Hel |
Hl |
|
|
|
|
Hél | kaszubska nazwa miejscowości (dotyczy tylko obiektów znajdujących się w dwudziestoleciu międzywojennym na terytorium Polski) |
Obiekt oddany do użytku w roku 1922 ❋ PKP - Polskie Koleje Państwowe
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 3 m n.p.m. |
|
| Wizyta 1 - sierpień 2000.
Obecna - zasadnicza rola tej stacji to obsługa letniego ruchu pasażerskiego i wakacyjnego natłoku wczasowiczów. Pod tym względem dworzec ten jest w krajowej, kolejowej czołówce. Poza tym funkcjonuje tu ruch towarowy związany z okolicznymi jednostkami wojskowymi - ostatecznie to dawny "Rejon Umocniony Hel". A budynek helskiego dworca to niepozorna, architektoniczna perełka... Widok w kierunku wyjazdu do Władysławowa. |
| Wizyta 2 - lipiec 2005.
Wyjazd w kierunku portu rybackiego zamknięty świetlną tarczą zaporową. Obecnie przejazdy handlowe w stronę portu nie są prowadzone - wskazuje na to stan torów i fakt, że w sąsiedztwie słynnego helskiego fokarium tor został zastawiony stoiskami z pamiątkami (głównie są to właśnie pluszowe foki różnej wielkości :) |
| Na pierwszym planie pociąg pospieszny do Katowic przez Toruń Główny, Łódź Kaliską i Częstochowę. Odjedzie za 30 minut. |
| Po lewej ten sam pospieszny do Katowic z lokomotywą SM 42, po prawej gotowy do podstawienia pospieszny do Kudowy Zdroju przez Poznań Główny i Wrocław Główny podpięty do spalinowozu SU 46. Skład ten odjedzie jako następny. |
| Wizyta 3 - lipiec 2009.
Wjazd na stację od strony portu zabezpieczony tarczą manewrową. Początkowy fragment dawnej portowej bocznicy używany jest obecnie do stacyjnych manewrów, dalej w kierunku nabrzeża i samego portu tor jest częściowo nieprzejezdny. |
| Manewrujący od strony portu skład "Rozewia" do Wrocławia Głównego za chwilę podstawi się na tor 2. Odjedzie stąd o 18:52. |
| Helska stacja 4 lata później - widok ogólny. |
| Tory postojowe na których oczekują na wyjazd z Helu w Polskę trzy ostatnie tego dnia pociągi dalekobieżne - "Bursztyn" do Krakowa Płaszowa oraz pospieszne do Katowic i Lublina. |
| Wizyta 4 - sierpień 2021.
Częściowa modernizacja stacji miała miejsce w roku 2014. Wówczas zmienił się układ torowy, z tego okresu pochodzą także nowe perony. Ujęcie z peronu 1 od strony wjazdu z Władysławowa. Piętrowo - parterowo - piętrowy skład Polregio podpięty do lokomotywy SM 42 - 349 odjedzie o 14:10 do Chojnic. To taka okresowa, wakacyjna relacja. |
| Budynek dworca widziany z peronu 1 od strony północnej. Jego całkowita modernizacja (tutaj wybiegamy w przyszłość) zakończy się w roku 2023. Niewielki budynek pochodzący z lat dwudziestych XX wieku z unikatową elewacją w strukturze muru pruskiego odzyska historyczny blask i stanie się przestrzenią przyjazną dla wszystkich podróżnych - to taki unijny truizm. Po lewej końcówka toru 4 zamknięta tarczą zaporową K4. Korzystają z niego krótkie składy zestawiane z SZT. |
| Peron 2. Jak to w środku wakacji dworzec jest dość mocno zakorkowany. Po prawej Polregio z Gdyni Głównej zestawiony z
dwuczłonowego SZT SA 137 - 001 (produkcja NEWAG S.A. Nowy Sącz) i wzmacniającego całość bezprzedziałowego wagonu klasy 2. Takim wehikułem przyjechaliśmy tutaj z Bartkiem - Jola przyjechała samochodem. Kto jechał wygodniej ? |
| Peron 1 tor 1 - ujęcie w kierunku czyli wyjazd do Władysławowa i jednocześnie początek kultowej w naszym kraju LK 213. Po drodze mamy jeszcze tory postojowe składów PKP IC. |
