Wągrowiec |
Wg |
|
|
|
Wągrowiec - obiekt oddany do użytku w roku 1888 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019
|
Obiekt położony na wysokości 86 m n.p.m.
|
|
| W latach 2014 - 2015 w ramach inwestycji miejskich oraz PKP PLK budynek wągrowieckiego dworca, jego otoczenie oraz przejście podziemne na perony zostały zmodernizowane oraz przystosowywane dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Powstało tu centrum przesiadkowe łączące komunikację kolejową, autobusową i miejską oraz infrastruktura rowerowa. Wcześniej, bo w latach 2010 - 2011 gruntownie zmodernizowano linię kolejową nr 356 do Poznania. Teraz Wągrowiec powiązany jest z wielkopolską metropolią wygodnymi połączeniami kolejowymi a tutejszy dworzec olśniewa wysokim połyskiem. Może trochę za dużo betonozy, ale to rzecz gustu. Wchodzimy na stację. |
| Ujęcie od strony zachodniej z peronu 1. Używając określenia betonoza mam na myśli autobusową część dworca (tę za płotkiem po lewej) oraz zadaszenia nad peronami. Przypomina to trochę stan surowy. Taka ascetyczna estetyka nie do końca mi odpowiada, ale jak już napisałem wcześniej - to rzecz gustu. Niebawem małe topole po lewej wyrosną na duże drzewa - zrobi się całkiem zielono i przyjemnie. Co ciekawe, jeszcze kilka lat temu - przed modernizacją stacji w miejscu rosnących akacji stał magazyn z rampą przeładunkową. |
| Tor 2 przy peronie 1 i pociąg Kolei Wielkopolskich do Wolsztyna. Jest to dwuczłonowy szynobus SA 132 - 008 produkcji bydgoskiej PESY. Godzinę odjazdu mamy wyświetloną na pragotronie :) Czas przejazdu do Poznania Głównego to mniej więcej 60 minut. |
| Ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazdy do Żnina (na wprost - już nieistniejący) oraz do Poznania przez Sławę Wielkopolską (za stacją łuk w prawo). Szlak do Damasławka i dalej do Żnina uległ nieodwracalnej dezintegracji w roku 2016. |
| Ten sam pociąg Kolei Wielkopolskich do Wolsztyna - teraz widziany od czoła. |
| Nie wiem czy Wągrowiec jest bazą dla części szynobusów KW, ale tego dnia zebrało się ich tutaj dość dużo - widzimy jeszcze m. in. SA 132 - 014 sparowany z innym SA 132 oraz dwa SA 139. Jeden z nich to 007 - czyżby agent Jej Królewskiej Mości ? Ujęcie w kierunku zachodnim z peronu 1 - wyjazdy do Rogoźna Wielkopolskiego (na wprost) oraz do Kcyni (za stacją łuk w prawo). Szlak do Rogoźna Wielkopolskiego jest nieczynny - chodzą jednak pogłoski o jego ewentualnej reaktywacji dla ruchu pasażerskiego. Natomiast szlak do Kcyni funkcjonuje z łaski na uciechę na wielkopolskim odcinku Wągrowiec - Gołańcz i jeżdżą nim składy KW. |
| Ujęcie w kierunku zachodnim z peronu 2. Po lewej - tak jakby odseparowana od dworca - za parkingiem stoi sobie dawna wieża ciśnień. To niemy świadek dawnej wielkości stacji - kiedyś na miejscu parkingu były jeszcze 4 tory towarowe oraz kolejne 3 służące pracy parowozowni. Nie ma po niej już śladu - spłonęła doszczętnie w roku 2008. Ktoś jej pomógł ? Po rozbudowanym układzie torowym sprzed modernizacji stacji wiele nie pozostało - zaledwie 4 tory i 2 perony służące Kolejom Wielkopolskim. |
| |
|
2 zdjęcia powyżej to spojrzenie na budynek dworca oraz świetlne semafory wyjazdowe w kierunku Kcyni od strony północnej - czyli z obecnej ul. Ignacego Jana Paderewskiego oraz rozległego, przystacyjnego parkingu. Kiedyś była w tym miejscu towarowa część stacji.
Mapa przedstawia nie tak odległą degradację węzła kolejowego w Wągrowcu.
●●● linia istniejąca i czynna w ruchu pasażerskim oraz towarowym.
●●● nieczynny od roku 1994 (z krótką przerwą w latach 2011 - 2012) ale nadal istniejący i przewidziany do reaktywacji odcinek do Rogoźna Wielkopolskiego.
●●● zdemontowany w roku 2016 odcinek do Damasławka.
|
Ruch pasażerski na liniach wychodzących z Wągrowca już na początku funkcjonowania III RP zanikał stopniowo, ale dość dynamicznie. Antypaństwowy kierunek polityki gospodarczej niejakiego Balcerowicza na tym polu zmaterializował się bardzo szybko. Jeszcze w ubiegłym stuleciu zrezygnowano z połączeń do Rogoźna Wielkopolskiego (rok 1992) i do Damasławka (rok 1994). W ten sposób kończono na zawsze m. in. z połączeniem do Inowrocławia. Dlaczego ? Nie mam pojęcia. Pod koniec roku 2004 przestały jeździć pociągi do Kcyni i dalej do Bydgoszczy Głównej. Pozostał komunikacyjny kikut zaczynający się na stacji Poznań Wschód prowadzący do Gołańczy. Funkcjonuje on do dziś i tam się kończy. Dworzec obecnie ma spory potencjał przesiadkowy, aspiruje ponownie do roli węzłowej, ale co z tego ? Reaktywacja połączenia tylko do Rogoźna Wielkopolskiego wiele nie zmieni, powrotu pociągów bezpośrednich do Bydgoszczy Głównej przez Kcynię raczej w najbliższych latach nie oczekujmy a powrót najdłuższej relacji kiedyś tędy wiodącej czyli połączenia Inowrocław - Krzyż jest już niemożliwy z powodu zasadniczego - brak toru. |
Wągrowiec mapa topograficzna rok 1937
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 390: Poznań Główny - Wągrowiec - Gołańcz - Chodzież / Bydgoszcz Główna. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 395: Inowrocław - Barcin - Żnin - Damasławek - Wągrowiec - Rogoźno Wielkopolskie - Krzyż. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 395: Inowrocław - Barcin - Żnin - Damasławek - Wągrowiec - Rogoźno Wielkopolskie - Krzyż. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Wągrowiec ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Wągrowiec ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Wągrowiec ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji WĄGROWIEC |
1992 |
---> ROGOŹNO WIELKOPOLSKIE |
1994 |
---> DAMASŁAWEK |
2012 |
---> ROGOŹNO WIELKOPOLSKIE (ponowna likwidacja regionalnego ruchu pasażerskiego z powodu "trudnej sytuacji budżetowej województwa") |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji WĄGROWIEC |
2011 |
---> ROGOŹNO WIELKOPOLSKIE (regionalny ruch pasażerski) |
|
| |
|