Głogów |
Gw |
|
|
|
|
Glogau | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Głogów - obiekt oddany do użytku w roku 1846 ❋ NZB - Niederschlesische Zweigbahn - Gesellschaft / Dolnośląskie Towarzystwo Kolei Bocznej
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022
|
Obiekt położony na wysokości 74 m n.p.m. |
|
| Peron 1 tor 18 - widok jeszcze spod wiaty peronowej w kierunku zachodnim. |
| Ten sam peron już poza wiatą. Dalej mamy rozległą, towarową część stacji (wykorzystywaną obecnie w nieznacznym stopniu) oraz wyjazdy do Zielonej Góry (dwotorowy i zelektryfikowany czyli "nadodrzanka") i do Żagania (jednotorowy, niezelektryfikowany i obecnie raczej nieczynny). Na końcu peronu opuszczona nastawnia wykonawcza a po prawej komin którego chyba (rok 2024) już nie ma. |
| Peron 1 tor 16. Ogólne spojrzenie na dworzec od strony zachodniej. |
| Peron 2 tor 4 - ujęcie od strony zachodniej. Peron 1 i połówka peronu 2 to "wrocławska" część dworca. |
| A to już "leszczyńska" część dworca - peron 2 tor 2. Jak widać, tor 2 nie jest zelektryfikowany. Generalnie cała północno - wschodnia część stacji trakcji elektrycznej raczej nie używa i sieć trakcyjną mamy tutaj w stanie szczątkowym. Po lewej jednokrawędziowy peron 3. |
| |
|
2 powyższe zdjęcia to odnowiona i zmodernizowana, kryta estakada dla pieszych (lub jak kto woli pasaż) nad torami. Oba ujęcia z peronu 2 od strony zachodniej.
Mapa przedstawia nie tak odległą ale postępującą likwidację węzła kolejowego w Głogowie.
●●● linia istniejąca zelektryfikowana i dwutorowa (z kilkoma krótkimi wyjątkami) czyli "nadodrzanka" Wrocław - Głogów - Rzepin - Kostrzyn - Szczecin czynna w ruchu pasażerskim i towarowym.
●●● linia istniejąca niezelektryfikowana i dwutorowa (są wyjątki spowodowane jej fatalnym stanem technicznym) do Leszna czynna ponownie w ruchu pasażerskim od roku 2019.
●●● linia istniejąca niezelektryfikowana i jednotorowa do Żagania czynna tylko w niewielkim ruchu towarowym. Jest to dawna Dolnośląska Kolej Boczna - pierwsza jaka dotarła do Głogowa.
●●● linia do Kolska przez Sławę Śląską nieczynna od roku 1991 i rozebrana w roku 2009.
●●● linia do Góry Śląskiej przez Szlichtyngową nieczynna od roku 1992 i rozebrana w roku 2006.
|
| Leszczyńska część stacji to aż dwa "niepełne" perony (2 i 3), "pełny" peron 4 i cztery tory z których tylko jeden i ostatni (7 przy peronie 4) jest "pod drutem". Linia do Leszna do tej pory elektryfikacji się nie doczekała pomimo wielokrotnych planów jej realizacji i jestem dziwnie spokojny o to że okres rządów koalicji 13 grudnia nic tu nie zmieni. Oni przecież nie budują tylko blokują. Ewentualny pociąg dalekobieżny jadący z Zielonej Góry w stronę Ostrowa Wielkopolskiego lokomotywy więc sobie tutaj nie wymieni. Ale to nie problem - teraz ogólnie pociągów do Wschowej i Leszna jest tu raczej niewiele. Lokalna oferta pasażerska latem roku 2022 w tej relacji wynosiła 6 par na dobę a składy dalekobieżne się na tę linię od ponad 20-tu lat nie zapuszczają. |
| Po opuszczeniu stacji linia skręca ciasnym łukiem 90° w prawo i przekracza Odrę monumentalnym, dwutorowym mostem. Dalej znajduje się dawny posterunek odgałęźny Odrzycko gdzie kiedyś odbijała w prawo zlikwidowana w roku 2006 linia do Bojanowa przez Górę Śląską. Wyjazd do Leszna jest od 1996 roku jednotorowy - powodem jest (podobno) naruszenie konstrukcji wspomnianego wcześniej mostu. Ale przecież jeden tor jest czynny... Tym niemniej od ponad ćwierć wieku nikt z tym nic nie zrobił a samo odbudować się nie chce. Ręce opadają - po raz pierwszy :( Po lewej nieczynna nastawnia wykonawcza "Gw2". |
| Jest 10:03. Na tor 4 przy peronie 2 wjeżdża IC 3803 "Chełmoński" z Krakowa Głównego do Świnoujścia. Z przodu elektrowóz EP 07 - 442 (Zakład Północny PKP IC w Gdyni). |
| Szybki transfer wczasowiczów na pokład i 2 minuty później IC "Chełmoński" rusza w dalszą drogę nad Bałtyk. Rozkładowo do Świnoujścia (przez Zieloną Górę, Kostrzyn i Szczecin Dąbie) powinien dojechać o 15:02, a więc ma jeszcze przed sobą równe 5 godzin jazdy. Czas w sumie niezły :) |