| Na semaforze wyjazdowym D mamy już sygnał S10a - pociąg do Chojnic rusza w drogę. |
| Po modernizacji peron 1 uległ znacznemu skróceniu a peron 2 dorobił się takiej gustownej wiaty. Zniknęła za to rura która przez dziesięciolecia dominowała nad peronami helskiej stacji. |
| Wyjazd w stronę portu - raczej nieczynny. Wykorzystywany jest tylko na krótkim odcinku do skrzyżowania z ulicą Sikorskiego przez manewrujące lokomotywy. Dalszy przejazd przez miasto w stronę portu od wielu lat nie funkcjonuje. Wyjazdu pilnują TZ G, H oraz J. |
Hel mapa topograficzna rok 1938
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Żelazny szlak na półwyspie helskim to jedna z pierwszych kolejowych inwestycji odrodzonej Polski. Powstała w roku 1922 i do dziś zachwyca swoją oryginalnością - w niewielu miejscach tej części Europy z okien pociągu (i to z obu stron naraz) widać morskie fale... |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Hel ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Hel ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Hel ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Gdynia Główna - Reda - Hel ❋ You Tube
|
|
Semaforek krajoznawczy.
Posąg boga Neptuna na Bulwarze Nadmorskim w Helu. Jest to kopia rzeźby z fontanny Neptuna w Bolonii wykonana z białego granitu Blanco Salinas pochodzącego z Portugalii. Figura Neptuna ma 3,4 m wysokości, a cały pomnik - licząc od podstawy cokołu do szczytu trójzębu w ręku Neptuna - 5,5 m wysokości. Posąg stanął w sąsiedztwie helskiego Muzeum Rybołówstwa na Bulwarze Nadmorskim 14 maja 2020 roku. |
|
Plaża miejska w Helu położona od strony Zatoki Gdańskiej. Wąsko i kamieniście ale umocnienie brzegu w tym miejscu ma fundamentalne znaczenie. Koneserów prawdziwego plażingu zapraszamy na drugą stronę półwyspu od strony otwartego morza :) Sterty gwiazdobloków zwiastują początek helskiego portu. |
|
Jeden z pirsów w porcie opanowany przez żeglarzy i armatorów małych jednostek motorowych przeznaczonych do przeprowadzania krótkich rejsów po porcie i najbliższej okolicy. |
|
Dawny kuter rybacki przebudowany na jednostkę pasażerską wypływa z portu na ocean niczym okręt "Pequod" w poszukiwaniu Moby Dicka. |
|
Ten za to wpływa - ale to raczej nie jest kuterek. Ciekawe czy pasażerów dogoniła choroba morska ? |
|
Helska latarnia morska to replika wybudowana w czasie okupacji niemieckiej w roku 1942. Wcześniejsza latarnia, istniejąca tutaj od roku 1826 została wysadzona w powietrze 16 września 1939 roku w czasie obrony Helu. Wysokość wieży: 41,50 m, wysokość światła: 40,80 m n.p.m. Moc światła wynosi 1 kW a jego zasięg dochodzi do 17 mil morskich. To prawie 32 km. Latarnia jest dostępna do zwiedzania. |
|
31 Bateria im. Heliodora Laskowskiego na Helu to bateria artylerii nadbrzeżnej, która składała się z czterech zamaskowanych i rozmieszczonych w lesie stanowisk żelbetowych, uzbrojonych w działa kalibru 152,4 mm systemu Bofors. Baterię zbudowano na cyplu Półwyspu Helskiego. Wchodziła ona w skład Rejonu Umocnionego Hel i w 1939 roku była bardzo ważnym elementem obrony polskiego wybrzeża. Na zdjęciu Główny Punkt Kierowania Ogniem. |
|
Umocniona ścieżka prowadząca dookoła końcowego cypla Półwyspu Helskiego. |
|
Początek Polski - to brzmi dumnie. Ale to samo mówią o swojej najbliższej okolicy mieszkańcy Świnoujścia. Moim zdaniem Polska jest tak pięknym krajem że może mieć dwa początki :) |
| |
|