Zittau |
|
|
Žitawa | historyczna górnołużycka nazwa miejscowości |
Obiekt oddany do użytku w roku 1848 ❋ LZE - Löbau - Zittauer Eisenbahngesellschaft
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2012
|
Obiekt położony na wysokości 262 m n.p.m. |
|
Strona zawiera także opis wąskotorowej stacji Zittau SOEG. |
| Odsłona 1 - lipiec 1996.
Dworzec normalnotorowy, przez który oprócz pociągów kolei niemieckich przejeżdżają również czeskie pociągi tranzytowe z Liberca w stronę Varnsdorf i Dečina nad Łabą. Oczywiście w Zittau "od zawsze" funkcjonuje dla tych pociągów przejście graniczne. Analogiczna sytuacja występuje także u nas w kraju - w Głuchołazach i Krzewinie Zgorzeleckiej. Widok na zachód - w kierunku Varnsdorf, Ebersbach (Sachs) i Löbau. |
| Odsłona 2 - sierpień 2012.
Peron 2, tor 2. Widok na wschód - wyjazdy w stronę Hrádka nad Nisou i Liberca (mniej więcej na wprost - Neißeviadukt i przeskok nad Nysą Łużycką do Polski) oraz Görlitz (łuk w lewo). Po prawej fragment nastawni "B2/W3". |
| Ujęcie w tym samym kierunku z tego samego peronu. Nad torem 5 jeden z dwóch stojacych na tej stacji pomostów z semaforami kształtowymi. Konstrukcje tego typu odchodzą powoli do historii, ale pięknie wygladają... |
| Peron 2 i stojący po sąsiedzku drugi pomost sygnalizacyjny. Na tej stacji (a była ona kiedyś naprawdę ogromna) semaforów kształtowych stało prawie 30. |
| Budynek stacji od strony peronów. Przejście krzyżowe pomiędzy torami 1 i 2 powoduje że na każdym z peronów można upchnąć nawet po dwa składy pasażerskie jednocześnie. Może nie daje to całkowitej swobody manewrów, ale jest dość uniwersalne. |
| Przejście krzyżowe z każdej strony zabezpieczone jest mechaniczną tarczą zaporową. Cały ten układ to przecież zabytek techniki ! |
| Widok na perony od strony zachodniej - znajduje się tu kilka torów postojowych oraz tor 54 przy peronie 1 dla pociągów przyjeżdzających od strony Drezna i Ebersbach. Na jednym z nich parkuje skład Desiro 642 - 139. |
| Ogólny widok pasażerskiej części stacji od strony zachodniej. |
| Widok w kierunku zachodnim - wyjazdy do Varnsdorf i Löbau. Odcinek Zittau - Oberoderwitz jest dwutorowy, dalej można nim dojechać do Drezna. Na wprost nastawnia "W4", po prawej opuszczona i zarośnięta krzakami towarowa część stacji. |
| Na tor przy peronie 2 wjechał skład z Liberca do Rybniště. Jest to spalinowy zespół trakcyjny VT-07 jeżdżący w biało - zielonych barwach firmy "Trilex - Vogtlandbahn". |
Zittau to miasto tuż obok styku granic Polski, Czech i Niemiec. Oprócz wielu "geopolitycznych" implikacji powoduje to także kilka komunikacyjnych. Na kolejowego hobbystę czekają tu 3 atrakcje: --> Pierwsza to linia do Görlitz przebiegająca w połowie przez terytorium Polski. --> Druga to linia do Liberca przebiegająca na odcinku 4 km także przez terytorium Polski (okolice Porajowa). --> Trzecia to wąskotorowa kolejka SOEG do Kurort Oybin i Kurort Jonsdorf w niskie, ale przepiękne góry - Zittauer Gebirge. |
|
|
Połączenia kolejowe firmy TRILEX pomiędzy Dreznem a Görlitz i Zittau. Stan na lato 2023 roku.
|
|
Linki zewnętrzne
-
Stacja Zittau ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Zittau ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Zittau - Liberec znajdują się na stronie stacji Hrádek nad Nisou.
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Görlitz - Hagenwerder - Zittau znajdują się na stronie stacji Görlitz.
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Zittau - Oberoderwitz - Ebersbach (Sachs) - Löbau znajdują się na stronach stacji Mittelherwigsdorf i Ebersbach (Sachs).
|
| |
|
Zittau SOEG
|
|
|
Kolej wąskotorowa o prześwicie 750 mm. |
| Odsłona 1 - lipiec 1999.
Widok na front budynku normalnotorowego dworca w Zittau. Pociągi wąskotorowe odjeżdżają z dworca położonego po prawej stronie ulicy. Właśnie podstawia się jeden z nich. |
| Wjazd na perony dworca wąskotorowego. Manewrujące pociągi w drodze na tory postojowe przejeżdżają przez plac parkingowy przed dworcem "normalnym". Widok w kierunku wyjazdu do Bertsdorf.
|
| Odsłona 2 - sierpień 2012.
