Hel
Hl

Hélkaszubska nazwa miejscowości (dotyczy tylko obiektów znajdujących się w dwudziestoleciu międzywojennym na terytorium Polski)

 Obiekt oddany do użytku w roku 1922  ❋  PKP - Polskie Koleje Państwowe

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021   Obiekt położony na wysokości 3 m n.p.m. 

min 34 1.jpgWizyta 1 - sierpień 2000.

Obecna - zasadnicza rola tej stacji to obsługa letniego ruchu pasażerskiego i wakacyjnego natłoku wczasowiczów. Pod tym względem dworzec ten jest w krajowej, kolejowej czołówce. Poza tym funkcjonuje tu ruch towarowy związany z okolicznymi jednostkami wojskowymi - ostatecznie to dawny "Rejon Umocniony Hel". A budynek helskiego dworca to niepozorna, architektoniczna perełka...
Widok w kierunku wyjazdu do Władysławowa.
min 34 2.jpgWizyta 2 - lipiec 2005.

Wyjazd w kierunku portu rybackiego zamknięty świetlną tarczą zaporową. Obecnie przejazdy handlowe w stronę portu nie są prowadzone - wskazuje na to stan torów i fakt, że w sąsiedztwie słynnego helskiego fokarium tor został zastawiony stoiskami z pamiątkami (głównie są to właśnie pluszowe foki różnej wielkości :)
min 34 3.jpgNa pierwszym planie pociąg pospieszny do Katowic przez Toruń Główny, Łódź Kaliską i Częstochowę. Odjedzie za 30 minut.
min 34 4.jpgPo lewej ten sam pospieszny do Katowic z lokomotywą SM 42, po prawej gotowy do podstawienia pospieszny do Kudowy Zdroju przez Poznań Główny i Wrocław Główny podpięty do spalinowozu SU 46. Skład ten odjedzie jako następny.
min 34 5.jpgWizyta 3 - lipiec 2009.

Wjazd na stację od strony portu zabezpieczony tarczą manewrową. Początkowy fragment dawnej portowej bocznicy używany jest obecnie do stacyjnych manewrów, dalej w kierunku nabrzeża i samego portu tor jest częściowo nieprzejezdny.
min 34 6.jpgManewrujący od strony portu skład "Rozewia" do Wrocławia Głównego za chwilę podstawi się na tor 2. Odjedzie stąd o 18:52.
min 34 7.jpgHelska stacja 4 lata później - widok ogólny.
min 34 8.jpgTory postojowe na których oczekują na wyjazd z Helu w Polskę trzy ostatnie tego dnia pociągi dalekobieżne - "Bursztyn" do Krakowa Płaszowa oraz pospieszne do Katowic i Lublina.
min 34 9.jpgWizyta 4 - sierpień 2021.

Częściowa modernizacja stacji miała miejsce w roku 2014. Wówczas zmienił się układ torowy, z tego okresu pochodzą także nowe perony. Ujęcie z peronu 1 od strony wjazdu z Władysławowa. Piętrowo - parterowo - piętrowy skład Polregio podpięty do lokomotywy SM 42 - 349 odjedzie o 14:10 do Chojnic. To taka okresowa, wakacyjna relacja.
min 34 10.jpgBudynek dworca widziany z peronu 1 od strony północnej. Jego całkowita modernizacja (tutaj wybiegamy w przyszłość) zakończy się w roku 2023. Niewielki budynek pochodzący z lat dwudziestych XX wieku z unikatową elewacją w strukturze muru pruskiego odzyska historyczny blask i stanie się przestrzenią przyjazną dla wszystkich podróżnych - to taki unijny truizm.
Po lewej końcówka toru 4 zamknięta tarczą zaporową K4. Korzystają z niego krótkie składy zestawiane z SZT.
min 34 11.jpgPeron 2. Jak to w środku wakacji dworzec jest dość mocno zakorkowany. Po prawej Polregio z Gdyni Głównej zestawiony z dwuczłonowego SZT SA 137 - 001 (produkcja NEWAG S.A. Nowy Sącz) i wzmacniającego całość bezprzedziałowego wagonu klasy 2. Takim wehikułem przyjechaliśmy tutaj z Bartkiem - Jola przyjechała samochodem. Kto jechał wygodniej ?
min 34 12.jpgPeron 1 tor 1 - ujęcie w kierunku czyli wyjazd do Władysławowa i jednocześnie początek kultowej w naszym kraju LK 213. Po drodze mamy jeszcze tory postojowe składów PKP IC.
min 34 13.jpgNa semaforze wyjazdowym D mamy już sygnał S10a - pociąg do Chojnic rusza w drogę.
min 34 14.jpgPo modernizacji peron 1 uległ znacznemu skróceniu a peron 2 dorobił się takiej gustownej wiaty. Zniknęła za to rura która przez dziesięciolecia dominowała nad peronami helskiej stacji.
min 34 15.jpgWyjazd w stronę portu - raczej nieczynny. Wykorzystywany jest tylko na krótkim odcinku do skrzyżowania z ulicą Sikorskiego przez manewrujące lokomotywy. Dalszy przejazd przez miasto w stronę portu od wielu lat nie funkcjonuje. Wyjazdu pilnują TZ G, H oraz J.
Hel
mapa topograficzna
rok 1938
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Żelazny szlak na półwyspie helskim to jedna z pierwszych kolejowych inwestycji odrodzonej Polski. Powstała w roku 1922 i do dziś zachwyca swoją oryginalnością - w niewielu miejscach tej części Europy z okien pociągu (i to z obu stron naraz) widać morskie fale...
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Hel ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Hel ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Hel ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Gdynia Główna - Reda - Hel ❋ You Tube
Semaforek krajoznawczy.

