelaznej Berlińsko - Szczecińskiej

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021   Obiekt położony na wysokości 28 m n.p.m. 

min 1006 1.jpgPeron 1 i (po lewej) fragment budynku dworca - ujęcie w kierunku zachodnim. Na wprost wyjazd do Lęborka, w prawo do Garczegorza przez Choczewo. Ta druga linia jest nieczynna od roku 1992 - szczegóły poniżej.
min 1006 2.jpgOd strony Lęborka torem 2 przetacza się przez stację IC 8140 "Posejdon" z Kołobrzegu do Warszawy Zachodniej. Osiem wagonów, z przodu lokomotywa EP 09 - 018 (PKP IC Zakład Południowy w Krakowie). Przyjazd na Zachodnią - 22:44 czyli za mniej więcej 4 godziny.
min 1006 3.jpgOgólne spojrzenie na stację i budynek dworca z peronu 1 od strony zachodniej. W głębi - już nad peronem 2 bardzo solidna wiata przypominająca o tym że Wejherowo przez dziesięciolecia było stacją końcową trójmiejskiej SKM.
min 1006 4.jpgTutaj kończyła się linia dwutorowa do roku 1973 zelektryfikowana napięciem 800V DC. Oczywiście teraz mamy tutaj zasadniczy polski system elektryfikacji czyli 3kV DC, ale po staremu w Wejherowie dwutorowa linia od strony Redy przechodzi w jednotorową w kierunku Lęborka. Ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Redy i Gdyni.
min 1006 5.jpgPrzechodzimy na peron 2. O tym że jest to stacja końcowa SKM świadczy także specyficzny układ torowo - peronowy. Tutaj peron 2 przechodzi w chudszy peron 3 położony pomiędzy torem 7 (po lewej) i ślepym torem 3 pełniącym funkcję odstawczo - postojową dla zestawów elektrycznych SKM. Aktualnie właśnie jeden z nich tutaj zaparkował. To czteroczłonowy "kibelek" EN 71 - 039. Te trochę nietypowe pojazdy to niskoperonowe EZT skonstruowane na bazie trójczłonowego, popularnego zespołu serii EN 57. Różnią się od pierwowzoru dodatkowym wagonem silnikowym.
min 1006 6.jpgTaki sobie magazyn ekspedycji towarowej położony naprzeciw budynku dworca. Obok znajduje się dość rozległy plac ładunkowy.
min 1006 7.jpgZachodnia część stacji i lustrzane odbicie sytuacji torowo - peronowej z jednego ze zdjęć powyżej. Można by sądzić że ten krótki tor 5 (kończący się podobnie jak tor 3) ma albo miał jakieś szczególne znaczenie w działaniu wejherowskiej stacji. Że na przykład kiedyś odjeżdżały z niego pociągi do Lęborka okrężną linią przez Choczewo i Garczegorze. Może tak nawet było ale obecny układ torowy stacji taki przebieg wyklucza. Więc co najwyżej do Lęborka - ale na wprost :)
min 1006 8.jpgBudynek dworca - ujęcie z peronu 2 od strony zachodniej.
min 1006 9.jpgJest 16:45. Na tor 1 przy peronie 2 wjechał pomorski zestaw Polregio EN 90 - 009 (produkcja NEWAG S.A. Nowy Sącz) relacji Gdynia Główna - Słupsk.
Pozornie niepozorna i nieczynna od 30-tu lat linia do Garczegorza ma swoją specyficzną i mocno pokręconą historię. W dwudziestoleciu międzywojennym była przecięta granicą polsko - niemiecką i w ramach PKP funkcjonowała tylko na krótkim odcinku Wejherowo - Zamostne. Po II wojnie najwyraźniej przeoczyli ją Sowieci dlatego też już w całości na terytorium Polski zaczęła funkcjonować bardzo szybko bo w roku 1946 będąc przez kolejne dziesięciolecia linią lokalnego znaczenia. W roku 1986 odcinek Wejherowo - Rybno Kaszubskie zelektryfikowano jako początek trasy dojazdowej do budowanej elektrowni jądrowej w Żarnowcu. Jak wiemy - budowa została wstrzymana i elektrownia nigdy nie powstała. Ostatecznie w roku 1992 ruch na interesującej nas linii dobiegł końca. Czy na zawsze ?
W roku 2023 spółka Polskie Elektrownie Jądrowe potwierdziła, że lokalizacja "Lubiatowo - Kopalino" w gminie Choczewo dla projektu nowej elektrowni jądrowej jest ostateczna. W tym kontekście linia kolejowa z Wejherowa przynajmniej do Choczewa może doczekać się trzeciego życia. Ale w rozumieniu całościowym (chodzi o elektrownię) to tylko zagadnienie marginalne. Istnieją bowiem bardzo poważne obawy że proniemiecka klika rządząca Polską od 13 grudnia 2023 roku budowę elektrowni atomowej w ustalonej lokalizacji w gminie Choczewo po prostu udupi lub też rozciągnie jej realizację na czas nieokreślony. Ostatecznie po co nam energia elektryczna z atomu skoro możemy mieć niemieckie wiatraki z demobilu ?

To działanie na szkodę obywateli bez zgody obywateli. Dosyć tego ! Stop PCK i CPK i innym nazwom !

Budynek dworca - ujęcie z peronu 2 od strony wschodniej. Na wprost wyjazd do Lęborka, w prawo do Garczegorza przez Choczewo. Ta druga linia jest nieczynna od roku 1992. A czy ponownie czynną się stanie ? Na skutek pownego rodzaju koła jakie ostatnio zatoczyła historia naszego kraju to pytanie pozostawiam bez odpowiedzi.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Wejherowo ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Wejherowo ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Wejherowo ❋  Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Wejherowo - Choczewo - Garczegorze znajdują się na stronie stacji Choczewo.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji WEJHEROWO
1992 ---> Choczewo - GARCZEGORZE
ROZKŁAD JAZDY

Wejherowo

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Pomorze Gdańskie | Województwo Pomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 1006 |

Liczba gości na stronie Wejherowo od 13 maja 2024: 380
Data i czas poprzedniego wejścia: 13 grudnia 2024 / 03:34
Średnia wejść dziennie: 1.77

Wpis do bazy MySQL: 13 maja 2024
Ostatnia modyfikacja strony: 25 czerwca 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.136 sek