Giżycko
Go

Lötzenprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
Łuczanypierwsza powojenna polska nazwa stacji

 Obiekt oddany do użytku w roku 1868  ❋  OSB - Ostpreußische Südbahn / Wschodniopruska Kolej Południowa

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2016   Obiekt położony na wysokości 120 m n.p.m. 

 Strona powstała przy współpracy Jerzego Granowskiego z Katowic
min 289 1.jpgWizyta 1 - sierpień 2008.

Widok od zachodu - wjazd z Korsz i Kętrzyna.
min 289 2.jpgJeszcze kilka lat temu wysiadając na stacji w Giżycku i patrząc na ten budynek robiło się niedobrze. Dworzec był zaniedbany, brudny i okropny, a przecież od lat przejeżdżało (i przejeżdża) tędy większość dalekobieżnych pociągów jadących na Mazury dosłownie z każdego regionu Polski. Na szczęście zabudowania stacji przejęło miasto. Okazuje się że można - teraz giżycki dworzec jest jego estetyczną wizytówką i miłym powitaniem Wielkich Jezior. Szkoda że takich miejsc w naszym kraju nadal trzeba szukać ze świecą...
min 289 3.jpgWidok na zachód - wyjazd w kierunku Kętrzyna. Po lewej stronie północny brzeg jeziora Niegocin i port Żeglugi Mazurskiej. Kilkaset metrów dalej - w okolicy mostu nad Kanałem Łuczańskim znajduje się kilka przystani jachtowych i żeglarskie centrum Giżycka.
min 289 4.jpgTutejsza stacja jest przepięknie położona - z okien pociągu można zobaczyć prawie w całości panoramę jednego z największych polskich jezior - Niegocina. Zresztą nie tylko ze stacji - po przejechaniu mostu nad Kanałem Łuczańskim pociąg przez następne 2 km jedzie wzdłuż brzegu jeziora.
min 289 5.jpgmap_2_ma.jpg
min 289 6.jpg
Stacja w Giżycku do czasów ostatniej wojny była dość ważną stacją węzłową. Od głównej magistrali Prus Wschodnich z Ełku przez Korsze do Królewca odgałęziały się tu dwie boczne, mazurskie linie:
---> na północ do Węgorzewa przez Kruklanki
---> na południe do Pisza (a dokładnie do Dłutowa na przedwojennej granicy polsko - niemieckiej) przez Orzysz.
Linia do Orzysza została w 1945 r. wyzwolona przez Armię Czerwoną i tak samo jak w przypadku większości mazurskich szlaków kolejowych niewiele z niej zostało. W czasach późniejszych nie została już odbudowana.
Nieco więcej szczęścia miała linia do Węgorzewa - została wyzwolona tylko częściowo i dzięki temu na odcinku Giżycko - Kruklanki (chociaż jego znaczenie komunikacyjne było praktycznie żadne) ruch był prowadzony aż do września 1987 r. 15 lat później historia tego szlaku (wówczas już mocno zdekompletowanego) dopełniła się i został on rozebrany.

2 zdjęcia powyżej:
---> górne - widok stacji od strony wschodniej. Umówmy się że tutejsza wieża ciśnień do najpiękniejszych nie należała. A obok niej i tuż przy budynku stacyjnym były kiedyś jeszcze jeden tor i jeden peron. Zostały one zlikwidowane wraz z rozbiórką linii do Kruklanek.
---> dolne - widok stacji od strony zachodniej. Wyjazd w kierunku Ełku oraz dwa wyjazdy już nie istniejące - w lewo do Kruklanek i w prawo do Orzysza.

Mapa przedstawia powojenną likwidację węzła kolejowego w Giżycku.
●●● linia istniejąca (dawna Pruska Kolej Wschodnia) Korsze - Kętrzyn - Giżycko - Ełk czynna w ruchu pasażerskim i towarowym.
●●● linia do Orzysza zniszczona w wyniku II wojny światowej / zdemontowana i wywieziona w kawałkach do ZSRS / nigdy już nieodbudowana.
●●● linia do Kruklanek zlikwidowana w 2002 roku.
min 289 7.jpgOdnowiona nastawnia wykonawcza "Go1" i przejazd strzeżony do portu. Wyjazd w kierunku Kętrzyna.
min 289 8.jpgTa sama nastawnia wykonawcza widziana od strony przeciwnej.
min 289 9.jpgWizyta 2 - sierpień 2016.

