Łupków
Łk

 Obiekt oddany do użytku w roku 1872  ❋  EMGV - Első Magyar - Gácsországi Vasút / Pierwsza Węgiersko - Galicyjska Kolej Żelazna

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2024   Obiekt położony na wysokości 598 m n.p.m. 

Uff - dojechaliśmy. Totalne zadupie. Ostatnie 3 km to wąska, wyboista droga szutrowa i błotnisty przejazd pod mostkiem kolejowym. Droga bez wylotu - dosłownie, o czym lojalnie ostrzega napotkany znak drogowy. Jesteśmy na kolejowym końcu Polski - Łupków to obecnie (czyli w granicach powojennych) najdalej na południe położona stacja PKP naszego kraju. Zwiedzanie czas zacząć.
Budynek dworca (wybudowany w stylu galicyjskim) widziany z peronów - ujęcie od strony zachodniej. Pojęcie "perony" jest na tutejszej stacji nieco umowne, ponieważ zasadniczo funkcjonuje jeden - ten najbliżej budynku. Pozostałe dwa - ziemne - wtopiły się ze starości w podłoże.
Peron 1 i pozostałe zabudowania stacyjne (domek niegdyś w gestii PKP Cargo) - ujęcie od strony zachodniej.
Widok w kierunku wschodnim - wyjazd do Nowego Łupkowa i Zagórza.
Budynek dworca widziany z peronów - ujęcie od strony wschodniej.
Budynek dworca en face widziany z okolicy toru 4 czyli od strony południowej. Odnowiony kilkanaście lat temu obiekt znowu zaczyna - niestety - podupadać. W prawej przybudówce nastawnia dysponująca "Łk". W dniu kiedy tu z Bartkiem zawitaliśmy była zamknięta. Tak jak wszystko w okolicy. Chociaż Łupków to jedno z trzech istniejących (jeszcze) przejść kolejowych na Słowację (dwa pozostałe są w Zwardoniu i Muszynie) pociągów tu tyle co kot napłakał. A właściwie wcale. Składy towarowe obecnie tędy nie jeżdżą (chyba), składy pasażerskie SKPL (rok 2024) docierają tu tylko w letnie weekendy. Stacja jest pusta i bezludna. Dlatego jest tu tak fajnie i nastrojowo :)
Dwa kolejne zdjęcia to wieża wodna stojąca na zachodnim skraju stacji. Budowla specyficzna z prostopadłościenną obudową zbiornika przypomina dawne wieże wiertnicze do wydobycia ropy naftowej. Borysławskie Zagłębie Naftowe - przedwojenne polskie centrum przemysłu naftowego i eksploatacji gazu ziemnego jest przecież całkiem niedaleko. Chociaż teraz to zagranica.
Ujęcie na zachód - wyjazd w stronę granicy polsko - słowackiej i stacji Medzilaborce. Na pierwszym planie semafory wyjazdowe G, H i J. Po prawej nieczynna nastawnia wykonawcza "Łk2".
Ostatnie dwa rozjazdy na zachodniej głowicy stacji a w głębi pomost rewizyjny Straży Granicznej. Minęło 17 lat od wejścia Polski i Słowacji do strefy Schengen a konstrukcja nadal straszy swoim wyglądem. Zapomniany element komunistycznego folkloru sprzed 40-tu lat. Nie wiem (albo wiem zbyt mało) po jakiego chuja to tutaj jeszcze stoi ?
Pomost SG z bliska. Tabliczka przy schodkach ostrzega żeby wyżej nie włazić. Nie to nie. Zauważam - ku wielkiemu rozczarowaniu Bartka - że własności państwowej naruszać nie powinniśmy. Druga tabliczka ostrzega żeby nie iść torem w stronę tunelu łupkowskiego. To już spora przesada i ingerencja w wolność osobistą - tak jak my ją rozumiemy. Składu Pendolino albo pociągu pod specjalnym nadzorem (jak w powieści Bohumila Hrabala) w tym miejscu raczej się nie spodziewamy i zakaz ten oczywiście ignorujemy.
Tunel łupkowski i wschodni (polski) wlot od strony stacji w Łupkowie. 416 m długości i przebogata historia. Obiekt powstawał bardzo opornie (trudne warunki geologiczne) w latach 1870 - 1876. Był wielokrotnie niszczony - po raz ostatni w czasie II wojny światowej w roku 1944. Po wojnie (w latach 1952 - 1974) a więc w czasach władzy ludowej i braterstwa między narodami był nieczynny i zabudowany ścianą z podkładów i desek. Tak na wszelki wypadek - przeciwko niedobitkom UPA, granicznej kontrabandzie i wrogom ustroju.
Tunel powstał jako dwutorowy ponieważ projekt Pierwszej Węgiersko - Galicyjskiej Kolei Żelaznej czyli transkarpackiego połączenia Przemyśla i Lwowa via Zagórz, Humenné i Satoraljaujhely z Budapesztem nie przewidywał żadnych zwężeń po drodze. Dwa tory prowadziły tędy do końca I wojny światowej. Późniejszy upadek Monarchii Austro - Węgierskiej zmienił wszystko i kolej prowadząca doliną Osławicy (tu - PL) i Laborca (tam - SK) została zdegradowana do jednotorowej linii lokalnej, ale to już zupełnie inna historia warta odrębnego opracowania. Po częściowym remoncie tunelu w roku 2018 jego prześwit po stronie polskiej zmniejszył się do jednego toru.
Tunel jest także krótszy od stanu początkowego - skurczył się o 50 m w wyniku pospiesznej (względy strategiczne) odbudowy przeprowadzonej po II wojnie w roku 1946.
Co ciekawe - to niby tunel wododziałowy a wcale taki nie jest. Punkt maksymalnej wysokości granicznego odcinka Medzilaborce - Łupków (630 m n.p.m) nie znajduje się wewnątrz tunelu tylko w okolicy TO semafora wjazdowego K, a więc całkowicie po stronie polskiej. Tę górkę dość dobrze widać na zdjęciu.
Wjazd na stację od strony zachodniej. Wzdłuż toru od tunelu aż tutaj stoją latarnie. Ciekawe czy świecą ?

