Marciszów
Mw

Merzdorfprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Obiekt oddany do użytku w roku 1867  ❋  SGB - Schlesische Gebirgsbahn / Śląska Kolej Górska

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2007   Obiekt położony na wysokości 420 m n.p.m. 

min 259 1.jpgPeron 1. 3 tory dalej stoi dość nietypowy jak na odcinek Wałbrzych Główny - Jelenia Góra skład ciągnięty przez spalinowóz SP 32. Jeszcze w roku 2007 w ten sposób prowadzony był pospieszny z Lublina i Przemyśla Głównego do Jeleniej Góry. Jechał on niezelektryfikowaną linią Kłodzko - Wałbrzych i był tam (jak na razie) ostatnim pociągiem pasażerskim. Inne pociągi pasażerskie przejeżdżające obecnie przez Marciszów z trakcji spalinowej nie korzystają.
Widok na północny zachód - wyjazd w kierunku Jeleniej Góry.
min 259 2.jpgPeron 3 - praktycznie jedyny używany teraz na tej stacji. Tutaj przejeżdżają pociągi jadące z głębi kraju do Jeleniej Góry (i odwrotnie).
Widok na południowy wschód - wyjazd w kierunku Wałbrzycha Głównego. Po lewej budynek dworca.
min 259 3.jpgPeron 1. Podczas ponownej elektryfikacji odcinka Wałbrzych Główny - Jelenia Góra w roku 1966 tory 9, 7 oraz leżący przy peronie sąsiednim tor 5 nie zostały zelektryfikowane. Nie było takiej potrzeby. Odjeżdżały z nich lokalne pociągi w kierunkach:
--> Kamienna Góra (dalej Lubawka i Jelenia Góra przez Mysłakowice)
--> Złotoryja (dalej Legnica i Zielona Góra)
--> Roztoka (dalej Jawor lub Strzegom)
Ich zasadniczym środkiem trakcyjnym przez długie lata były parowozy TKt 48 stacjonujące w tutejszej parowozowni.
min 259 4.jpgTo już historia - dziś z Marciszowa nie odjeżdża żaden pociąg lokalny i od dawna nie ma tu parowozów. Ostatnim lokalnym połączeniem była relacja do Lubawki przez Sędzisław zlikwidowana (PKP eufemistycznie określa ten stan jako "zawieszona") w 2004 r. Pod koniec obsługiwał ją szynobus.
Tory przy peronach 1 i 2 (kiedyś ustawicznie zajmowane przez krótkie składy osobowe) zdążyły już zarosnąć zielskiem, ale semafory wyjazdowe wciąż jeszcze działają i uparcie świecą czerwonymi S1...
min 259 5.jpgmap_1_mc.jpg
min 259 6.jpg
Lata świetności tej kultowej w kręgach kolejowych pasjonatów stacji zapewne bezpowrotnie minęły. Dawniej był to jeden z głównych węzłów Śląskiej Kolei Górskiej gdzie można było złapać pociąg jadący w prawie dowolne miejsce środkowych Sudetów. Obecnie pozostała funkcja stacji przelotowej z coraz mniejszą ilością pociągów. Powody są znane od lat. Linia z Wrocławia przez Wałbrzych do Jeleniej Góry rozsypuje się dosłownie w oczach (126 km pomiędzy Wrocławiem Głównym a Jelenią Górą pociągi pospieszne przemierzają obecnie w czasie ponad 3 godzin 15 minut - tempo galopującego żółwia) i potrzebuje natychmiastowego remontu, ale na to oczywiście nie ma pieniędzy i nie wiadomo kiedy (i czy w ogóle) się one znajdą. Dlatego pasażerów i pociągów na tej linii jest obecnie tyle ile jest.
Tutaj w Marciszowie pozostało kilkanaście torów (w większości nieużywanych), przejście podziemne, dawna parowozownia, wagonownia i dwie wieże ciśnień oraz jeszcze w miarę normalnie prezentujący się budynek dworca. Może kiedyś (co jakiś czas taki temat się pojawia) zostanie wznowione kursowanie pociągów pasażerskich do Lubawki i dalej do Trutnova (od lat ma na to ochotę czeski prywatny operator przewozów regionalnych - spółka Viamont, może powróci ruch towarowy na odcinkach do Wojcieszowa Górnego i Bolkowa. Może...

2 zdjęcia powyżej:
---> górne - widok na południowy wschód. Na wprost wyjazd w kierunku Wałbrzycha Głównego. Za stacją w lewo (okolice nastawni wykonawczej "Mw1") znajduje się wyjazd na nieczynną linię w kierunku Roztoki.
---> dolne - widok na północny zachód. Lekko w lewo wyjazd w kierunku Jeleniej Góry. Zaraz za stacją w prawo znajduje się wyjazd na nieczynną linię doliną Kaczawy w kierunku Złotoryi. Po środku nastawnia dysponująca "Mw".

Mapa przedstawia opisaną powyżej likwidację węzła kolejowego w Marciszowie pod koniec XX wieku.
●●● linia istniejąca (dwutorowa i zelektryfikowana) czyli odcinek Śląskiej Kolei Górskiej z Wałbrzycha do Jeleniej Góry.
●●● czynny w ruchu towarowym odcinek Marciszów - Wojcieszów Górny nieczynnej od roku 1995 linii do Złotoryi.
●●● nieczynna od roku 1996 linia do Strzegomia przez Bolków i Roztokę.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Marciszów ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Marciszów ❋  Koleje Dolnego Śląska
  3. Stacja Marciszów ❋  Polska-Org
  4. Stacja Marciszów ❋  Atlas Kolejowy Polski
  5. Stacja Marciszów ❋  Eisenbahnen in Schlesien
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Wrocław Główny - Wałbrzych Główny - Jelenia Góra znajdują się na stronie stacji Jelenia Góra.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji MARCISZÓW
1995 ---> Jerzmanice Zdrój - ZŁOTORYJA
1996 ---> Bolków - ROZTOKA
2001 ---> post. odg. Krużyn - KAMIENNA GÓRA
Uwaga - ostatnia pozycja tabeli dotyczy oczywiście łącznika Marciszów Górny - Krużyn.
Pociągi pasażerskie do Kamiennej Góry i Lubawki trasą okrężną przez Sędzisław kursowały do roku 2004 i ponownie - po czterech latach przerwy zaczęły nią jeździć latem 2008 r.
Marciszów to rodzinna miejscowość Grzegorza Sarneckiego. Polscy MK wiedzą o kogo chodzi. Grzegorz był jednym z prekursorów fotograficznego dokumentowania historii i czasów współczesnych polskich kolei (jeszcze wtedy gdy nie było to mile widziane przez "władzę") oraz prezentowania tych materiałów (często bardzo gorzkich w swojej wymowie) w Internecie.
Stworzył pierwszą internetową "encyklopedię" kolei na Dolnym Śląsku. Niestety - nie zdążył jej ukończyć. Zmarł 16 sierpnia 2002 roku po długiej i ciężkiej chorobie.
Jest dla mnie zaszczytem, że na moich stronach wielokrotnie mogę powoływać się na informacje pochodzące z Jego serwisu.
ROZKŁAD JAZDY

Marciszów

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Jeleniej Góry i Liberca | Województwo Dolnośląskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 259 |

Liczba gości na stronie Marciszów od 15 lutego 2008: 13269
Data i czas poprzedniego wejścia: 12 grudnia 2024 / 11:39
Średnia wejść dziennie: 2.16

Wpis do bazy MySQL: 15 lutego 2008
Ostatnia modyfikacja strony: 24 grudnia 2022
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.011 sek