Dość spora grupa podróżnych na peronie oczekuje na przyjazd TLK "Mamry" relacji Ełk - Wrocław Główny. Pociąg powinien przyjechać o 11:17.
min 289 10.jpgNowym elementem wyglądu tej części Giżycka jest od kilku lat kładka (a wręcz estakada) przerzucona nad torami, łącząca nowy miejski deptak - Pasaż Portowy z przystanią jachtową Ekomarina.
min 289 11.jpgPlac Dworcowy - budynek stacji od strony miasta. Po prawej znajduje się dworzec PKS - w sezonie letnim bardzo ruchliwy.
min 289 12.jpgMost kolejowy nad kanałem Łuczańskim a za mostem jezioro Niegocin.
min 289 13.jpgZnany wszystkim żeglarzom semafor wjazdowy O wraz z tarczą ostrzegawczą ToE i jednokomorowym sygnalizatorem jako światłem białym sygnału zastępczego od strony Kętrzyna. Semafor stoi w bezpośrednim sąsiedztwie mostu kolejowego nad Kanałem Łuczańskim.
min 289 14.jpgDwuczłonowy spalinowy zespół trakcyjny SA 133 - 016 (PESA Bydgoszcz) jako wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych relacji Ełk - Korsze.
min 289 15.jpgChwilę później szynobus przejeżdża obok bramy wjazdowej do przystani LOK.
Giżycko
mapa topograficzna
rok 1934
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Giżycko ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Giżycko ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Giżycko ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Giżycko ❋  Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
  5. Szlak Połamanych Semaforów Giżycko - Orzysz (Lötzen - Arys) ❋ Kolej na Mazurach
  6. Szlak Połamanych Semaforów Giżycko - Kruklanki (Lötzen - Kruglanken) ❋ Kolej na Mazurach
  7. Szlak Połamanych Semaforów Węgorzewo - Kruklanki (Angerburg - Kruglanken) ❋ Kolej na Mazurach
  8. Most kolejowy w Giżycku ❋  Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Korsze - Kętrzyn - Giżycko - Ełk znajdują się na stronie stacji Korsze.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji GIŻYCKO
1945 ---> ORZYSZ (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej)
1987 ---> KRUKLANKI
  Trwa modernizacja linii kolejowej nr 38 między Ełkiem a Giżyckiem. Zakłada ona wymianę 49 km torów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowę 59 obiektów inżynieryjnych. Przebudowywane są także stacje Stare Juchy, Wydminy i Giżycko, a dzięki budowie sieci trakcyjnej linią pojadą pociągi elektryczne, co niewątpliwie zapewni szybsze i sprawniejsze podróże. Elektryfikacja trasy korzystnie wpłynie także na środowisko. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Po zakończeniu inwestycji podróż pociągiem z Olsztyna przez Korsze i Giżycko do Ełku ma ulec skróceniu o 50 minut i wyniesie około 2 godzin.

Tak ? I to wszystko nastąpi bez modernizacji i elektryfikacji odcinka Giżycko - Kętrzyn - Korsze ?
min 289 16.jpg Semaforek krajoznawczy - kilka znanych i lubianych zabytków Giżycka.