| Nadziemny pasaż nad torami dla pieszych tak charakterystyczny dla dworca w Głogowie (chociaż podobny mamy w Tczewie) istniejący tutaj od lat 30-tych ubiegłego stulecia (oczywiście bez wind dobudowanych już w czasach najnowszych). Estakada - pasaż łączy budynek dworca (mocno odsunięty od samego dworca za ulicę Towarową) ze wszystkimi czterema peronami. Po lewej widać czynną nastawnię wykonawczą "Gw1". |
| Ciekawostką dotyczącą wschodniego fragmentu dworca jest fakt że jeszcze niedawno była tu druga, podobna konstrukcja. Służyła do szybkiego transportu przesyłek bagażowo - pocztowych z dworcowego urzędu pocztowego mieszczącego się we wschodnim skrzydle budynku na perony 1 i 2. Jej zastosowanie dobiegło końca na początku XXI wieku i została rozebrana w roku 2019. |
| Skoro obejrzeliśmy estakadę dla pieszych od dołu to teraz sobie do niej wejdziemy w celu spojrzenia na dworzec od góry. Widok na tory 16 i 4 oraz (przede wszystkim) na wiatę przykrywającą peron 2. Ujęcie w kierunku zachodnim. |
| Przesuwamy się kilkanaście metrów w lewo. Widok podobny - pod nami tor 20 przechodzący w 4 tory dodatkowe, tor 18 oraz wiata nad peronem 1. Po lewej plac ładunkowy i kilka bocznic. |
| Ujęcie odwrotne - widok na wschód i wyjazd w kierunku Rudnej Gwizdanów i Wrocławia. 600 m dalej tor parzysty w tę stronę przebiega - bardzo oryginalnie - pod estakadą drogową (tubylcy nazywają to arkadami) o długości 300 m (ulice Nadbrzeżna i Nadodrzańska). Jej stan techniczny jest jednak tak zły że od roku 2021 tor jest zamknięty i nie wiadomo kto ma sfinansować remont estakady - miasto czy PKP PLK. Na odcinku Głogów - Krzepów (prawie 5 km długości) ta jakże ważna (przede wszystkim dla ruchu towarowego) magistrala jest więc jednotorowa. Ręce opadają - po raz drugi :( |
| Budynek dworca widziany od strony miasta czyli od Placu 1000-lecia. Modernistyczny, bardzo nowoczesny (jak na swoje czasy) gmach został oddany do użytku 10 maja 1935 roku. Dworzec w niezłym stanie przetrwał II wojnę światową, czego nie można powiedzieć o samym mieście które zostało zamienione przez Niemców w Festung Glogau i zniszczone w blisko 90%. W latach 2011 - 2012 przeprowadzono jego gruntowny remont. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 265: Wrocław Główny / Wrocław Świebodzki - Ścinawa - Rudna Gwizdanów - Głogów. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 347: Głogów - Sulechów - Świebodzin. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 351: Głogów - Niegosławice - Żagań. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
a) tabela nr 353a: Stare Bojanowo Wąskotorowe - Krzywiń.
b) tabela nr 354: Bojanowo - Góra Śląska - Głogów. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 355: Głogów - Zielona Góra - Rzepin - Kostrzyn. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1983/84 |
tabela nr 347: Głogów - Sulechów - Świebodzin. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Głogów ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Głogów ❋
Koleje Dolnego Śląska
-
Stacja Głogów ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Głogów ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Linia kolejowa Wrocław Grabiszyn - Rzepin - Kostrzyn - Szczecin ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji GŁOGÓW |
1991 |
---> Lipinka Głogowska - SŁAWA ŚLĄSKA |
Uwaga #1 - ruch na ciągu dalszym linii czyli na odcinku Sława Śląska - Kolsko był prowadzony do roku 1993. |
Uwaga #2 - początek linii to dawna niewielka stacja Grodziec Mały położona na LK nr 14 odległa od dworca PKP Głogów 3,3 km. Linia zlikwidowana w 2009 roku. |
1992 |
---> Szlichtyngowa - GÓRA ŚLĄSKA |
Uwaga - początek linii to post. odg. Odrzycko położony na LK nr 14 odległy od dworca PKP Głogów 1,6 km. Linia zlikwidowana w 2006 roku. |
2002 |
---> Niegosławice - ŻAGAŃ |
2011 |
---> Wschowa - LESZNO |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji GŁOGÓW |
2019 |
---> Wschowa - LESZNO |
|
| |
|