Góry po prawej to już Bieszczady. Przełęcz Łupkowska to ich początek - po drugiej stronie mamy Beskid Niski.
Zabudowania stacyjne wraz z wieżą ciśnień widziane od strony zachodniej.
Łupków
mapa topograficzna
rok 1938
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ŁUPKÓW
1945 ---> MEDZILABORCE (linia zniszczona w wyniku II wojny światowej, odbudowana i zamknięta w roku 1952)
2004 ---> ZAGÓRZ
2009 ---> ZAGÓRZ (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego)
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ŁUPKÓW
2005 ---> ZAGÓRZ
2010 ---> ZAGÓRZ (ponowne wznowienie ruchu pasażerskiego - mniej lub bardziej cykliczny rozkład jazdy obowiązujący w sezonie wakacyjnym)
2010 ---> MEDZILABORCE (okazjonalny ruch pasażerski obowiązujący w sezonie wakacyjnym)
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Łupków ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Łupków ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Łupków ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Tunel Łupkowski ❋  Polska-Org
  5. Tunel pod Przełęczą Łupkowską ❋  prywatny serwis WWW
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Zagórz - Łupków znajdują się na stronie stacji Zagórz.
ROZKŁAD JAZDY

Łupków

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Region Podkarpacki | Województwo Podkarpackie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 1018 |

Liczba gości na stronie Łupków od 20 września 2024: 162
Data i czas poprzedniego wejścia: 12 grudnia 2024 / 11:46
Średnia wejść dziennie: 1.91

Wpis do bazy MySQL: 20 września 2024
Ostatnia modyfikacja strony: 27 października 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.002 sek