Posąg boga Neptuna na Bulwarze Nadmorskim w Helu. Jest to kopia rzeźby z fontanny Neptuna w Bolonii wykonana z białego granitu Blanco Salinas pochodzącego z Portugalii. Figura Neptuna ma 3,4 m wysokości, a cały pomnik - licząc od podstawy cokołu do szczytu trójzębu w ręku Neptuna - 5,5 m wysokości. Posąg stanął w sąsiedztwie helskiego Muzeum Rybołówstwa na Bulwarze Nadmorskim 14 maja 2020 roku.
Plaża miejska w Helu położona od strony Zatoki Gdańskiej. Wąsko i kamieniście ale umocnienie brzegu w tym miejscu ma fundamentalne znaczenie. Koneserów prawdziwego plażingu zapraszamy na drugą stronę półwyspu od strony otwartego morza :) Sterty gwiazdobloków zwiastują początek helskiego portu.
Jeden z pirsów w porcie opanowany przez żeglarzy i armatorów małych jednostek motorowych przeznaczonych do przeprowadzania krótkich rejsów po porcie i najbliższej okolicy.
Dawny kuter rybacki przebudowany na jednostkę pasażerską wypływa z portu na ocean niczym okręt "Pequod" w poszukiwaniu Moby Dicka.
Ten za to wpływa - ale to raczej nie jest kuterek. Ciekawe czy pasażerów dogoniła choroba morska ?
Helska latarnia morska to replika wybudowana w czasie okupacji niemieckiej w roku 1942. Wcześniejsza latarnia, istniejąca tutaj od roku 1826 została wysadzona w powietrze 16 września 1939 roku w czasie obrony Helu.
Wysokość wieży: 41,50 m, wysokość światła: 40,80 m n.p.m. Moc światła wynosi 1 kW a jego zasięg dochodzi do 17 mil morskich. To prawie 32 km. Latarnia jest dostępna do zwiedzania.
31 Bateria im. Heliodora Laskowskiego na Helu to bateria artylerii nadbrzeżnej, która składała się z czterech zamaskowanych i rozmieszczonych w lesie stanowisk żelbetowych, uzbrojonych w działa kalibru 152,4 mm systemu Bofors. Baterię zbudowano na cyplu Półwyspu Helskiego. Wchodziła ona w skład Rejonu Umocnionego Hel i w 1939 roku była bardzo ważnym elementem obrony polskiego wybrzeża. Na zdjęciu Główny Punkt Kierowania Ogniem.
Umocniona ścieżka prowadząca dookoła końcowego cypla Półwyspu Helskiego.
Początek Polski - to brzmi dumnie. Ale to samo mówią o swojej najbliższej okolicy mieszkańcy Świnoujścia. Moim zdaniem Polska jest tak pięknym krajem że może mieć dwa początki :)
ROZKŁAD JAZDY

Hel

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Pomorze Gdańskie | Województwo Pomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 34 |

Liczba gości na stronie Hel od 30 września 2006: 17056
Data i czas poprzedniego wejścia: 6 grudnia 2024 / 15:49
Średnia wejść dziennie: 2.57

Wpis do bazy MySQL: 6 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 7 czerwca 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.039 sek