Złotoryja |
Zł MIASTO POWIATOWE WYKLUCZONE KOMUNIKACYJNIE |
|
|
|
|
Goldberg | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Złotoria | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Oddano do użytku w roku 1884 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2023
|
Wysokość n.p.m. 189 m |
|
 | Wizyta 1 - lipiec 2003.
Potężne bramki trakcyjne przytrzymujące sieć nad jedynym, czynnym torem, unieważnione semafory i niszczejący budynek stacyjny - taka jest teraźniejszość byłej stacji węzłowej w Złotoryi. Komunikację pasażerską "zwijano" tu etapami: po roku 1990 zlikwidowano ruch w kierunku Chojnowa i linię Jerzmanice Zdrój - Lwówek Śląski. 4 lata później to samo nastąpiło w przypadku linii Jerzmanice - Marciszów. Pomimo elektryfikacji w roku 1988 odcinka z Jerzmanic do Legnicy także i tu - w roku 1996 pociągi pasażerskie przestały jeździć. Widok na północ - w kierunku wyjazdów do Chojnowa i Legnicy. |
 | Obecnie jest to tylko i wyłącznie zelektryfikowana bocznica do obsługi kamieniołomów położonych wokół Jerzmanic Zdroju, dalej w kierunku Marciszowa szlak powoli zamienia się w ruinę. Widok na południe w kierunku Jerzmanic Zdroju.
|
 | Wizyta 2 - sierpień 2012.
Minęło 9 lat i zmieniło się raczej niewiele. Jeżeli już to perony jeszcze bardziej niszczeją pod zarastającymi je krzakami. A nowe tablice z nazwą stacji to pamiątka po nieudanej próbie reaktywacji komunikacji pasażerskiej na trasie Legnica - Jerzmanice Zdrój, do jakiej doszło w rozkładzie na sezon 2008/09. |
 | Złotoryja to nadal zamknięta na głucho, baznadziejnie nieczynna stacja z niszczejącymi budynkami i magazynami oraz częściowo zrujnowaną sygnalizacją. Funkcjonuje tylko jedny czynny, zelektryfikowany tor szlakowy. Tutaj widzimy jego wylot w kierunku Jerzmanic Zdroju... |
 | ...a tutaj w kierunku Legnicy (szlak do Chojnowa właśnie został zlikwidowany). |
 | Utrzymanie komunikacji pasażerskiej na odcinku ze Złotoryi do Legnicy okazało się w roku 1996 nieopłacalne, chociaż prawie na całej długości tor kolejowy biegnie wzdłuż ustawicznie zatłoczonej DW nr 364 i wydawać by się mogło, że tutaj kolej mogła stanowić logiczną konkurencję dla autobusów. Ale nic podobnego - takie rozwiązania komunikacyjne w naszym kraju od szeregu lat nie mają racji bytu, przykład odcinka Złotoryja - Legnica nie jest tu wyjątkiem a krótki (i nieudany) powrót pociągów pasażerskich w roku 2009 tylko tę regułę potwierdził. |
 | Wizyta 3 - czerwiec 2023.
Minęło kolejnych 11 lat i ponownie trzeba przyznać że stopień dewastacji, jakiemu uległa ta stacja na początku XXI wieku jest wprost niewiarygodny. To będzie widać na kolejnych zdjęciach - na razie ogólne spojrzenie na stację od strony północnej z toru 1. Po lewej smutna pozostałość po peronie 2. |
 | Spojrzenie na zabudowania stacyjne od strony północno - wschodniej z dawnego peronu 3 - po lewej wzrok przykuwa magazyn bez dachu ale za to z płytami OSB w oknach. Z tego co widać, jego ostatnią czynną funkcją był sklep / magazyn meblowy. |
 | Magazyn stacyjno - meblowy z bliska z peronu 2. Po lewej pusty pas po torze 2, później peron 1 i pusty pas po torze 10. Tor ten obsługiwał rampę przy magazynie - tak to wyglądało w czasach gdy obiekt ten był związany z transportem kolejowym. Wystrój zewnętrzny - wielkie, zmysłowe litery w stylu rokoko i wyrafinowana ornamentyka świadczą o niebanalnym poczuciu estetyki firmy która kiedyś z tego magazynu korzystała. Czy same meble też były tak delikatnie eleganckie ? |
 | Ujęcie w kierunku północno - wschodnim z peronu 1. Tor 2 przy nim położony już nie istnieje. |
 | To zadziwiające ale tor 1 - jedyny "pod prądem" jest również jedynym torem istniejącym tutaj w całości. Pozostałe są mocno zdekompletowane lub w ogóle ich nie ma. A co do obecnego, szczątkowego stanu sieci trakcyjnej na stacji dodam, że jeszcze na początku XXI stulecia zelektryfikowane były położone bardziej po lewej czyli od strony ulicy Grunwaldzkiej tory 3 (przy peronie 3) i 5. Pozostały po nich puste bramki trakcyjne. |
 | Raz jeszcze ujęcie w kierunku północno - wschodnim z peronu 2 czyli wyjazdy do Legnicy (nieczynny ale istniejący) oraz do Chojnowa (rozebrany w roku 2012). Po prawej położony w dość nieoczywistym miejscu (bo mniej więcej w połowie stacji) semafor drogowskazowy C z nieistniejącego toru 2. W dalszej perspektywie na łuku semafor wyjazdowy D z toru 1 lub E z toru 3. Ale stąd tego detalu nie widać... |
 | Ogólne spojrzenie na zabudowania stacyjne (czyli na magazyn meblowy bez dachu i budynek dworca) od strony północno - wschodniej z peronu 2. Tablica z nazwą stacji pokryła się zielonym nalotem.
