Międzychód |
Mi MIASTO POWIATOWE WYKLUCZONE KOMUNIKACYJNIE |
|
|
|
Międzychód - stacja oddana do użytku w roku 1887 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2010
|
Obiekt położony na wysokości 42 m n.p.m.
|
|
 | Tory pomiędzy peronami 1 i 2. Widok na wschód - za wiaduktem tory rozchodzą się w trzy strony świata: w lewo do Szamotuł, lekko w prawo do Rokietnicy przez Pniewy Szamotulskie i ostro w prawo do Zbąszynia. W ruchu pasażerskim stacja jest martwa od roku 1999, natomiast w ruchu towarowym czynna jest linia "szamotulska" na odcinku do Sierakowa Wielkopolskiego i "zbąszyńska" jako bocznica do fabryki mebli Christianapol w Łowyniu. Linia do Rokietnicy (na niej najdłużej utrzymywał się ruch pasażerski) jest nieczynna zupełnie. |
 | Te same dwa semafory wyjazdowe z bliska. Za wiaduktem znajduje się słynna bramka sygnalizacyjna z trzema kształtowymi semaforami wjazdowymi z kierunków opisanych powyżej. Niestety - czasu na jej sfotografowanie nie miałem... Po prawej zrujnowana, dwustanowiskowa parowozownia. Kiedyś była bardzo potrzebna - parowozy utrzymywały się na okolicznych szlakach do końca lat 80-tych XX wieku. |
 | Ujęcie w tym samym kierunku z peronu 2. Betonowe płyty na peronie to pamiątka po zasypanym przejściu podziemnym. Jak przystało na stację węzłową czterech lokalnych linii kolejowych - kiedyś było tu coś takiego. |
 | Dwa skrajne tory za peronem 3. Dalej jest już wysoka skarpa. |
 | Stacja w Międzychodzie (a właściwie to co z niej pozostało) w całej okazałości. Dzisiaj po opustoszałych, zarośniętych torach i peronach hula wiatr. Społeczeństwo przesiadło się do busów i samochodów. Ciekawe czy dojazd chociażby do Poznania stał się w ten sposób szybszy i wygodniejszy ? Śmiem wątpić... |
 | Budynek stacji (pięterko) jest częściowo zamieszkały. Na parterze jeszcze w roku 2009 była dyskoteka - stan rok później umknął mojej uwadze. Całość od strony peronów przedstawia się dość ponuro. |
 | Raz jeszcze budynek stacji wraz z magazynami. Wygląda na to że jest tu monitoring - widać zainstalowane kamery. Pilnują rozbawionych gości ? |
 | W dwudziestoleciu międzywojennym Międzychód był położonym najbardziej na zachód powiatowym miastem Rzeczpospolitej - granica przebiegała 4 km stąd. Odcinek Międzychód - Wierzbno stał się odcinkiem granicznym wyłączonym całkowicie z ruchu kolejowego i został on rozebrany zarówno po polskiej jak i niemieckiej stronie granicy. Widok na zachód - wyjazd w kierunku Wierzbna. |
Międzychód mapa topograficzna rok 1936
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 334: Międzyrzecz - Toporów.
b) tabela nr 336: Międzychód - Zbąszynek. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 335: Szamotuły - Międzychód - Międzyrzecz - Rzepin. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 341: Poznań Główny - Międzychód - Skwierzyna - Gorzów Wielkopolski. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Międzychód ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Międzychód ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Międzychód ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Linia Gorzów Wielkopolski - Skwierzyna - Wierzbno - Międzychód ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
-
Parowozem przez Wielkopolskę, 2-V-2010 ❋
Kolejowa Strona MK z Podkarpacia
Więcej linków do informacji i zdjęć dotyczących linii Międzychód - Skwierzyna - Gorzów Wielkopolski znajduje się na stronie stacji Gorzów Wielkopolski.
|
Ostatni pociąg pasażerski odjechał z tej niegdyś tak ruchliwej stacji 29 maja 1999 r. Był to pociąg (ostatnie dwie pary dziennie) do Poznania Głównego przez Pniewy i Rokietnicę. |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji MIĘDZYCHÓD |
1987 |
---> Trzciel - ZBĄSZYŃ |
1995 |
---> WIERZBNO (także dalej - kierunki MIĘDZYRZECZ i SKWIERZYNA) |
1995 |
---> Sieraków Wielkopolski - SZAMOTUŁY |
1999 |
---> Pniewy - ROKIETNICA |
|
|