Niegosławice
Ng

Waltersdorf
(Kreis Sprottau)
przedwojenna niemiecka nazwa stacji
Walcerzówpierwsza powojenna polska nazwa stacji

 Niegosławice - stacja oddana do użytku w roku 1846  ❋  NZB - Niederschlesische Zweigbahn - Gesellschaft / Dolnośląskie Towarzystwo Kolei Bocznej

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022   Obiekt położony na wysokości 144 m n.p.m. 

min 984 1.jpgBudynek dworca od strony podjazdu - do samej miejscowość Niegosławice mamy stąd dość daleko. Znajduje się ona po drugiej stronie linii kolejowej prawie półtora kilometra dalej.
min 984 2.jpgPo wejściu na stację pierwsze spojrzenie kierujemy w kierunku wschodnim. Na pierwszym planie zrujnowane, stacyjne magazyny. Spójrzmy na tory główne 2 i 1 - ich wygląd wskazuje na to że linia z Głogowa do Żagania jest używana co najwyżej w sposób incydentalny. O ile jest używana w ogóle.
min 984 3.jpgPeron 2 tor 2, ujęcie w kierunku wschodnim. Po prawej semafor wyjazdowy E z toru 6.
min 984 4.jpgPonownie ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazdy do Głogowa (istniejący w stanie opisanym powyżej, chociaż wskaźnik W27a za głowicą rozjazdową dopuszcza prędokść szlakową 60 km/h) oraz nieistniejący od roku 2012 wyjazd do Kożuchowa. Linia ta skręcała po opuszczeniu stacji w lewo na północ. Na wprost semafory wyjazdowe B, C i D oraz nastawnia "Ng1". Prawdopodobnie też czynna w bardzo ograniczonym zakresie. Wysoki budynek w tle to dawna stacyjna wieża ciśnień - podobno zabytkowa. Przymurowany do niej garaż zapewne powstał w czasach późniejszych niż sama wieża.
min 984 5.jpgZwrot w kierunku przeciwnym - magazyny stacyjne widziane z peronu 2 od strony wschodniej.
min 984 6.jpgPeron 2 i budynek dworca widziany od strony wschodniej.
min 984 7.jpgBudynek dworca en face z krzaków porastających dawny peron 3. Parter częściowo zamknięty i zabezpieczony ogólnopolską, znaną metodą czyli płytami OSB i kratami, reszta posesji to mieszkania. Dzięki temu budynek jakoś się trzyma i jest w miarę zadbany :/
min 984 8.jpgDrzewo wyrosło pomiędzy torami 4 i 6 a więc pomiędzy peronami 2 i 3. Kiedyś z peronu 3 korzystały pociągi przejeżdżające przez Niegosławice z północy na południe i na odwrót, a więc te jadące linią z Kożuchowa do Rokitek i Chojnowa. Nie było ich wiele a najsłynniejszym z nich był prawie "dalekobieżny" pociąg relacji Zielona Góra - Marciszów czyli włóczęga Gór Kaczawskich. Ale to już odległa historia. Po prawej służbowa kamienica kolejowa.
min 984 9.jpgPeron 2 - ujęcie w kierunku zachodnim. Po lewej semafor wyjazdowy E z toru 6. Nieco dalej nastawnia "Ng". Nieistniejąca od roku 2011 linia do Rokitek skręcała jeszcze przed zachodnią głowicą rozjazdową i nastawnią "Ng" w lewo na południe. Uwaga - odcinek tej linii z Chocianowa do Rokitek (ale to już województwo dolnośląskie a nie lubuskie) został odbudowany i przywrócony do ruchu pasażerskiego pod koniec roku 2022 :)
min 984 10.jpgNastawnia "Ng" i semafor wyjazdowy H (stoi o wiele bliżej ale to pamiątka po opisanym wyżej, specyficznym układzie torowym stacji) oraz (stojące dalej) J i K z bliska. Jest tu także jedyna na stacji mechaniczna TM. Na wprost teoretycznie czynny wyjazd w kierunku Szprotawy i Żagania. W oddali wiatraczek - wyrosło ich tu w okolicy dość dużo :)
min 984 11.jpgDwa kolejne zdjęcia to ponownie widok w kierunku wschodnim - widok stacji tkwiącej w swoistym letargu.
Budynek dworca - ujęcie od strony zachodniej. Reasumując - Niegosławice posiadają ten niepowtarzalny, kolejowy klimat z dawnych lat. Jednak obecny brak jakiegokolwiek ruchu na - wydawało by się - ważnej linii kolejowej w relacji zachód - wschód budzi poważny niepokój.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 351: Głogów - Niegosławice - Żagań.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 254: Złotoryja - Chojnów - Rokitki - Niegosławice.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 352: Nowa Sól - Kożuchów - Niegosławice / Żagań.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Niegosławice ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Niegosławice ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Niegosławice ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Linia kolejowa Rokitki - Niegosławice - Kożuchów ❋  Strona MK z Jeleniej Góry
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji NIEGOSŁAWICE
1991 ---> CHOCIANÓW (linia uległa fizycznej likwidacji w roku 2005)
1992 ---> KOŻUCHÓW (linia uległa fizycznej likwidacji w roku 2012)
2002 ---> ŻAGAŃ
2002 ---> GŁOGÓW
2010 ---> ŻAGAŃ (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego)
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji NIEGOSŁAWICE
2006 ---> ŻAGAŃ
Pociągi pasażerskie na linii Żagań - Głogów kursowały do 30 września 2002 roku. Co prawda 4 lata później, w okresie od 10 grudnia 2006 roku do 12 grudnia 2010 roku nastąpiła reaktywacja komunikacji pasażerskiej na trasie z Żagania w kierunku Głogowa, ale w relacji skróconej Żagań - Niegosławice. Od roku 2010 panuje tutaj cisza i spokój - szlak z Żagania do Głogowa czyli dawna Dolnośląska Kolej Boczna jest używana w sporadycznym ruchu towarowym i popada w coraz bardziej opłakany stan techniczny.
Strona główna | Okolice Zielonej Góry | Województwo Lubuskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 984 |

Liczba gości na stronie Niegosławice od 10 lipca 2023: 336
Data i czas poprzedniego wejścia: 20 kwietnia 2024 / 14:13
Średnia wejść dziennie: 1.18

Wpis do bazy MySQL: 10 lipca 2023
Ostatnia modyfikacja strony: 2 marca 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.012 sek