Bogatynia |
Bg |
|
|
|
|
Reichenau | przedwojenna niemiecka nazwa stacji dotyczy zlikwidowanej stacji wąskotorowej znajdującej się w innym miejscu niż obecna stacja normalnotorowa |
Rychłowiec | pierwsza powojenna polska nazwa stacji dotyczy zlikwidowanej stacji wąskotorowej znajdującej się w innym miejscu niż obecna stacja normalnotorowa |
Bogatynia - stacja oddana do użytku w roku 1962 ❋ PKP - Polskie Koleje Państwowe
|
Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2023
|
Obiekt położony na wysokości 241 m n.p.m. |
|
 | Jeszcze w latach 80 - tych oprócz kilku pociągów lokalnych z Węglińca i Lubania Śląskiego przyjeżdżał tu pociąg dalekobieżny z Warszawy Wschodniej. W jego składzie był nawet wagon sypialny. Lata 90 - te były już tylko agonią. Pociągi pasażerskie przyjeżdżały tutaj do kwietnia 2000 r. Widok na północ - wyjazd w kierunku Turoszowa.
|
Ostatni pociąg przyjechał tutaj 2 kwietnia 2000 roku. Był to koniec komunikacji pasażerskiej w relacji Lubań Śląski - Mikułowa - Zawidów - Turoszów - Bogatynia. |
 |
Wizyta 2 - lipiec 2023.
Rampa oraz zdewastowany budynek magazynu. W zasadzie jego jeszcze istniejący fragment. Niewiele zostało z dawnej stacji końcowej w Bogatyni. Widok od strony północnej.
|
 |
Po stronie lewej zarośnięty peron - zawsze był tutaj jeden. Widok w kierunku końca linii.
|
 |
Ujęcie odwrotne. Jedynym niezmiennym elementem górującym od lat nad okolicą jest wieża neogotyckiego kościoła pod wezwaniem Niepokalanego Poczęcia NMP. Z tym że wieża z terenu dawnej stacji jest coraz mniej widoczna z uwagi na rozrastające się drzewa. Ujęcie na północ - wyjazd do Turoszowa.
|
 |
Rampa oraz zdewastowany budynek magazynu - widok od strony peronu.
|
 |
Jeden z ostatnich zachowanych kawałków szyny w obrębie stacji. Ktoś całkiem niedawno mocno nad nim pracował - szyna wydaje się elegancko przygotowana do wywózki w celu sprzedaży :/
|
 |
Podjazd do dawnej stacji od strony miasta. Z wyjątkiem fury którą tu z Bartkiem przyjechaliśmy aktualnie jest to najbardziej brudne i zapyziałe miejsce w całej Bogatyni, chociaż obok mamy całkiem duży market znanej sieci. A czy jest coś pozytywnego w zanadrzu ? Pomimo całkowitej destrukcji fragmentu linii kolejowej pomiędzy Turoszowem a Bogatynią pociągi mają tu powrócić. Naprawdę. O tym nieco niżej.
|
Linki zewnętrzne
-
Stacja Bogatynia ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Bogatynia ❋
Koleje Dolnego Śląska
-
Stacja Bogatynia ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Bogatynia ❋
Kolej na Dolnym Śląsku
-
Linia kolejowa Mikułowa - Turoszów - Bogatynia ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
-
Bogatyńska Kolej Dojazdowa ❋ Koleje Wąskotorowe w Polsce
Linki do informacji i zdjęć dotyczących nieistniejącej już linii wąskotorowej Zittau - Bogatynia - Turoszów / Heřmanice - Frýdlant v Čechách znajdują się także na stronie stacji Frýdlant v Čechách.
|
 |
|
14 marca 2023 roku PKP PLK podpisały z UM Województwa Dolnośląskiego umowę na projekt rewitalizacji linii kolejowej na trasie Bogatynia - Zgorzelec (w tym jej całkowitą odbudowę na odcinku Bogatynia - Turoszów). Jest to jeden z trzech projektów z terenu województwa dolnośląskiego, który zostanie zrealizowany w ramach rządowego programu Kolej Plus. PKP PLK ma przystosować trasę kolejową między Bogatynią a Zgorzelcem do przejazdów pociągów z prędkością do 120 km/h. Czas dojazdu z Bogatyni do Zgorzelca przewidywany jest na około 45 min, a do Wrocławia na około 2,5 godz. Koniec, bomba, kto nie wierzy ten trąba.
A teraz konkretne pytanie: w przyszłości pojedziemy stąd tylko do Zgorzelca czy też może do Lubania Śląskiego ? Wizja bezpośredniej, hybrydowej relacji Bogatynia - Zgorzelec Miasto - Węgliniec - Legnica - Wrocław Główny wydaje się zbyt ekstrawagancka :)
|
|
|