Jasło |
Js |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1884 ❋ GT - k.k. Galizische Transwersalbahn / C.K. Galicyjska Kolej Transwersalna
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2009
|
Obiekt położony na wysokości 238 m n.p.m.
|
|
| Bardzo nietypowy jak na podkarpackie warunki budynek dworca. Od strony miasta wygląda dość nieciekawie - jak baraczek w żółtawym kolorze, natomiast od strony peronów to prawie neoklasycyzm. Te kolumienki... Stary budynek nie przetrwał ostatniej wojny. Został zrównany z ziemią we wrześniu 1944 r. przez wojska niemieckie - dokładnie tak samo jak ponad 90% Jasła. |
| Perony (wszystkie 2) stacji w Jaśle - widok od wschodu. Wychodzimy ze stacji w prawo i już jesteśmy na ulicy Metzgera - jednej z głównych ulic miasta. |
| Widok na zachód - wyjazd w kierunku Gorlic i Stróż. Pomimo faktu że jest to jedyny, zelektryfikowany szlak wychodzący z Jasła, ruch pasażerski na nim od roku 2006 praktycznie nie istnieje. Kiedyś jeździły w tym kierunku pociągi elektryczne do Stróż, Nowego Sącza a nawet Krynicy oraz pospieszny "Bieszczady" z Zagórza do Gliwic. Obecnie (rok 2009) jedynym pociągiem pasażerskim na odcinku Jasło - Biecz jest sezonowy pospieszny "Połoniny" relacji Zagórz - Gdynia Główna przez Kraków Główny i Łódź Kaliską. Linią kolejową Jasło - Stróże niewiele co jeździ ponieważ leży ona w dwóch województwach (ich granica przebiega w okolicach Biecza) i jest to kolejny przykład rozbicia dzielnicowego w wykonaniu PKP. Jeden z najbardziej wkurwiających, żałosnych i pożałowania godnych efektów reformy podziału administracyjnego Polski z roku 1999. |
| Ujęcie odwrotne - widok na wschód - wjazdy do Rzeszowa (w lewo) i Sanoka (w prawo). Sieć trakcyjna kończy się 4 km stąd na stacji Jasło Towarowe znajdującej się na linii do Rzeszowa. |
| Takie pociągi jeżdżą obecnie na trasach z Jasła do Rzeszowa oraz Zagórza: jeden wagon klasy 2 plus lokomotywa SU 42 lub SP 32. Szynobusy jeszcze w te okolice nie dotarły (z wyjątkiem słowackich autobusów szynowych pojawiających się jeszcze niedawno na granicznej stacji w Łupkowie). Dodam że funkcjonowanie obu wspomnianych linii jest obecnie mocno krytykowane. Wnioski nasuwają się same... |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 126: Rzeszów - Jasło. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Jasło ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Jasło ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Jasło ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Jasło ❋
Strona MK z Podkarpacia
-
Stacja Jasło ❋
Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
-
Jasło - Krosno - Zagórz ❋ You Tube
-
Rzeszów - Jasło ❋ You Tube
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji JASŁO |
2009 |
---> Gorlice Zagórzany - STRÓŻE |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji JASŁO |
2015 |
---> Gorlice Zagórzany - STRÓŻE (nieregularny ruch sezonowy) |
|
|
|
1* Projekt obejmuje modernizację linii kolejowej nr 108 na odcinku od Jasła do Nowego Zagórza. Cały szlak ma zostać odnowiony, obiekty inżynieryjne czeka przebudowa lub remont, przebudowane zostaną też stacje i przystanki osobowe oraz powstaną nowe przystanki. Po linii pociągi mają pojechać z prędkością od 100 km/h do 120 km/h.
2* Zapowiedziana realizacja łącznicy Jedlicze - Szebnie poprowadzona równolegle z modernizacją linii 108 na odcinku Jasło - Krosno - Nowy Zagórz, umożliwi podróż pociągami z Rzeszowa w Bieszczady z pominięciem postoju na stacji Jasło. Dyskusje o tej inwestycji toczą się od wielu lat a jej brak wpływa na niską konkurencyjność transportu kolejowego w Bieszczady.
Konkret czy tylko obietnica wyborcza ?
|
|
| |
|