Płock
Pc

 Obiekt oddany do użytku w roku 1934  ❋  PKP - Polskie Koleje Państwowe

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2020   Obiekt położony na wysokości 106 m n.p.m. 

min 16 1.jpgWizyta 1 - maj 2005.

Dwa "kibelki" stojące na tym samym torze - ten z lewej strony za chwilę odjedzie do Łodzi Kaliskiej. Jak na dworzec, z którego odjeżdżają obecnie 3 pociągi na dobę, ilość stojących tu składów może przyprawić o zawrót głowy :)
min 16 2.jpgWielki budynek dworca PKP został częściowo zaadaptowany na potrzeby dworca PKS.
min 16 3.jpgWidok w stronę wyjazdu do Sierpca. Dalej jadą już tylko pociągi towarowe, w przeważającej części te do płockiej rafinerii. Tam też, na stacji towarowej Płock Trzepowo kończy się sieć trakcyjna.
min 16 4.jpgWizyta 2 - listopad 2020.

Na przestrzeni 15 lat zmieniło się tutaj niewiele - przynajmniej w wyglądzie peronów i kładki dla pieszych. No i ponownie jeżdżą tędy pociągi pasażerskie.
min 16 5.jpgUjęcie w kierunku północno - zachodnim czyli wyjazd w stronę Petrochemii Płock i Sierpca.
min 16 6.jpgZmieniło się tutaj niewiele i nadal mamy tu sygnalizację kształtową - oby jak najdłużej :) Semafor M - czwarty od lewej jest unieważniony od wielu lat ponieważ tor 3 także od wielu lat po prostu nieistnieje. Na wprost nastawnia wykonawcza "Pc1".
min 16 7.jpgOdwracamy się i oto ujęcie stacji z kierunku południowo - wschodnim.
min 16 8.jpgTen sam kadr z kładki nad torami. Zmodernizowany budynek dworca jest obecnie centrum przesiadkowo - komunikacyjnym miasta i prezentuje się całkiem przyzwoicie - jak na miasto tej wielkości przystało.
min 16 9.jpgmap_1_pc.jpg
min 16 10.jpg
Wyjazd w stronę Kutna - ale wcześniej mamy przeprawę przez Wisłę, a co za tym idzie potrzebę wytracenia 40 m wysokości na dystansie 4 km metodą okrążenia całego miasta jego wschodnią stroną, co bardzo ładnie widać na powyższej mapce. Przed wjazdem na wiślany most przypomina to trochę linię w terenie górskim.
min 16 11.jpgBudynek dworca - ujęcie od strony wschodniej. A że niewiele widać ? Ten szpaler drzew jest tu zupełnie na miejscu.
Do połowy lat 90-tych na trasie pomiędzy Kutnem i Brodnicą "flagowym" pociągiem był osobowy (a później pospieszny) z Łodzi Kaliskiej do Gdyni Głównej. Przez kilka lat jeździł tędy także sezonowy, letni pociąg pospieszny z Łodzi Kaliskiej do Olsztyna Głównego oraz "Mazowsze" z Warszawy Wschodniej. Resztą tutejszych połączeń były osobowe składy relacji Kutno - Brodnica - Kutno. Były to ostatnie pociągi prowadzone trakcją parową, jakie docierały do Kutna. Latem 1984 r. zelektryfikowano odcinek Kutno Azory - Płock i od tej pory na tutejszej stacji następowała przesiadka z kutnowskich, łódzkich lub warszawskich EN 57 na dwuwagonowe składy do Brodnicy oraz przez pewien czas do Torunia Głównego - początkowo z parowozem, a później z SM 42 na czele. Natomiast wszystkie dwa wspomniane wcześniej pociągi dalekobieżne wymieniały tu lokomotywy. Taki stan rzeczy trwał do końca 1995 r, kiedy to komunikacja pasażerska w kierunku Sierpca została zawieszona.
Ostatni pociąg pasażerski w kierunku Sierpca odjechał z Płocka 31 grudnia 1995 r. Przerwa w komunikacji kolejowej na tym odcinku trwała prawie 12 lat, ale o tym za chwilę.

W rozkładzie jazdy na rok 2007 jedynym pociągiem pasażerskim odjeżdżającym z Płocka był pospieszny do Poznania Głównego. Dlaczego akurat do Poznania ? Tego pomimo szczerych chęci nie potrafię sobie wytłumaczyć do dziś, ale w tym szaleństwie na pewno była jakaś głęboka myśl. Myśl niedostępna zwykłym śmiertelnikom...

W rozkładzie jazdy na rok 2008 na linię Kutno - Płock - Sierpc wróciła normalność. Po wielu miesiącach dyskusji i sporów władze województw łódzkiego i mazowieckiego doszły do porozumienia, w efekcie którego ruch pasażerski na całej tej linii przejęły spalinowe szynobusy Kolei Mazowieckich. Nastąpiło to 9 grudnia 2007 r.

W roku 2021 skończyła się epoka sygnalizacji kształtowej na tutejszej stacji. Buuuuu ! Nie jestem przeciwnikiem nowoczesności na szlakach PKP ani nie neguję potrzeby zwiększania niezawodności urzadzeń ZRK, ale jednak szkoda i już bo panował tutaj extra nastrój.

min 16 12.jpg Kolejowo - drogowa przeprawa przez Wisłę. Dwie ET 22 ciągną od Płocka Radziwia skład cystern - po przejechaniu mostu nastąpi ciasny zakręt w prawo i ostry podjazd pod górę...
Płock
mapa topograficzna
rok 1933
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1968/69
tabela nr 418: Kutno - Płock - Sierpc - Brodnica.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 418: Kutno - Płock - Sierpc - Brodnica.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Płock ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Płock ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Płock ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Koleje Mazowieckie ❋ oficjany serwis WWW
ROZKŁAD JAZDY

Płock

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Mazowsze - część zachodnia | Województwo Mazowieckie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 16 |

Liczba gości na stronie Płock od 30 września 2006: 12224
Data i czas poprzedniego wejścia: 6 grudnia 2024 / 05:03
Średnia wejść dziennie: 1.84

Wpis do bazy MySQL: 5 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 20 grudnia 2021
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.017 sek