"Raz pewna pani z ulicy | przestała się źle prowadzić | wcale nie z winy Solidarności | tylko z powodu starości." |
 | Budynek dworca widziany z peronu 2. Po lewej miejsca po torach 2 i 10. Ten ostatni kończył się tam gdzie zaczyna się wiata nad peronem 1. |
 | Pod wiatę nie wchodzimy - zapewne grozi to katastrofą budowlaną. Niestety - cała stacja w Złotoryi (kolokwialnie rzecz ujmując) ledwie trzyma się kupy. |
 |
 |
Zachodnia końcówka dawnego peronu 2 - wyjazd do Jerzmanic Zdroju. Na pierwszym planie semafor wyjazdowy H. Dalej semafory G (nieistniejący tor 2) i L (stoi w takim miejscu że można go uznać za zbiorczy dla częściowo zniszczonych torów 3, 5 i 7). Wszystkie semafory są oczywiście od wielu lat nieczynne. A dalej mamy już Góry Kaczawskie - w skali geologicznej jedno z najstarszych pasm górskich w Polsce :) |
 |
Złotoryjskie wieże wodne od strony torów - widok w kierunku zachodnim. |
 |
Semafor wyjazdowy L z toru 3 i okolic. |
 |
Semafor wyjazdowy G z toru 2. |
 |
Ogólne spojrzenie na stację od strony zachodniej - budynek dworca i plecy unieważnionego semafora wyjazdowego H. |
 |
 |
 |
Przynajmniej od tej strony dawny budynek dworca próbuje sprostać jako takim normom estetycznym ale jego funkcjonalność jest już zgoła inna i raczej nie związana z koleją. |
 |
Zrujnowane zabudowania stacyjne od strony podjazdu. Mam nadzieję że pomimo aktualnego zastoju inwestycyjnego w Polsce za który odpowiada rządząca sitwa spod daty trzynastego grudnia pociągi pasażerskie zdołają do Złotoryi wrócić - rewitalizacja północnego fragmentu LK 284 podobno jest w toku. Przyznam że nie mam takich nadziei co do obiecywanych kiedyś do reaktywacji dalszych odcinków z Jerzmanic Zdroju do Lwówka Śląskiego i do Marciszowa, ale chodzi bardziej o to że w przypadku takiego powrotu miasto stanie na wysokości zadania i to ohydne truchło stąd zniknie. Złotoryi chluby ono nie przynosi :| |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 249: Marciszów - Jerzmanice Zdrój - Złotoryja - Legnica. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 254: Złotoryja - Chojnów - Rokitki - Niegosławice. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Złotoryja ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Złotoryja ❋
Koleje Dolnego Śląska
-
Stacja Złotoryja ❋ Polska-Org
-
Stacja Złotoryja ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Złotoryja ❋
Kolej na Dolnym Śląsku
-
Linia kolejowa Złotoryja - Rokitki ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
-
Linia kolejowa Marciszów - Jerzmanice Zdrój ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
-
Linia kolejowa Legnica - Złotoryja - Gryfów Śląski - Pobiedna ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
-
Kolejka Bolesławiecka ❋
Strona Kolejowa Wojtka Michalskiego
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZŁOTORYJA |
1990 |
---> CHOJNÓW |
1995 |
---> Jerzmanice Zdrój - MARCISZÓW |
1996 |
---> LEGNICA |
2009 |
---> JERZMANICE ZDRÓJ (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego) |
2009 |
---> LEGNICA (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZŁOTORYJA |
2008 |
---> JERZMANICE ZDRÓJ |
2008 |
---> LEGNICA |
|
Pasażerska komunikacja kolejowa na linii Legnica - Złotoryja - Jerzmanice Zdrój została reaktywowana po dwunastu latach przerwy 14 grudnia 2008 roku. Jednak tylko na kilka miesięcy - jej ponowne zawieszenie nastąpiło 1 września 2009 roku. |
|