Wąskotorowy parowóz 99 758 przyprowadził 10 minut temu pociąg z Kurort Oybin. Teraz przestawia się na drugi koniec składu torami przechodzącymi przez plac przed dworcem normalnotorowym - tak to od dziesiątków lat wygląda w Zittau. |
| Za przejeżdżającym parowozem ulica Bahnhofstraße którą można dojść do zabytkowego centrum Żytawy. Kiedyś jeździły nią tramwaje. |
| Pociąg do Kurort Oybin gotowy do odjazdu - pojedziemy nim o 12:45. Bartek postanowił przyjrzeć się z bliska parowozowi - w naszym kraju takich czynnych maszyn trzeba szukać z latarką, a na żytawskiej wąskotorówce jeździ ich kilka. |
| Infrastruktura wąskotorowej części stacji. Po prawej stronie zaparkowała mała drezyna, odkryty wagon towarowy i pług. Dalej widać stojący kolejny parowóz 99 1735-2. |
| Widok na wschód - wyjazd ze stacji wąskotorowej do Bertsdorf. Najpierw linia wąskotorowa przecina tor "normalny" i przechodzi na jego lewą stronę, później dołem przeciska się pod Neißeviaduktem i dłuuugim, łagodnym łukiem w prawo okrąża całe centrum miasta od południa. Dopiero w okolicy przystanku Vorstadt odbija na południe w stronę wzgórz Zittauer Gebirge. |
Rozkład jazdy SOEG lato 1999 |
Rozkład jazdy pociągów SOEG z lata 1999 roku. |
Przed wojną druga odnoga żytawskiej wąskotorówki prowadziła przez Sieniawkę, Opolno Zdrój, Bogatynię i Heřmanice do Frýdlantu v Čechách. Oddzielała się od istniejącej do dziś linii w okolicach przystanku Zittau Haltepunkt. Tak jak wiele szlaków kolejowych w tych okolicach - także i ten zakończył swoje dzieje w czasach socjalizmu: graniczny odcinek do Czech niedługo po roku 1945, odcinek polski z Sieniawki do Bogatyni w roku 1961. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Zittau SOEG ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Zittauer Schmalspurbahn ❋ Kraina Żywych Maszyn
-
Sächsisch - Oberlausitzer Eisenbahngesellschaft mbH ❋ oficjalny serwis WWW
-
Dampfeisenbahn ❋ Gemeinde Oybin
-
Die Bimmel - Bummelbahn, teil 1 ❋ Orlandos Wörld
-
Die Bimmel - Bummelbahn, teil 2 ❋ Orlandos Wörld
-
Zittauer Strassenbahn ❋ Gemeinde Oybin
Linki do informacji i zdjęć dotyczących nieistniejącej już linii wąskotorowej Zittau - Bogatynia - Turoszów / Heřmanice - Frýdlant v Čechách znajdują się na stronach stacji Frýdlant v Čechách i Bogatynia.
|
Kolejka wąskotorowa z Zittau do kurortów położonych pośród wzniesień Zittauer Gebirge (pierwsza nazwa to Zittau - Oybin - Jonsdorfer Eisenbahngesellschaft) istnieje od 1890 r. Przetrwała obie wojny i czasy NRD, chociaż pod koniec istnienia Niemieckiego Państwa Robotników i Chłopów, prawie w stulecie swojego istnienia pojawiła się groźba zamknięcia kolejki. Powód był bardzo poważny - w okolicach miejscowości Olbersdorf zamierzano zacząć eksploatację złóż węgla brunatnego, a było to wówczas ulubione paliwo wschodnioniemieckich elektrowni i podstawa energetyki tego kraju. Jednak jesienią 1990 r. historia NRD zaczęła dobiegać końca i obecnie - zamiast widowiskowej dziury w ziemi (podobnej do tej położonej po sąsiedzku - w Turoszowie) nasi zachodni sąsiedzi mają tam prześliczny zabytek techniki który jeździ, bucha parą, gwiżdże i cieszy oczy niezliczonej rzeszy turystów. Sam widziałem uradowanych jak dzieci dorosłych, którzy z wypiekami na twarzy wyskakiwali na każdej stacyjce z wagonów i pstrykali niezliczone ilości zdjęć takiej "dużej zabawce". Można tylko pozazdrościć... |
|
Semaforek krajoznawczy.
Z naszego punktu widzenia to w pewnym sensie koniec świata, ale nadal jesteśmy w okolicach Żytawy. Trójstyk granic Polski, Czech i Niemiec. Kto jest gdzie to widać po narodowych flagach, rzeczka płynąca po prawej to Nysa Łużycka. |
|