Wschowa
Wh

Fraustadtprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Wschowa - stacja oddana do użytku w roku 1857  ❋  BPGE - Breslau - Posen - Glogauer Eisenbahn / Kolej Wrocławsko - Poznańsko - Głogowska

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022   Obiekt położony na wysokości 90 m n.p.m. 

min 988 1.jpgPeron 1 dworca we Wschowej wygląda mniej więcej tak jak spora część ulic w moim rodzinnym mieście czyli w Łodzi. Popękany asfalt na przemian ze zdemolowaną kostką brukową i dziury. Niestety, jest to tylko mały fragment większej, dość brzydkiej całości. Cały tutejszy dworzec tak wygląda. Widoczne na wprost wejścia do tunelu pod torami są zabarykadowane - przejście podziemne jest zatopione i nieczynne.
min 988 2.jpgUjęcie w stronę zachodnią - wyjazd do Głogowa. Jeszcze na początku XXI wieku opuszczała stację w tym kierunku boczna linia do Lipinki Głogowskiej - ruch pasażerski zakończył się na niej w roku 1990. Linia ta uległa później stopniowej dewastacji i rozkradaniu - obecnie już nie istnieje.
min 988 3.jpgSemafory wyjazdowe K i L do Głogowa (na całej stacji mamy sygnalizację kształtową :) oraz nastawnia dysponująca "Wh". Bocznica skręcająca za wiaduktem w prawo prowadzi (prowadziła) do dawnej cukrowni "Wschowa". Był to przez wiele lat jeden z największych zakładów produkcyjnych na terenie dzisiejszej Ziemi Lubuskiej. Komentarz nieco niżej.
min 988 4.jpgBudynek dworca widziany z zachodniej końcówki peronu 2. Po lewej wspomniane już wcześniej zdemolowane wejście do nieczynnego podziemnego przejścia pod torami.
min 988 5.jpgW zachodnim skrzydle budynku była kiedyś restauracja a później przestronna poczekalnia. Teraz lepiej tam nie wchodzić - Bartek próbował - nawet podłoga została zerwana.
min 988 6.jpgPeron 1 - ujęcie w kierunku wschodnim.
min 988 7.jpgPeron 2 - ujęcie w kierunku wschodnim.
min 988 8.jpgPółnocno - wschodnia część stacji to kilka (dokładnie cztery) tory towarowe. Jest też zapuszczony (jak wszystko na tej stacji) magazyn z rampą. Wyjazd z części towarowej z torów 3 i 5 zamykają semafory G i M. Powtórzę - na całej stacji mamy sygnalizację kształtową :)
Ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Leszna.
min 988 9.jpgJedyna na stacji mechaniczna tarcza manewrowa i semafor wyjazdowy J z toru 4 w stronę Głogowa.
min 988 10.jpgOgólne spojrzenie na pasażerską część stacji z peronu 2 od strony wschodniej.
min 988 11.jpgWspólnym, heroicznym wysiłkiem wspomnianych wcześniej województw (lekko zapewne nie było ponieważ nagocjacje trwały 2 lata) na koniec roku 2019 pociągi pasażerskie na linię z Leszna go Głogowa powróciły. Jest to od pięciu do sześciu par szynobusów fundowanych przez Polregio. Zdarzają się nawet fajne relacje - np. do Legnicy i Zielonej Góry.
W dniu kiedy się z Bartkiem na stacji Wschowa pojawiliśmy pociągi pasażerskie na tej linii jakiegoś powodu nie jeździły. W zamian była przewidziana autobusowa komunikacja zastępcza, ale ona też nie jeździła. Nie mamy pańskiego płaszcza i co pan nam zrobi ?
Budynek dworca od strony podjazdu. Ta strona nie jest ani piękniejsza ani brzydsza od szeroko pojętej reszty obiektu. Ale uprzedzałem na wstępie, że cały tutejszy dworzec tak wygląda i chluby miastu - powiatowemu przecież - wcale nie przynosi. Wyblakły kolorek, odpadające tynki i dziurawy plac postojowy. Jeszcze nie ruina ale to nic straconego. Czas płynie.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
a) tabela nr 348: Wolsztyn - Nowa Sól.
b) tabela nr 349: Wschowa - Sława Śląska.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 350: Ostrów Wielkopolski - Krotoszyn - Leszno - Wschowa - Głogów.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 350: Głogów - Wschowa - Leszno - Krotoszyn - Ostrów Wielkopolski.
1* Przez kilkadziesiąt lat "flagowym" pociągiem na linii Leszno - Wschowa - Głogów był pospieszny z Warszawy Wschodniej jadący m. in. przez Łódź Kaliską, Ostrów Wielkopolski, Głogów i Zieloną Górę do Żagania. Ale to bardzo odległa historia. Pociąg ten zakończył kursowanie mniej więcej w roku 2002.

2* Ostatni pociąg pasażerski do Sulechowa przez Lipinkę Głogowską i Sławę Śląską odjechał stąd wieczorem 26 maja 1990 roku. W pierwszym dziesięcioleciu XXI wieku linia ta została rozkradziona do prawie dosłownie ostatniej szyny i ostatecznie zlikwidowana jeszcze przed rokiem 2005.

"Zmuszono też Polskę (ogromną rolę odegrali w tym Niemcy) do likwidacji dużej części naszych cukrowni i plantacji buraków poprzez narzucenie restrykcyjnych limitów. W związku z tym wielu rolników straciło źródło dochodów z upraw buraków cukrowych. Rządy niektórych krajów Unii, przed wszystkim Niemiec, wyłożyły wielkie pieniądze na wykup polskich cukrowni, z zamiarem ich likwidacji. W ten sposób ochroniły i wzmacniały swój przemysł cukrowniczy. Jeszcze w roku 1997 w Polsce działało 76 cukrowni. W roku 2012 zostało ich 18. Resztę sprzedano inwestorom zagranicznym i zlikwidowano."

autor - prof. Wojciech Polak - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
źródło - portal wPolityce.pl

Linki zewnętrzne
  1. Stacja Wschowa ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Wschowa ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Stacja Wschowa ❋  Baza Danych Kolejowych
  4. Linia kolejowa Wschowa - Lipinka Głogowska ❋  Strona MK z Jeleniej Góry
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji WSCHOWA
1990 ---> Lipinka Głogowska - SŁAWA ŚLĄSKA
Uwaga - ruch na ciągu dalszym linii czyli na odcinku Sława Śląska - Kolsko był prowadzony do roku 1993.
2011 ---> GŁOGÓW
2011 ---> LESZNO
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji WSCHOWA
2019 ---> GŁOGÓW
2019 ---> LESZNO
ROZKŁAD JAZDY

Wschowa

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Zielonej Góry | Województwo Lubuskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 988 |

Liczba gości na stronie Wschowa od 7 kwietnia 2023: 543
Data i czas poprzedniego wejścia: 21 czerwca 2024 / 02:01
Średnia wejść dziennie: 1.23

Wpis do bazy MySQL: 7 kwietnia 2023
Ostatnia modyfikacja strony: 13 marca 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.022 sek