Most obrotowy w ciagu ulicy Olsztyńskiej wybudowany w 1889 r. Most w swoim pierwotnym wyglądzie i z ręcznym napędem funkcjonuje tu ponownie od roku 1993. W latach 70-tych i 80-tych był zepsuty, postawiono wtedy nad nim konstrukcję saperską. Była koszmarnie brzydka, ale spokojnie można było pod nią przepływać przez całą dobę :) A teraz wodniacy (może z wyjątkiem kajakarzy - ci się mieszczą) i kierowcy muszą się tym miejscem solidarnie dzielić.
min 289 17.jpg Przęsło ma 20 metrów długości, 8 metrów szerokości i waży ponad 100 ton. Do otwarcia lub zamknięcia mostu (dzięki odpowiednio skonstruowanej przekładni) wystarcza jednoosobowa obsługa, która obraca most w poziomie kręcąc specjalną kątową "korbką". Otwarcie mostu dla ruchu wodnego, łącznie z procedurą zamykania ruchu drogowego, zajmuje około 6 minut a sama czynność obracania niecałe 2 minuty.

Most jeszcze otwarty dla pieszych i samochodów.
min 289 18.jpg Most pomimo zabytkowego charakteru ma bardzo istotne znaczenie w funkcjonowaniu komunikacyjnym miasta. Żeglarze mają więc tylko kilka "okienek" dziennie kiedy mogą przedostać się kanałem Łuczańskim z Niegocina na Kisajno lub odwrotnie. Za to jaki mamy teraz ruch na kanałach Piękna Góra i Niegocińskim !

Przygotowania do otwarcia mostu dla wodniaków.
min 289 19.jpg Jednym z najcenniejszych i najciekawszych zabytków Giżycka i Krainy Wielkich Jezior Mazurskich jest średniowieczny zamek krzyżacki wzniesiony tu około roku 1341. W ostatnich latach budowla została całkowicie odrestaurowana. Odtworzono także obiekty, które niegdyś w jej składzie istniały, a więc trzy skrzydła oraz basztę. Obecnie funkcjonuje tu ekskluzywny hotel.
min 289 20.jpg Twierdza Boyen - wejście (a właściwie wjazd) od ulicy Turystycznej.
Zabytki w Giżycku - linki zewnętrzne
  1. Most obrotowy ❋ Mazury.info.pl
  2. Twierdza Boyen ❋ Mazury.info.pl
  3. Twierdza Boyen ❋ oficjalny serwis WWW
  4. Zamek krzyżacki ❋ Giżycko.pl
min 289 21.jpg Semaforek żeglarsko - kajakowy.

Mniej więcej 18 km od Giżycka. Śluza Przerwanki - najmniej znana śluza na Mazurach. Powstała poza szlakiem Wielkich Jezior w miejscu gdzie rzeczka Sapina wypływa z jeziora Gołdopiwo. Nie miała pełnić roli komunikacyjnej a być elementem regulacyjnym. Gołdopiwo leżące powyżej poziomu kompleksu Wielkich Jezior miało być zbiornikiem rezerwowym Kanału Mazurskiego i poprzez Sapinę regulować wysokość poziomu wody na Mamrach i Święcajtach. Jak wiemy - Kanał Mazurski nie został ukończony, ale pozostała śluza w Przerwankach która od czasu do czasu służy wodniakom.
min 289 22.jpg Teoretycznie można na Gołdopiwo dopłynąć nawet żaglówką, ale musi to być jednostka o małym zanurzeniu. Z jeziora Święcajty przedostajemy się na Stręgiel, a później z położonym masztem i na pagajach (użycie silnika na Sapinie jest całkowicie zabronione) pod prąd (raczej łagodny) przez mniej więcej 8 godzin płyniemy w górę rzeki. Śluzowanie w Przerwankach (w godzinach od 9:00 do 17:00) to około 1 metr w górę.
min 289 23.jpg Później jeszcze kilkaset metrów Sapiną i jesteśmy na miejscu - 20 km od Wielkich Jezior. Podobno warto - bardzo czysta woda, dużo miejsc na postój przy brzegach, cisza i stosunkowo niewielu turystów.
ROZKŁAD JAZDY

Giżycko

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Mazury | Województwo Warmińsko - Mazurskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 289 |

Liczba gości na stronie Giżycko od 14 maja 2008: 11049
Data i czas poprzedniego wejścia: 12 grudnia 2024 / 15:50
Średnia wejść dziennie: 1.83

Wpis do bazy MySQL: 14 maja 2008
Ostatnia modyfikacja strony: 31 sierpnia 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.023 sek