Skwierzyna |
Sk |
|
|
|
|
Schwerin (Warthe) | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Skwierzyna - stacja oddana do użytku w roku 1896 ❋ LMB - Landsberg - Meseritzer Bahn / Kolej Gorzowsko - Międzyrzecka
|
Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2008
|
Obiekt położony na wysokości 32 m n.p.m. |
|
 | Widok na wschód - wyjazdy w kierunku Międzychodu i Międzyrzecza. |
 | Bliższe ujęcie w tym samym kierunku. Po prawej 2 semafory kształtowe na pomoście - takich konstrukcji w naszym kraju jest niestety coraz mniej... Na wprost wyjazd do Międzychodu (obecnie jest to linia wyłącznie towarowa), w prawo wyjazd do Międzyrzecza (od roku 2003 linia ta ponownie działa w ruchu pasażerskim). |
 | Ratunkiem dla ruchu pasażerskiego w Skwierzynie okazała się śmiała koncepcja bezpośredniego połączenia kolejowego pomiędzy dwiema metropoliami woj. lubuskiego - Zieloną Górą i Gorzowem Wielkopolskim. Do połączenia tych dwóch miast autobusami szynowymi najbardziej nadawała się trasa przez Sulechów, Zbąszynek, Międzyrzecz i Skwierzynę. Czas pokazał że ten trochę naciągany pomysł okazał się jednak bardzo trwały. Obecnie (rok 2008) pomiędzy Zbąszynkiem i Gorzowem Wielkopolskim kursuje 6 par autobusów szynowych na dobę i wydaje się że ich rozkład jazdy jest niezagrożony... Budynek stacji - widok od strony wschodniej. |
 | Budynek stacji ponownie - wielka, solidna budowla. |
 | Widok na zachód - wyjazdy w kierunku Gorzowa Wielkopolskiego i Starych Bielic (ten drugi już nie istnieje). Na tutejszej stacji pamiątką po tej nieco tajemniczej, zwiniętej 10 lat temu linii opasującej kiedyś od zachodu i północy Puszczę Notecką jest ledwie widoczny tor po prawej. To z niego odjeżdżały nieliczne pociągi do Krzyża. |
 | Linia ze Skwierzyny do Starych Bielic była pierwszą w tej części Polski na której zlikwidowano przewozy pasażerskie. Nastąpiło to już pod koniec roku 1988. Ale chyba nie ma się czemu dziwić. Stan techniczny linii musiał być dramatyczny, skoro przez ostatnie lata jej funkcjonowania pociągi (dwie pary na dobę) trasę Krzyż - Skwierzyna (58 km długości) jechały prawie 3 godziny. To nawet w czasach realnego socjalizmu musiało być czymś mocno niestrawnym. Dzieje linii dookoła Puszczy Noteckiej dopełniły się w roku 1998, kiedy została ona rozebrana. Raz jeszcze widok w kierunku Gorzowa Wielkopolskiego. Zaraz za semaforami wyjazdowymi linię kolejową przecina DK nr 3 z Zielonej Góry do Szczecina. |
Skwierzyna mapa topograficzna rok 1936
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 341: Poznań Główny - Międzychód - Skwierzyna - Gorzów Wielkopolski. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 342: Krzyż - Stare Bielice - Skwierzyna.
b) tabela nr 343: Zbąszynek - Międzyrzecz - Skwierzyna. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Skwierzyna ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Skwierzyna ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Skwierzyna ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Linia Skwierzyna - Stare Bielice - Krzyż ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
Więcej linków do informacji i zdjęć dotyczących linii Międzychód - Skwierzyna - Gorzów Wielkopolski znajduje się na stronie stacji Gorzów Wielkopolski.
|
Linia kolejowa ze Zbąszynka przez Międzyrzecz i Skwierzynę do Gorzowa Wielkopolskiego ma w swojej najnowszej historii krótki epizod z pociągiem kwalifikowanym. W drugiej połowie lat 80-tych przejeżdżał tędy EX "Lubuszanin". Dokładnie - jego część relacji Warszawa Wschodnia - Gorzów Wielkopolski. Obie składowe tego ekspresu (zielonogórska i gorzowska) były dzielone na stacji w Zbąszynku. |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SKWIERZYNA |
1988 |
---> STARE BIELICE |
1995 |
---> Wierzbno - MIĘDZYCHÓD |
2002 |
---> Międzyrzecz - ZBĄSZYNEK |
2002 |
---> GORZÓW WIELKOPOLSKI |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SKWIERZYNA |
2003 |
---> Międzyrzecz - ZBĄSZYNEK |
2003 |
---> GORZÓW WIELKOPOLSKI |
|
| |
|